Här är vi alla vänner.
vasaflikkan skrev 2023-04-27 14:14:05 följande:
Vad roligt att läsa! Jag håller med dig, det är fascinerande med sådant och att snöa in på saker. Slagverk kan ju vara sexigt, fast jag ska erkänna att jag inte vet så mycket om det mer än att jag tittat på lite notation för det, dess placering i orkester och kikat lite på hur trumset kan vara uppbyggda. Någonstans måste man ju börja. I blues finns ju pentatoniska skalor som är typiska och i flamenco finns ju frygiska och harmoniska mollskalor, jag skulle tro att det är den senare du har spelat. Det är jättesvårt i början tills man börjar förstå hur gitarrhalsen fungerar, då kommer åtminstone en del att släppa. Det lär man sig bir för bit. Jag skulle säga att inte öva på allt på en gång, utan ta det i små steg. Sedan kan man underlätta lite med strängval om man till exempel inte vill ha naglar.
Annars är det bra att ha koll på vanliga dur- och mollskalor också, det är enkelt att spela skalor i olika tonarter om man lär sig de grundläggande fingersättningarna, då kan man flytta upp eller ner samma fingersättningar, om man börjar skalan på samma sträng vill säga. Annars är ju det inte alls alltid givet med fingersättningar på gitarr då man kan ha olika för samma noter.
Jag ska ju inte alls lägga mig i ditt spelande, men rytm och takt har du säkert sedan innan. Precis som lite visor och sådant, så därifrån kan man ju börja med någon enkel skala, något lätt fingerplock och något som är roligt att öva på att ha som mål. Det viktiga är att sätta det i samband med varandra. Det finns bra övningsmaterial, om du inte har kan jag se om jag har något sparrat som jag kan fota och lägga upp, om du vill eller behöver.
Musik och alla slags instrument är den ultimata formen av kommunikation, enligt mig.
Du får gärna skicka enkla övningar eller så direkt till mig eller lägga upp här.