Inlägg från: fultextad användarhandbok |Visa alla inlägg
  • fultextad användarhandbok

Här är vi alla vänner.

Freddie K skrev 2023-08-17 06:28:19 följande:
    Congrats my dear. Glad
    Tack så mycket!
    Freddie K skrev 2023-08-17 16:20:54 följande:

Tänk vad tiden har gått fort. Jag minns när jag var 23. Ingen rolig period i mitt liv, så jag är glad att jag är förbi det, men snart är man pensionär. 

Hoppas att du har en roligare period nu. Livet här och nu, ögonblickets sköra vilda. Tiden flyr på vindens fria vingar. Ger oss höst som också drömmar bringar. Sensommarens aftnar, numera korta men ännu milda. Lev och låt leva.
    Anonym (Trevlig) skrev 2023-08-25 15:50:35 följande:

Fick ett samtal från mormor igår och hon berättade att morfar har konstaterad lungcancer 

Ett mycket tråkigt besked som jag hoppas att ni, du och dina anhöriga, tar er igenom.
    Freddie K skrev 2023-08-31 13:55:22 följande:

Sacre bleu. Mon dieu! 
    Jag trodde jag skulle dö!
    Det är väl bara tuta och kör.
    Men varför ska man göra som alla andra gör?
    Var dig själv, var speciell.
    Varför är det då bara jag som sitter ensam här ikväll?
    Livet rullar på.
    Jag fortsätter att gå.
    När livet är slut, då tar döden vid.
    Jag önskar bara att du satt här bredvid.

Du är Främling, oskrivna sagors ord. Jag är Vän, osagda sägners nord. Trä mina tankar kring din hals en sekund, bli min hud en stund.

Livet är bron som förenar, gå på den. Livet är bron som förgrenar, utforska den. Livet är bron som för till dödens hamn, där du småningom ska bli utan namn. 

Vi ska segla över dödens fjärd i slutlig hädanfärd. Innan dess ska vi älska, leva, se hoppet gro. Skratta, kämpa, alltid tro.

...
    ...

Och förtälj de ord som är du, som är jag, som är vi.

I hast, Din fultextade användarhandbok

Hej, förhoppningsvis har ni det bra. Jag bor i staden nu och arbetar, packar upp flaskor, säljer flaskor och säger saker som kolkytneljä och näkemiin och så där. Det är inget roligt arbete, men vem har sagt att arbeten ska vara det. Dessutom är det ju tillfälligt. Kanske att jag hittar rätt inom arbetsmarknaden så småningom med, vi får väl se vad som blir. Ta väl vara på er.

Eurydike skrev 2023-09-10 21:15:00 följande:
    Hej! Kul att se dig igen 👀😊 Det första ordet skulle jag ha svårt att uttala, så jag hade nog inte klarat av jobbet 😅 Alla arbeten är inte roliga, men förhoppningsvis lär man sig någonting. Gör man inte det, så får man i alla fall någonting gjort och drar in pengar. Jag tror säkert att du kommer hitta rätt så småningom. Du kanske ska utbilda dig inom litteratur och inrikta dig på lyrik. Det har du ju talang för. Ta vara på dig du med!
    Tack det samma. Man kan säga på annat sätt med, det är lite talspråk eller slang över det, det betyder trettiofyra. Ja precis, nya infallsvinklar, något nytt att lära sig, det är så man får ta det. Tack för det, jag har aldrig sätt mig som en skribent, bara emellanåt det enkla ordets förmedlare, men kanske, vi får se vad som sker. Först ska jag ju resa åtminstone. Nu börjar det bli lite sent, ha det så bra!

Jag har tittat på lite olika vidareutbildningar. Vad tror ni spontant?

Däcksman (fast däckskvinna då) på skärgårdsbåtarna. Jag uppfyller en del av kraven, det står att tvåspråkighet är ett krav och gärna engelska på det. Allt det uppfyller jag. Det är olika uppgifter att göra men det gäller då passagerarfärjorna i skärgården.  Hemtamt och fint. 

Litteraturvetenskap verkar lite spännande. Fast jag kanske inte är tillräckligt mångfacetterad och intelligent för det.

Sjöbefälsutbildning. Nackdelar är att det krävs mer från gymnasiet än vad jag har och det är en väldigt manlig miljö. Kanske inget för mig.

Men det är vad jag har tittat på lite åtminstone. Finns fler idéer, men hur bärkraftiga de är vet jag inte.

Nandez skrev 2023-09-16 22:06:34 följande:
    Alla låter intressanta och spännande
    Ja, enligt mig också. Eller kanske man borde ge sig på fårskötsel och odling rentav! Till Nötö flyttade en svensk familj, en Sverigesvensk familj och de både odlar och har djur. Säkert givande på flera sätt.
    Eurydike skrev 2023-09-17 00:07:45 följande:
    Vilka intressanta utbildningar och svåra val! Jag vet ju att du gillar att vara till sjöss, så då passar däcksman bra. Samtidigt är du äventyrlig och vill se världen, så då är det kanske för hemtamt och fint. Litteraturvetenskap har jag pluggar och det är inte så svårt som det låter. Du är intelligent nog att klara allt du vill, det vet jag. Tänk bara på att det är väldigt mycket att läsa, då kurslitteraturen består både av teoretiska böcker och epik/lyrik. Sjöbefälsutbildning låter riktigt äventyrligt!

Jag kan vara sämst i världen på att ge råd angående livsavgörande val 😅
    Ja det är inte så lätt! Jag har inga krav på att det ska vara roligt och givande hela tiden. Däremot vill jag trivas, känna att jag gör något bra och få en lön som jan kan klara mig på. 

Litteraturvetenskap verkar man kunna studera på Åbo Akademi bland annat, på svenska också vilket såklart är ett plus. Nackdelen är att jag inte läser så värst snabbt och jag vet inte vad jag skulle kunna arbeta med. Du kanske vet? Men det är en intressant idé och det var du som kom med den, tack för det!

Sjöbefäl kan bli bra lön, det är  massa behörigheter och jag hade troligtvis behövt läsa upp min matematik. Nackdelen är att jag nog inte har tillräckligt med pondus för det. Fördelen är att jag är åtminstone lite bra på att kunna bedöma vatten och vind även bortom väderleksrapporterna. Maskinbefäl lockar inte riktigt kanske man ska tillägga.

Eller så skulle man slå sig på odling och kanske fårskötsel eller så. Nej men jag får nysta i det lite grand helt enkelt.
Svar på tråden Här är vi alla vänner.