Inlägg från: Polyrytm |Visa alla inlägg
  • Polyrytm

Här är vi alla vänner.

vasaflikkan skrev 2023-04-27 14:14:05 följande:
    Vad roligt att läsa! Jag håller med dig, det är fascinerande med sådant och att snöa in på saker. Slagverk kan ju vara sexigt, fast jag ska erkänna att jag inte vet så mycket om det mer än att jag tittat på lite notation för det, dess placering i orkester och kikat lite på hur trumset kan vara uppbyggda. 

Någonstans måste man ju börja. I blues finns ju pentatoniska skalor som är typiska och i flamenco finns ju frygiska och harmoniska mollskalor, jag skulle tro att det är den senare du har spelat. Det är jättesvårt i början tills man börjar förstå hur gitarrhalsen fungerar, då kommer åtminstone en del att släppa. Det lär man sig bir för bit. Jag skulle säga att inte öva på allt på en gång, utan ta det i små steg. Sedan kan man underlätta lite med strängval om man till exempel inte vill ha naglar. 

Annars är det bra att ha koll på vanliga dur- och mollskalor också, det är enkelt att spela skalor i olika tonarter om man lär sig de grundläggande fingersättningarna, då kan man flytta upp eller ner samma fingersättningar, om man börjar skalan på samma sträng vill säga. Annars är ju det inte alls alltid givet med fingersättningar på gitarr då man kan ha olika för samma noter.

Jag ska ju inte alls lägga mig i ditt spelande, men rytm och takt har du säkert sedan innan. Precis som lite visor och sådant, så därifrån kan man ju börja med någon enkel skala, något lätt fingerplock och något som är roligt att öva på att ha som mål. Det viktiga är att sätta det i samband med varandra. Det finns bra övningsmaterial, om du inte har kan jag se om jag har något sparrat som jag kan fota och lägga upp, om du vill eller behöver.
    Fantastiskt att läsa det du skriver, din passion för detta lyser verkligen igenom. Jag känner samma sak fast för trummor. Jag håller med dig om att trummor och rytmer kan vara sexigt, väldigt jordande och fysiskt, som hjärtslag.
    Musik och alla slags instrument är den ultimata formen av kommunikation, enligt mig.

Du får gärna skicka enkla övningar eller så direkt till mig eller lägga upp här.
  • Polyrytm
    vasaflikkan skrev 2023-04-27 14:15:48 följande:
    Det är verkligen vackert! jag började spela gitarr när jag var 15, det var roligt men det gick inte riktigt så bra tills jag fick gitarren omlagd så att jag kunde spela åt andra hållet, då lossnade det. Så seriöst sedan jag var 16. Har du spelat trummor länge? Vad för musik spelar du helst?
    Menar du att du fick den ändrad till en vänstergitarr eller hur menar du?

Jag började spela på en kompis trummor när jag var runt 15, och spelade där så ofta jag kunde. Minns att då lossnade det vanliga 4/4-kompet för mig och jag fick blodad tand.

Jag hade dock spelat på kastrull-lock och liknande från jag var typ 3 år så det fanns ett intresse redan då. Min morbror spelade också trummor så jag lekte lite på de ibland.

Jag köpte egna trummor när jag var runt 19-20 men spelade inte jättemycket, hade ett par band men det rann lite ut i sanden.

Några år senare, när jag var runt 28 flyttade jag och fick möjlighet att fokusera på att öva varje dag och nuförtiden, speciellt de senaste 10 åren har jag spelat och övat mellan 1-4 timmar varje dag. Jätteskönt att kunna gå ut mitt i natten och spela om jag vill. Bo i skogen har sina fördelar. ;)

Förut var jag mest inne på metal men de senaste åren har jag fokuserat och snöat in på jazz, blues och lite funk. Även en del samba och bossa nova.
    Jag är helt självlärd men är sugen på att skaffa en bra lärare och lära mig läsa och lära mig mer teori.
  • Polyrytm
    Eurydike skrev 2023-05-06 11:47:19 följande:
    Jag var lite barnslig framåt småtimmarna, det erkänner jag 😅✨
    Jag tycker det är en fin egenskap. 😊

Det är en av bra saker med småbarn, man kan få utlopp för barnslig humor och fullständigt ge sig hän till olika ordkombinationer som sällan kan yppas i den vuxna världen .😄
  • Polyrytm
    Eurydike skrev 2023-05-06 11:44:51 följande:
    Min mamma hade skapat ett bibliotek fyllt med litterära klassiker och skräplitteratur i en salig blandning, så jag har alltid läst mycket. Jag läste många böcker som inte var lämpliga för barn, så som Frankenstein, Lolita, Dracula, Närkontakt, Rädd att flyga, Jag minns alla mina älskare och hur de brukade ta på mig, Grottbjörnens folk och Sagan om Isfolket. Men vi hade ett rejält lass med serietidningar också, eftersom mamma hade Kalle Anka-tidningar från 70-talet och vi prenumererade på Kalle Anka och Bamse.

Wow! Flera hundra tidningar är en rejäl samling! 😮
    Närkontakt av Whitley Strieber?

Vilken Dracula-bok?

Jag läste nästan bara Dracula och andra vampyr-serietidningar när jag var liten. Kalle och liknande gav mig verkligen ingenting...🙂
  • Polyrytm
    Anonym (Trevlig) skrev 2023-05-07 21:05:25 följande:
    Härligt för då kan du njuta mera av värmen som är på väg.
    Jag är sjukskriven till och med onsdag  och det kan behövas för jag är helt slut efter min lunginflammation  och den skyhöga snabbsänkan 

Krya på dig.🙂
  • Polyrytm
    fultextad användarhandbok skrev 2023-05-08 19:30:43 följande:

Råkade bli dubbelt där. Tack alla för svar.

Dagens dubbel. 

Hej förresten.  Jag har sett dig skriva i något annat delforum och blev lite begeistrad av ditt språkbruk.

Jag såg att du skrivit i denna tråd och nämnt mig, jag har inte ännu lyssnat på din fil men du får garanterat bättre hjälp av vasaflikkan, såvida det inte gäller rena trumfrågor.

Trevligt att råkas, hoppas du stannar.
  • Polyrytm
    Aniiee skrev 2023-05-08 22:21:17 följande:

Määääääätt. 

Jell-o pplz.

Hur lång blev du?
  • Polyrytm
    Freddie K skrev 2023-05-09 07:16:59 följande:

Min roomate tror att huset är hemsökt. Jag har inte märkt något och jag har ändå bott här i 276 år! Tungan ute

😁

Det där med spöken är ganska intressant faktiskt.
  • Polyrytm
    Freddie K skrev 2023-05-09 14:53:35 följande:
    Jo, det är det verkligen. Det har ju diskuterats flitigt genom åren om de finns eller inte. Jag vet inte riktigt vad jag ska tro.
    Jag har genom livets gång blivit en believer.

Mitt ex var mer eller mindre hemsökt av någonting,  och det märkte jag av när jag flyttade in hos henne.

Jag har upplevt saker både innan och efter också.

Intressant är det, hursomhelst. 🙂
  • Polyrytm
    fultextad användarhandbok skrev 2023-05-09 19:05:44 följande:

Spöken är parapsykologiska ektoplastiska skuggbilder. Man kan bli gastkramad av dagståndare och skadad av en draug, eller kummelgast som det hette i en känd bok. 

Jag tror upplevelserna kan komma från både det du skriver här, som avtryck i etern, på sätt och vis. Starka känslor över tid och i samband med dödsfall och liknande tror jag kan etsa sig fast i tid och rum.

Jag tror dock det finns entiteter som mer eller mindre är autonoma, som existerar och verkar inom karmiska system, bundna till specifika personer, men också entiteter med högre medvetande, liknande de vi kallar demoner.

Utöver det är jag övertygad om att vi får besök av nära och kära som gått vidare.:)
Svar på tråden Här är vi alla vänner.