• E1h2dx

Vänta med ivf pga av corona?

Hej! Hur tänker ni kring att göra insättning nu när corona viruset börjar spridas? Det är ju större risker om man blir sjuk när man är gravid. Bör man vara orolig?

• Svar på tråden Vänta med ivf pga av corona?
  • Noonni
    Blomman2020 skrev 2020-03-17 14:54:07 följande:
    Hej! Det är min första ivf och det känns som att jag gärna vill gå vidare om jag ges möjlighet då första kanske är mer av ett test på hur man reagerar på behandling och så vidare. Förmodligen får vi väl insättning samtidigt ändå, så egentligen kanske det inte spelar så stor roll om man väntar. Men visar du symptom nu så tror jag inte det är aktuellt, men det avgör barnmorskan när du ringer in antar jag! Tyvärr så kan man väl inget annat gör än att vänta och se, viket vi blivit bra på i vår situation redan! kul att hitta dig som är i samma stadie :)
    Okej vad spännande. Men då kör du korta protokollet med Gonal-F?
    Jag fick min mens idag men är fortfarande inte riktigt frisk så får se vad dom säger senare när dom ringer upp. Själv så tror jag nog att jag vill vänta tills jag mår bättre och kan göra insättning direkt. Vill inte göra ett ägguttag när när det inte känns helt bra. Men spännande att få följa dig. Hoppas du får många fina ägg till frysen. Har ni försökt länge? Får man fråga hur gammal du är eller är det ohövligt?
    Själv är jag 33 och vi har försökt på egen hand i fem år innan vi tog kontakt med vården. Tycker nästan bara jag blir sämre och sämre på att vänta.

• EVA84

Hej! Här har vi en till som är planerad att göra IVF inom kort på Sahlgrenska! Runt 28/3 är tanken att börja med sprutor (korta protokollet) när mensen dimper ner. Det blir vårt första försök och det finns såklart en liten oro för Corona viruset eftersom Rep kliniken själva inte kan ge så mycket råd, finns ju risk att personalen behövs på andra ställen och kan tvingas stänga kliniken och då är man inte sugen på att ha påbörjat behandlingen och behöva avbryta allt.Ingen vet ju något egentligen utan dom tar det dag för dag precis som oss andra :/

• Blomman2020
    Noonni skrev 2020-03-20 09:16:03 följande:

Okej vad spännande. Men då kör du korta protokollet med Gonal-F?

Jag fick min mens idag men är fortfarande inte riktigt frisk så får se vad dom säger senare när dom ringer upp. Själv så tror jag nog att jag vill vänta tills jag mår bättre och kan göra insättning direkt. Vill inte göra ett ägguttag när när det inte känns helt bra. Men spännande att få följa dig. Hoppas du får många fina ägg till frysen. Har ni försökt länge? Får man fråga hur gammal du är eller är det ohövligt?

Själv är jag 33 och vi har försökt på egen hand i fem år innan vi tog kontakt med vården. Tycker nästan bara jag blir sämre och sämre på att vänta.

Japp jag ska köra det korta protokollet med gonal-f. Jag är också 33 år ????

Vi har försökt i ca två år! Ska bli spännande att följa dig! Hur är det om man måste avbryta under behandling, räknas det som ett försök då?
  • Blomman2020
    EVA84 skrev 2020-03-20 15:20:51 följande:

Hej! Här har vi en till som är planerad att göra IVF inom kort på Sahlgrenska! Runt 28/3 är tanken att börja med sprutor (korta protokollet) när mensen dimper ner. Det blir vårt första försök och det finns såklart en liten oro för Corona viruset eftersom Rep kliniken själva inte kan ge så mycket råd, finns ju risk att personalen behövs på andra ställen och kan tvingas stänga kliniken och då är man inte sugen på att ha påbörjat behandlingen och behöva avbryta allt.Ingen vet ju något egentligen utan dom tar det dag för dag precis som oss andra :/

Håller med dig, jag har en lite oro för det också! Men samtidigt så har man sett fram emot detta så länge och är kroppen frisk så ska man nog i första hand tänka på det. Blir det sedan ändringar i vården får man helt enkelt anpassa sig. Det är inget man själv kan påverka!
  • Anonym (hej)
    E1h2dx skrev 2020-03-19 15:02:33 följande:
    Min mens kom idag så nu har jag fått besked om att jag kan påbörja behandlingen :)

Sköterskan sa att om jag blir sjuk(förkylningsymtom) under behandlingen så kommer de avbryta. Jag får också välja att göra totalfrys om jag vill. Det finns ju inga studier på hur viruset påverkar gravida eftersom det är ett nytt virus.

Jag var inlagd i 4 dagar sist för överstimulering. Det var inte jätteallvarligt men jag hade väldigt ont. Eftersom det var min första gång trodde jag det var normalt att det gjorde ont, och jag har dessutom endometrios så min uppfattning av normal smärta lite skev. När jag började kräkas av smärtan bestämde jag mig för att åka in till akuten.

Läs på och var uppmärksam på din kropp och särskilt om du får ut många ägg, jag fick 19 st, för då finns det risk. Och fråga på din klinik om du blir orolig, de är duktiga och jobbar för att minska riskerna.

Så kul!

Så du har påbörjat behandling nu? Hur går det?
    Och kommer du genomföra insättning om det finns möjlighet eller blir det totalfrys?

Låter superjobbigt för dig sist med överstimuleringen. Men skönt att de nu har bättre koll på dig denna gång. Och tack för tips ang. det.

Jag drog mig ur. Jag vågade inte börja pga corona-skiten, kände mig bara så himla orolig när väl dagen kom för att börja behandlingen. Har aldrig gjort ivf förr och var redan nog orolig, så ville skjuta på det åtminstone några veckor för att se Corona-utvecklingen. Men nu idag läste jag att kliniken stänger ner alla behandlingar och besök fr.o.m. v. 16. Så vi kommer inte hinna påbörja nästa mens, utan kommer få vänta med allt tills de öppnar verksamheten igen. Just nu känns det SKIT - ångrar mig att vi inte började, tog chansen när den fanns. Men det gick bara inte då - det kändes enbart jobbigt och osäkert att börja. Men nu känns det som sagt som att... fan, kanske borde ha kört. Vem vet hur länge detta pågår liksom.

• bonzo
    Anonym (hej) skrev 2020-03-27 23:27:50 följande:

Så kul!

Och kommer du genomföra insättning om det finns möjlighet eller blir det totalfrys?

Låter superjobbigt för dig sist med överstimuleringen. Men skönt att de nu har bättre koll på dig denna gång. Och tack för tips ang. det.

Jag drog mig ur. Jag vågade inte börja pga corona-skiten, kände mig bara så himla orolig när väl dagen kom för att börja behandlingen. Har aldrig gjort ivf förr och var redan nog orolig, så ville skjuta på det åtminstone några veckor för att se Corona-utvecklingen. Men nu idag läste jag att kliniken stänger ner alla behandlingar och besök fr.o.m. v. 16. Så vi kommer inte hinna påbörja nästa mens, utan kommer få vänta med allt tills de öppnar verksamheten igen. Just nu känns det SKIT - ångrar mig att vi inte började, tog chansen när den fanns. Men det gick bara inte då - det kändes enbart jobbigt och osäkert att börja. Men nu känns det som sagt som att... fan, kanske borde ha kört. Vem vet hur länge detta pågår liksom.

Vilken klinik är det? Som stänger? Är det privat eller landstinget?
  • Anonym (Anonym2)
    bonzo skrev 2020-03-28 14:03:30 följande:

Vilken klinik är det? Som stänger? Är det privat eller landstinget?

Typ alla landstingskliniker stänger/skalar ner sin ivf-verksamhet. Kolla vad din egen klinik meddelar.
  • bonzo

Vi går privat.. och tanken är att påbörja i april. Förhoppningsvis har de öppet :)

• Anonym (Anonym2)
    bonzo skrev 2020-03-28 15:46:08 följande:

Vi går privat.. och tanken är att påbörja i april. Förhoppningsvis har de öppet :)

Vilken klinik?:)
  • E1h2dx
    Anonym (hej) skrev 2020-03-27 23:27:50 följande:

Så kul!

Jag blev tvungen att avbryta eftersom jag fick för få ägg. Så nu får jag vänta på nästa cykel, om de har öppet då. Det känns tungt just nu men man får ju acceptera läget.
Svar på tråden Vänta med ivf pga av corona?