flygrl skrev 2023-06-24 18:45:02 följande:
Jo, mörka sagor. Särskilt Orfeus & Eurydike. Så sorglig! 😔
Är det en saga som betyder mycket för dig mtp användarnamnet och att du nämner olika intressanta tolkningar av den?
Sthlms skärgård är stor och nog värd utforska. Göteborg har jag aldrig vart men skulle villa, inte bara för skärgården utan också för det bl.a. är där mr. Kruger bor. 😉
Ja, den betyder nog mycket för mig på sätt och vis. Efter separationen från mitt ex (för ett år sedan) kändes det som om jag varit nere i dödsriket och vänt.
Men jag tycker om tolkningen att Eurydike varken är död eller levande, förrän Orfeus ser henne som död. Den är väldigt intressant och kan tolkas som att man är den andra människor ser en som och inte den man vill vara (eller kanske är) innerst inne. Men den kan också tolkas som att man kan återuppstå om ingen upptäcker att man är död.
Båda budskapen är problematiska på olika vis, men själv har jag satsat på att smyga upp ur dödsriket igen utan att någon märker det 🤫 Tror jag har lyckats återuppstå snart 😉
Jag ska se till att utforska Stockholms skärgård mer! Det vore synd att inte göra det nu när jag har fått så många bra tips här i tråden 😊 Jag och mr. Kruger ska utforska den skärgården snart! 🦀
Har du några fiktiva karaktärer som varit betydelsefulla för dig?