Vänta med ivf pga av corona?
Hej! Hur tänker ni kring att göra insättning nu när corona viruset börjar spridas? Det är ju större risker om man blir sjuk när man är gravid. Bör man vara orolig?
Hej! Hur tänker ni kring att göra insättning nu när corona viruset börjar spridas? Det är ju större risker om man blir sjuk när man är gravid. Bör man vara orolig?
Hej i tråden!
Vi ska (om allt blir som planerat) börja med sprutor till helgen. Ska ringa Sahlgrenska när mensen kommer. Någon som har hört något mer om dom skjuter upp behandlingar som inte är påbörjade?
IVF, där ägg plockas ut, befruktas utanför kroppen och sätts in i livmodern igen, pausas.
Detta på grund av coronavirusets utbredning.
? Vi följer utvecklingen noga och kommer att återföra äggen när läget kring det nya coronaviruset har stabiliserats, säger Lotta Wassén, verksamhetschef för gynekologi och reproduktionsmedicin på Sahlgrenska Universitetssjukhuset.
Exakt vilka negativa effekter coronaviruset kan ha på graviditeter, särskilt i tidiga stadier, är inte utrett. Enligt European Society for Human Reproduction and Embryology, ESHRE, finns rapporterade fall av kvinnor som har testats positivt för covid-19 och som samtidigt födde friska spädbarn, fria från symtom.
Men rapporterna baseras på begränsade uppgifter och måste därför tolkas med försiktighet.
Med tanke på osäkerheten kring coronavirusets effekter rekommenderar ESHRE därför en försiktighetsmetod. Alla patienter som överväger eller planerar en IVF-behandling bör undvika att bli gravida just nu.
Men enligt Sahlgrenska sjukhuset handlar det inte om något totalstopp av IVF.
? Nej, alla IVF-behandlingar stoppas inte. Vi gör IVF-behandlingar men återför inte äggen när stimuleringarna är klara utan fryser dem. Vi följer utvecklingen noga och kommer att återföra äggen när läget kring det nya coronaviruset har stabiliserats, säger Lotta Wassén.
Patienter som redan har påbörjat en behandling ombeds alltså att skjuta upp graviditeten genom att man fryser ner de befruktade äggen och att man väntar med att föra tillbaka dem i livmodern tills man vet mer om coronavirusets effekter.
Enligt ESHRE handlar det också om att undvika ?ytterligare stress på sjukvårdssystemet som redan är överbelastat på många platser?
? Vi följer deras rekommendation, säger Lotta Wassén på Sahlgrenska sjukhuset.
www.aftonbladet.se/nyheter/a/1nbb7J/provrorsbefruktningar-pausas-pa-grund-av-coronaviruse
Se där! Tack för svaret. Då är vi planerade nästan samtidigt.
Tror dock inte jag kommer få göra behandlingen då jag har haft symptom sen i onsdags. Sen så fick jag bara ett bra färdigdelat embryo förra gången och inget till frysen så är lite skeptiskt till att få några frysbara den här gången. Då gick jag på långa protokollet och nu är det planerat med korta och menopur.
Är det din första gång?
Provrörsbefruktningar pausas på grund av coronaviruset
Förstår inte heller hur man ska klara av att ta hand om sina barn om man blir svårt sjuk, det är ju omöjligt då. Vad händer med barnen isåfall? Nu börjar jag skriva för mycket annat men iallafall, jag är otroligt tacksam att jag inte är gravid eller har barn att ta hand om i dessa tider. Tror världen går under snart. Hade inte velat sätta barn till denna hemska världen.
OK. Förstår din oro. Det låter ju inte kul om du skulle behöva ställa in äggplock. Men hur troligt är det? Har du fått nån info från din klinik om det?
Åh, jag hoppas verkligen, som jag skrev i förra inlägget, att vårdpersonalen är bättre informerad än en själv och att de har, och tar, ansvaret att avråda ifrån att påbörja behandling (eller iallafall informera om eventuella ökade risker) ifall de bedömer att en sådan finns INNAN man sätter igång.
Det låter skönt att inte behöva oroa sig för att bli inlagd för överstimulering i alla fall. Jag har aldrig gjort ivf så jag kan inte säga samma sak.. Blev du inlagd sist?
Jag vill också säga att jag hoppas att jag inte bidrar till ökad oro här i tråden. Jag försöker bara ta reda på så mycket info som möjligt för att kunna ta ett beslut eftersom jag velar fram och tillbaka. Men jag fattar också de som helt enkelt följer rekommendationer och inte letar så mycket information själv (vet ärligt inte själv hur mycket det hjälper).
Min mens kom idag så nu har jag fått besked om att jag kan påbörja behandlingen :)
Sköterskan sa att om jag blir sjuk(förkylningsymtom) under behandlingen så kommer de avbryta. Jag får också välja att göra totalfrys om jag vill. Det finns ju inga studier på hur viruset påverkar gravida eftersom det är ett nytt virus.
Jag var inlagd i 4 dagar sist för överstimulering. Det var inte jätteallvarligt men jag hade väldigt ont. Eftersom det var min första gång trodde jag det var normalt att det gjorde ont, och jag har dessutom endometrios så min uppfattning av normal smärta lite skev. När jag började kräkas av smärtan bestämde jag mig för att åka in till akuten.
Läs på och var uppmärksam på din kropp och särskilt om du får ut många ägg, jag fick 19 st, för då finns det risk. Och fråga på din klinik om du blir orolig, de är duktiga och jobbar för att minska riskerna.
Jag är mitt uppe i långa protokollet. Har låg amh och är över 40 så jag kan inte vänta flera månader, det är nu eller aldrig. Jag började med sprutorna igår. Visst känns det sådär, blir såklart orolig att ägguttag och insättning skall påverkas samt om jag skulle behöva annan vård under tiden. Försöker nu hålla mig mer eller mindre isolerad då den minsta förkylningen ju innebär att jag inte får komma till kliniken.