fultextad användarhandbok skrev 2025-03-23 18:33:33 följande:
burleskburkläsk skrev 2025-03-17 07:37:27 följande:
Hehe klart det var enklare tider.
Jag var 16, ibland på helgerna fixade vi alkohol och gick på discon.
Jag hade svarta Reebok skor, säckiga jeans och stans enda hoodie med Wu-Tang logo och rakt ljusblondt hår något längre än till axlarna.
Fint! Trots att det är en del hänvisningar och referenser jag inte är bekant med. Det året var jag inte ännu ens en tanke eller i ett planeringsstadium. Så kom livet. Livets obändiga vilja. Livets strävan. Viljan att vara. Vara fri, vara lös, ordlös, aningslös. Viljan att bli. Så jag blev. Nästan 25 år senare låter jag blicken, ögonblicken, vila i horisonten där hav och himmel går samman i enighet, existens. Vågor sköljer över stranden, ut igen, blir till intuitiv rytm. Det är havet som andas. Det är livet som andas.
Försöker tänka på det då jag samma kväll tittar ut genom fönstret, som nästan går sönder av mörkret som vill in, som mörk sirap. Jackan får bli min svepning då jag går ut i sirapsmörkret. Går förbi en grannes dörr, där ett ryskt namn är textat. Kak dela, frågar jag med mumlande röst och begränsade ryskkunskaper. Kommer ut och känner lusten att bara gå. Men jag kan inte. Längtan en hägring i mörkret mellan gatlyktornas ljus. Önskan kan inte realiseras i svaga ben. Ben som en gång tränats starka med knäböj och marklyft, ben som bar ända till Åland på skridskor vintern 2018. En röd måne målade en ljusgata på isen. Den 6 december 2017 hade jag landsflaggor målade på mig, en på varje kind, samman med en väninna stod vi insvepta i en stor flagga och lyssnade på ett tal då landet fyllde 100 år som självständig nation. Annars har jag inga festligheter att hänvisa till, jag har aldrig hört till något innegäng, då jag började gymnasiet fick jag snarare veta rent praktiskt, att dit hörde jag verkligen inte, ville inte heller. Annars har jag seglat en hel del! Odlat afrikanska årstidsfiskar ett tag och hunnit med ett par eftergymnasiala kurser i matematik och logik. Samt läst en del böcker. Och bundit en och annan bastukvast också.
Sånt där med tillhörigheter är rätt tramsigt, ja man kunde gaska simpelt se att jag då lyssnade på Rap, enbart Amerikansk och nästan alltid East Coast.
Folk blev så vana att se mig i dessa HipHop kläder att hade jag vanliga kläder på mig så såg det fel ut eller fult ut.
Året 1996, trodde t.o.m en lärare i gymnasiet att jag var knarklangare...knarklangare då klädde sig inte som jag så jag vet inte vart han fick det ifrån...skulle han sagt att jag såg ut som en flummare...fine!
Jag hade stora militärkängor som jag färgade med neonorange signalfärg (typ ett år innan det gick att köpa såna), jag hade säckiga byxor (antingen vanliga mörkblå jeans eller lila), jag hade hoodie i kamouflage (grön/vit/gul), långt blonda hår till naveln (av ca 800 elever hade jag näst längst hår, en tjej som hade blondt hade till anklarna), kort därpå klippte jag upp det så det var strax förbi axlarna, satte upp det med hårsnodd där bak och rakade nacken och sidorna, tro mig jag försökte inte att synas men inser idag hur illa den kombinationen var...jag även hade en liten skäggtuss jag färgade grön och runt halsen hade jag en kedja hängandes med ett hänglås.
Killen som förra året såg städad ut såg nu ut som en av de mest flippade på skolan...jag kände nästan hela skolan och jag hälsade och skämtade med många.
Som sagt, jag förstår läraren idag, då tog vi ett snack om vad han kallade mig och bad om ursäkt.
Alla har vi gjort lite olika saker fultextad, vi är alla människor och lika värda.
Det jag undrar är, ja du passade inte in det kan jag tänka mig...men det var nog ingen förlust heller eller?
Jag gillar dig som du är...fortsätt med det...att vara du!