Inlägg från: fultextad användarhandbok |Visa alla inlägg
  • fultextad användarhandbok

Här är vi alla vänner.

Hej! Hoppas att ni har det bra. Lata dagar med små dagsutflykter. Lite funderingar på hur det kan vara att gå över Kvarken eller Bottenviken vintertid. Finns ju fartyg och det bildas väl släppråkar och så. Inte nödvändigtvis några absoluta hinder.

Eurydike skrev 2023-07-13 00:59:39 följande:
    Tack detsamma! Det är ungefär samma här, lata dagar och små dagsutflykter hör sommaren till 😊 Vet du, du är så äventyrlig att jag nästan får svindel, och då brukar jag ändå vara rätt så äventyrlig av mig. Jag säger kör hårt, men var försiktig och förbered dig mycket noga innan.
    Ja visst gör det och det är skönt att det kan vara så också ett tag. Visst gillar jag äventyr, ett sätt att leva i samklang med jorden under de premisser som råder kanske. Jag är inte heller ovan vid isar, men vi får se vad vintern kommer med och hur det i övrigt gestaltar sig. Fast nog finns viljan och idéerna om det! Vad gillar du för äventyr? Det är ju ett ganska brett begrepp egentligen.
    Eurydike skrev 2023-07-15 17:29:24 följande:
    Äventyr är livets krydda och kryddor finns det gott om 🌶 Jag tycker du är modig om du vågar dig ut på ett sådant äventyr, men var försiktig bara. Hellre feg och vid liv, än modig och död. Då håller jag tummarna för en riktig vargavinter så hela Bottenviken blir bottenfrusen 🥶😉

Jag gillar många olika sorters äventyr. När jag var barn ville jag bli äventyrare, men tycker nog egentligen bättre om äventyr i liten skala. Jag och min syster fantiserade om att hitta ett dinosaurieskelett som vi kunde sälja svindyrt till något museum för att finansiera våra äventyrsresor. Äventyr som faktiskt blev av var att gå från där jag bor nu till Öland. Vi kom inte hela vägen, men vi gav oss ut på resan och gick nästan 20 mil. Vi sov i tält och åt väldigt lite mat, så man kan säga att vi levde på luft och vatten. Ett annat äventyr var att hitta Fagertärn till cykel och utan karta. Dit tog vi oss fram och lyckades få se de röda näckrosorna ????
    Tack så mycket! Jag håller med, det är skillnad på att ta chanser och risker och det är skillnad på att vara dumdristig och modig.

Det hade ju varit ett äventyr i sig att hitta något sådant, vilken fascination. Ja, det är inspirerande och jag är lite på samma linje. Man behöver inte så jättemycket för att ge sig av, budgetäventyr är fint. Att hitta alternativa vägar är fint, inte bara absolut tro på att man måste ha så avancerad utrustning alltid. Fagertärn fick jag söka på, det är för mig okända platser där. Vackert att ni kom dit och fick skåda det ni for efter. Både resan i sig och målet är fina upplevelser.
    Eurydike skrev 2023-07-16 12:52:37 följande:
    Nuk duhet t'i shkruajmë njëri-tjetrit. Ju e dini pse. Përndryshe duhet të iki nga këtu. Kalofshi mirë!
    Är du från Albanien, eller har studerat albanska? Inte för att jag vet vad det betyder.
    Eurydike skrev 2023-07-17 23:59:47 följande:
    Nej, det är jag inte! Jag är bara väldigt nära vän med Google translate 😎 Anledningen till att jag skrev det på albanska var inte för att stänga någon ute, utan för att jag inte tror att det är intressant för er andra i tråden. Därför riktade jag mig direkt till honom 😊
    Jaha okej! Inte gör det mig någonting åtminstone om det skrivs på andra språk, jag var inte helt säker på att det var albanska heller, men det var det.
    Eurydike skrev 2023-07-18 00:12:52 följande:
    Precis! Det är bäst att vara lite försiktig trots allt. Men om ditt äventyr blir av så blir det nog väldigt, väldigt häftigt 🤩

Ja, det hade det verkligen! Vi inbillade oss att vi hittade ben från dinosaurier hela tiden. Egentligen var det gammalt slaktavfall, för det hade bott en slaktare på gården innan oss. Han hade lämnat kvar en slaktarvagn som blev vår lekstuga. Vi hängde blomsterbuketter på tork på köttkrokarna och bäddade en säng av blommor på slaktarbänken. Ja, jag lärde mig uppskatta budgetäventyr redan som barn. Fagertärn är riktigt vackert! Det var där de röda näckrosorna först upptäcktes och det sägs att de färgades röda av en olycklig kvinnas blod. Egentligen beror det nog på en mutation, men man kan aldrig vara riktigt säker.
    Ja det är lite speciellt att vara omgiven av is åt alla håll. Har skrinnat ganska långt ut på havet och så har jag åkt motorbåt med is runt om själva fåran. 

Spännande tid då ju! Haha, det är faktiskt inspirerande att man ändå kan tillgodogöra sig en sådan plats och göra något bra av den. Vem vet vad som skedde i forna tider, då blodets magi och trolldom fungerade. Åtminstone är det en bekväm förklaring till varför de kanske inte fungerar nu. Jag har nog inte sett så mycket av Sveriges inland, kusterna har jag sett en del, helt fint.

Bär mig på vattnets stig, bär mig från längtan och vagga mig på vågors topp och dal. Vet att sitta under månens ljus, vet att vänta och lyssna till havets brus. Hoppets vågor ödets kall, långt under stjärnor i himlens hall. Manar till färd från hemmets trygga härd. Med vindens hand över stormpiskad sjö, segla mot solen till okänd ö. Nog kan väl jag, att lämna när natt blir dag. I hjärtat finns mod, trängtans lågor i själ och blod. Småningom åter till hemmets jord, legender att berätta om främmande nord.

Nästa år, senast. Om inte världen skulle gå under eller så, då får det bli när som helst.

Svar på tråden Här är vi alla vänner.