Disa35 skrev 2020-04-13 12:40:54 följande:
Ungefär så. Och om det nu är så ruskigt vanligt med NPF i Sverige, varför är det inte det någon annanstans?
Missförstå mig rätt; diagnoser finns, det finns de som har autism, ADHD, ADD, panikångest, PTSD och allt möjligt. Det får man acceptera och det får man då ta hänsyn till och anpassa för.
Men det tycks mig som om minsta avsteg från "mallen" i Sverige är synonymt med diagnos, och jag tror inte att det är så enkelt.
Om man vill kan man ju roa sig med att kika på våra mest älskade barnboksfigurer, förebilder för våra barn, och vad de skulle kunna klassas som.
Jag är inte ute efter att plåga ungen, givetvis inte, men jag tror inte heller att det är riktigt så enkelt/komplicerat som man kanske vill ha det till.
För att inte tala om Usa... Om det vore tal om bara äkta diagnoser så borde man hitta en jämnare statistik mellan olika länder. Alltså betyder det rimligen att vissa länder överdiagnosticerar.
Här i Sverige verkar det mer vara så att folk diagnosticerar sig själva, innan de ens träffat en läkare, bara för att de känner att de avviker lite från normen. Just de människorna verkar också ha en tendens att gömma sig bakom detta, snarare än att ta ansvar för sitt liv och sina beteenden, de blir liksom lite extra "sjuka" om man säger.
Får väl också tillägga att jag har full respekt för att vissa faktiskt har sådana här svårigheter, jag träffar sådana personligen dagligen inom mitt yrke och det handlar då om "äkta" diagnoser med läkarutlåtanden bakom åtminstone.
Apropå barnboksfigurer så har nog alla sett den där listan från Nalle Puh, vad de olika figurerna skulle ha för besvär. På samma sätt kan man säkert se på andra specifika sfärer, t ex Astrid Lindgrens karaktärer.