• E1h2dx

Vänta med ivf pga av corona?

Hej! Hur tänker ni kring att göra insättning nu när corona viruset börjar spridas? Det är ju större risker om man blir sjuk när man är gravid. Bör man vara orolig?

• Svar på tråden Vänta med ivf pga av corona?
  • E1h2dx

Jag börjar förmodligen med sprutorna nästa helg. Det har ju gått rätt snabbt nu med nya rekommendationer, och att de ställer in planerade operationer. tänk om de beslutar att ställa in mer vård lagom till äggplocket. Då sitter man där med sina ägg...

Jag blev överstimulerad förra gången så de håller ett extra öga på mig så jag är inte orolig för att bli inlagd igen.

• Anonym (C)

Jag hade då inte velat bli gravid i dessa tider, särskilt med tanke på vilka idiotiska myndigheter vi har i Sverige som vill vänta tills det blir fullkomligt kaos innan de gör något åt situationen med coronaviruset.

Tycker synd om de som är gravida nu som inte får ha någon anhörig hos sig på bb, som ska behöva oroa sig för att bli svårt sjuka (för det kan man bli oavsett ålder och övrig hälsa) samtidigt som de ska läka efter en förlossning och ta hand om en nyfödd.

Förstår inte heller hur man ska klara av att ta hand om sina barn om man blir svårt sjuk, det är ju omöjligt då. Vad händer med barnen isåfall? Nu börjar jag skriva för mycket annat men iallafall, jag är otroligt tacksam att jag inte är gravid eller har barn att ta hand om i dessa tider. Tror världen går under snart. Hade inte velat sätta barn till denna hemska världen.

• Anonym (anonym)

Svenska UD avråder nu från alla resor utomlands, sa de på tv. Så om du hade tänkt göra ivf utomlands så får du vänta med det iallafall.

• Anonym (hej)
    Anonym (anonym) skrev 2020-03-13 18:33:29 följande:
    Ja, om sjukhusen redan är överbelastade (vilket flera i Stockholm och Göteborg redan är nu pgr av Corona) så kommer de behöva prioritera vilka de ska behandla och inte, de sa de på nyheterna idag. Då finns det ju risk att många inte kommer få den vård de behöver tyvärr.

OK, tack för svar.

Jag försöker hitta källor på detta.

I en svd-artikel (publicerad 11/3) (www.svd.se/tuffa-prioriteringar-vantar-sjukvarden) står det:

Kan det komma i ett läge där ni också tvingas prioritera mellan patienten som alla egentligen är i behov av akut vård?

? Nej, min bedömning nu är att vi kommer att klara de akuta fallen. Det kan vara jobbigt att stå i kö eller att vänta på vård men det handlar inte om liv och död.

Liknande besked kommer från region Stockholm, där Johan Bratt är chefsöverläkare. 

? Det kommer att bli tufft och vi kommer att behöva personal som ställer upp, men vi planerar för att kunna skapa de resurser som behövs, säger han.

I en annan (expressen 13/3) (www.expressen.se/nyheter/ropet-inifran-varden-klarar-inte-stort-utbrott-/) , som jag iofs inte kan läsa hela eftersom jag inte har premium-konto, står det:

Skyddsmaterial som låses in, handsprit som tagit slut och en oro för att intensivvårdsplatser för äldre och riktigt sjuka snart kanske måste prioriteras bort till förmån för patienter med större chans att överleva. 

Så lyder några av farhågorna från sjukhuspersonalen på några av Sveriges största sjukhus. 

? Vi kommer inte att klara ett stort utbrott som det ser ut med platserna nu, säger Andreas Fischer, kirurg och ordförande för yrkesföreningen Sjukhusläkarna Stockholm

Känns ju sådär. Jag hoppas dock att de på ivf-kliniken har bättre koll än en själv och informerar innan man sätter igång sin behandling ifall de bedömer det som extra riskfyllt (för en själv, eller för andra) att dra igång det nu. Men vet inte om man kan ställa det kravet på klinikerna i detta läge.

Om någon har mer uppdaterade (tillförlitliga) källor kring detta, skriv gärna. Så mkt info just nu och den ändras hela tiden.

• Mascaraklumpar

När det gäller SARS så var missfallsrisken under tidig graviditet hög. Dessutom fanns det en ganska hög risk för komplikationer senare i graviditeten med både SARS och MERS. Det behöver inte vara likadant för detta Coronavirus och för många som fått infektionen som höggravida verkar det ha gått bra, men jag hade inte chansat och försökt bli gravid just nu. Speciellt inte med IVF där man bara har ett visst antal försök på sig.

• Anonym (hej)
    E1h2dx skrev 2020-03-14 18:28:46 följande:

Jag börjar förmodligen med sprutorna nästa helg. Det har ju gått rätt snabbt nu med nya rekommendationer, och att de ställer in planerade operationer. tänk om de beslutar att ställa in mer vård lagom till äggplocket. Då sitter man där med sina ägg...

Jag blev överstimulerad förra gången så de håller ett extra öga på mig så jag är inte orolig för att bli inlagd igen.

OK. Förstår din oro. Det låter ju inte kul om du skulle behöva ställa in äggplock. Men hur troligt är det? Har du fått nån info från din klinik om det? 

Åh, jag hoppas verkligen, som jag skrev i förra inlägget, att vårdpersonalen är bättre informerad än en själv och att de har, och tar, ansvaret att avråda ifrån att påbörja behandling (eller iallafall informera om eventuella ökade risker) ifall de bedömer att en sådan finns INNAN man sätter igång.

Det låter skönt att inte behöva oroa sig för att bli inlagd för överstimulering i alla fall. Jag har aldrig gjort ivf så jag kan inte säga samma sak.. Blev du inlagd sist?

Jag vill också säga att jag hoppas att jag inte bidrar till ökad oro här i tråden. Jag försöker bara ta reda på så mycket info som möjligt för att kunna ta ett beslut eftersom jag velar fram och tillbaka. Men jag fattar också de som helt enkelt följer rekommendationer och inte letar så mycket information själv (vet ärligt inte själv hur mycket det hjälper).

• Anonym (hej)
    Mascaraklumpar skrev 2020-03-15 10:25:13 följande:

När det gäller SARS så var missfallsrisken under tidig graviditet hög. Dessutom fanns det en ganska hög risk för komplikationer senare i graviditeten med både SARS och MERS. Det behöver inte vara likadant för detta Coronavirus och för många som fått infektionen som höggravida verkar det ha gått bra, men jag hade inte chansat och försökt bli gravid just nu. Speciellt inte med IVF där man bara har ett visst antal försök på sig.

OK. Har du någon källa på denna info?
  • Grilimy

Jag fyller 44 i år och har inte tiden att vänta så jag kör på som beräknat om inte IVF kliniken avråder mig.

• Noonni

Hej i tråden!

Vi ska (om allt blir som planerat) börja med sprutor till helgen. Ska ringa Sahlgrenska när mensen kommer. Någon som har hört något mer om dom skjuter upp behandlingar som inte är påbörjade?

Svar på tråden Vänta med ivf pga av corona?