• S23

NI SOM BUNKRAR!!

För att slippa åka till affären och på så sätt slippa smittspridning. Vi har en hel frysbox med kött sedan tidigare (egna djur) och har nu sett till att fylla på lagret med pasta, ris, potatis, lök. Smör i kylen. Grädde i frysen. Vi klarar oss nog läääänge. Men i nuläget handlar det framförallt om att inte behöva åka och handla. Helt enkelt isolera sig redan nu för att minska smittspridning. Ingen av oss arbetat för tillfället heller vilket gör att det känns ännu dummare att inte se till att ha mat hemma.

Också faktumet att vi i Sverige är otroligt beroende av importerad mat. Vad händer om leveranser utomlands ifrån börjar utebli?

Vi går inte runt och är rädda. Jag skulle lugnt kunna gå på en konsert utan att vara rädd för att bli smittad. Men då vi har förutsättningarna att undvika smitta (Både för vår egen och andras skull) så väljer vi att göra det.

För övrigt har vi oftast mycket mat hemma och skulle även utan att handla på oss säkerligen klara oss en månad och fortfarande äta BRA.

• S23
    Sasu skrev 2020-03-17 19:36:54 följande:

Undrar detta också. Folk bunkrar till och med kattmat, alltså 10kg säckar med kattmat. 10kg räcker 4-5 månader till mina 3 katter. FIck leta runt på 3 olika hemsidor för att kunna beställa hem en säck med kattmat för att det var slut överallt. Hittade inte den kattmaten de brukar äta, så fick ju bli ett annat märke. Idag tog också dasspappret slut på ica här. De i kassan säger att folk har blivit helt hysteriska.

Vi har valt att köpa hem foder till vår hund som räcker åtminstone 1,5 månad (vi kör färskfoder och därför svårt att ha mer hemma). Helt enkelt av anledningen att inte behöva ge sig ut i onödan. Kattmat för nästan ett halvår är väl kanske överdrivet. Men jag anser att det faktiskt finns anledning till att "bunkra" för att minska smittspridning
  • S23
    Sasu skrev 2020-03-17 20:47:12 följande:

Man kan ju bunkra med måtta, inte överdriva med 10-15pkt av varje sak. Vi har bunkrat, men vi visar hänsyn till våra medmänniskor och köper bara en extra paket. Folk bunkrar upp på ersättning och blöjor så pass att det tar slut i affärerna, föräldrar över hela landet letar runt i panik efter ersättning till sina barn. Medicin till barn är också slut överallt för att folk köper överdrivet mycket. Folk får gärna bunkra, men de får också visa hänsyn till sina medmänniskor runtomkring sig. 

Det borde vara en gräns på hur mycket man får köpa.

Verkar som att vissa Icabutiker börjat med det nu. Just medicin är ju verkligen tråkigt (och Mjölkersättning). Toapapper GÅR ju liksom att klara sig utan på

Ett annat sätt
  • S23
    Lilalila1234 skrev 2020-03-17 23:58:21 följande:

Så du bunkrar för att slippa bli smittad men kan utan problem gå på konsert.. smart.

Ni är ju visst rädda.

Men tror ni påriktigt att leveranser kommer utebli?

Är ni preppers som går runt och är roliga för världens undergång jämt? Om man skall resonera på de sättet så bör man bunkra jämt och bereda sig på kärnvapenkrig m.m dygnet runt.

Tror du inte det är mer skadligt och större chans att handeln med omvärlden avtar om alla går runt och är livrädda och slutar göra saker helt och hållet förutom att trängas på Ica för att bunkra...

Det jag säger är att jag egentligen inte är RÄDD för smittan för egen del. Vi har möjlighet att handla Lite mer än vad vi normalt sett gör (hundmat för 1,5 månaf kan vi ha hemma annars också, men Inte alltid, nu ser vi till att ha det nu, för att slippa ut till affärer) det jag menar när jag säger att jag skulle kunna gå på konsert är att göra tydligt att jag inte är RÄDD för egen del. Sedan skulle jag absolut inte gå på konsert nu, då jag anser det onödigt (speciellt då vi i princip aldrig går på konsert annars).

Och JA. Vi vill gärna ALLTID ha mat för för två veckor hemma. För att inte vara beroende av omvärlden totalt.

Jag vill inte lägga all min tillit i att våra system fungerar som normalt. Detta gäller även handel med andra länder. Nej jag tror inte att maten kommer ta SLUT. Men när

Den allmänna smittspridningen är ett faktum om några veckor och Stockholm isoleras. Hittills följer våra grafer Italiens ganska väl, så jag finner det inte orimligt att det blir så. I ett sådant läge vill jag inte vara med och bidra till smittspridning.

För oss handlar detta inte om att handla så fruktansvärt mycket mer än normalt. Två förpackningar extra ris räcker ganska långt. Extra potatis. Jag tycker inte vi ska förlita oss till att samhället alltid skall rädda oss i ett nödläge. Det betyder dock inte att vi måste köpa på oss toapapper för ett halvår
  • S23
    Kusinen skrev 2020-03-18 21:13:46 följande:

Fast det är väl just det man inte kan. Först ska man bli helt frisk utan minsta symptom och frisk i två dagar innan man får gå till affären. Det skulle ju utan problem kunna 3-4 veckor utan problem. Halsont är ett gigantisk skäl till att inte gå till affären!

Speciellt om man är flera i familjen som blir sjuka efter varandra. Alltså överlappar varandra. Då blir det lång tid det handlar om ifall man ser övriga familjemedlemmar som eventuella smittbärare som också bör isoleras
Svar på tråden NI SOM BUNKRAR!!