Inlägg från: Anonym (Bekymrad mamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Bekymrad mamma)

Min man vägrar samverka efter skilsmässan.

Jag önskar att jag inte var maktlös. Och du har all fakta jag kan ge. Vad är det som du misstänker? Prata gärna klarspråk. Vad skulle det vara? Handlar det om att du inte klarar av maktlöshet eller oron att det skulle kunna hända dig? Det är väldigt smärtsamt. Vad grundar du ditt allt starkare men oklar intryck på? Vad är det du saknar som måste finnas?

AnnaSthlm skrev 2020-03-09 17:08:41 följande:

Jag är ledsen ts, jag får ett allt starkare intryck om att du inte berättar hela sanningen. Det låter helt osannolikt att du skulle vara helt maktlös.

Anonym (Elsie) skrev 2020-03-09 18:21:37 följande:
    Återigen, var har jag skrivit att det är fel att dejta? Det är helt ok, så länge man har det stabild med sina barn. Men du hade det ju inte stabilt med barnen. När det började gå utför med relationen till barnen, så kanske en ny man inte skulle ha varit prio 1?

Och säg nu inte att han inte var prio 1 för du bor med honom, men du bor inte längre med dina barn. Någonstans slutade ju dina barn att komma till dig, och någonstans har de känt sig svikna. Någonstans började du betala underhåll istället för att ha barnen varannan vecka. Oavsett om pappan snackade skit om dig varenda vecka de bodde hos honom, så hade du lika mycket tid att påverka dem åt andra hållet och visa att hans skitsnack inte stämmer genom handling, inte bara med ord.

I din ts pratar du om att barnen kom i kläm, hur, när och var kom de i kläm?

Ärligt talat så förstår jag inte. Jag är i en lite tvärtomsituation än dig, där jag har barnen på heltid och pappan aldrig, jag pratar visserligen inte skit om pappan men han är långt ifrån en bra pappa, men barnen älskar honom ändå. Oavsett vad pappan säger så borde inte barnen ha problem med dig - varför har de det?
    Om du lyckas lista ut det, så kommer du säkert kunna nå dem igen. Men inte så länge offerkoftan är på och du inte kan se dina egna brister.

och missförstå mig inte igen nu - alla har brister! Men de flesta förlorar inte kontakten med sina barn så som du har gjort, om det inte är något som har hänt! Det räcker inte bara med prat, barn ser igenom sånt, de är inte dumma.
    Jag hade det bra och kärleksfullt med barnen, jag kunde ju inte veta vad som långsamt pågick då.

På mina barnlediga veckor hade jag ju inte kunnat vara med barnen alls, hur menar du?

Jag var särbo med min nya man de veckorna, vir träffade typ helgen och nån kväll i veckan?

Om du verkligen tycker atr man får dejta, vad menar du egentligen? Att jag gjorde fel? Jag ber dig förklara. Det låter som om du vill skuldbelägga?

Barnen kom i kläm som barn ofta gör mer eller mindre i en skilsmässa. I pappaas fall handlar det ju om att skapa en lojalitetskonflikt som är svår för barnen. Det är vanligt och det är att komma ikläm mellan föräldrar, i vårt fall där en förälder mår dåligt och ber barnens trösta honom. 

Om det var så enkelt att oavsett vad en föräldrer säger till barnen om den andre så älskar de den andre, ja då finns ju inte den här sortens situation som jag beskriver. Har du ladrig hört talas om detta? Det finns hundratusentals barn och vuxna i Sverige som noga vet om hur illa detta kan vara. Vill du ha länkar? Och jag ber dig att prata snällt om barnens närstående.

Jag har ju lyckats lista ut det. Det är nog precis som jag skriver. Men det hjälper mig ju inte att få ut dem. Tänkte du att det var nån sorts gåta eller magisk knapp? Jag önskar det vore så.

Ja, visst är jag en vanlig förälder, med brister. Men det finns ingenting som rättfärdigar att utsättas för den här sorten hatkampanj, umgängesabotage med våra barn som verkgyg för pappans helt onödiga hämnd för ingenting.

Barn är verkligen inte dumma, menar du att barn eller tonåringar inte kan manipuleras alls? Men vuxna och små barn kan det? Eller inte de heller?

Man vill inte göra bort dom. Och det är inte barnen man ska lita i och dra. Det är ju vi vuxna som vänligt ska resonera och följa överenskommelser.

De mammaor och pappor jag känner som gjort så ahr fått alla emot sig, fast de agerar helt naturligt desperat. Skolan, Soc, Polisen och domstolarna menar att de beter sig galet och inte är bra förädrar. Det säger en del om myndighetenrs kraftlöshet.

Du har en bra poäng. När min minsta pojke drog efter ett kalas och pappa gömde honom i sin lägenhet så stod mormor, jag och hennes kompis och lockade utanför. Du hade pojken hört att bonusfamiljen tittade på nytt hus att flytta ihop i. Hade pappan varit bra hade han coachat pojken till att klara av ett sådant naturligt steg långt efter skilsmässan. Vi väntade mer än ett ett år till annan vi flyttade bl pga detta ledsamma.

FuckGoggleAskMe skrev 2020-03-09 19:44:34 följande:

Ungefär en vecka efter att mina barn inte återvänt till mig som de borde, skulle jag häckat på skolan varje morgon och eftermiddag för att prata med dem. Samt skaffat en advokat. TS, det låter ju som om du inte haft kraft att göra detta, varför?

Ja, det är sorgligt. Det är nog previs historien, det finns ingen annan. Pappan säger att han har inget med barnens umgänge att göra, de väljer precis själva. De har rätt att välja att aldrig träffa bonsufamiljen och de har rätt att blockera. Jag har publicerat bidl på FB i somras med barenen på osv en del underligheter... 

Nej, ingen reagerar på pyskisk misshandel. Det är mycket ledsamt.
    Barnen vill inte prata med någon, t ex skolkuratorn, för det är pinsamt och då blir pappa inte glad.

Det är mycket konstigt men mycket vanligt att barn förmås att ta avstånd från den ene helt OK vanliga föräldern i skilsmässor. Media rapporterar ofta om detta. Om föräldrar gjort något fruktansvärt, det är en helkt annan sorts historia och inte alls lika vanligt till antalet.

Min exman var inbunden, inte våldsam men mycket kontrollerande. Bestämde mycket. Satt med laptop och jobbade. Vi hade ett tryggt och lite tråkigt äktenskap. Jag var den sociala och den som fixade med barnen. Han var lite svartsjuk av sig. Han påverkar barnen så de lyde rhonom. jag tror de känner att de riskerar att han överger dem precis som han säger att jag har övergivit dem. Det har jag inte. Tvärtom, jag kämpar.

Det verka rinte som barn som utsätts för detta kommer till insikt och förlåter, de lever i den här vanföreställningen eller får en gles spnäd relation med sin förälder som vuxna.

Genensamma vänner har nog i vårt falla helt ställt sig på min sida och tycker att pappan borde bete sig bra. Men han bryr sig inte om andra vänner och sådant. Min släkt är förtvivlad och har letat konstiga förklaringar (jag är för glad och livligt tröttsam, jag borde valt en annan man för 25 år sedan, barnen har ingen hyfts osv)

Anonym (Paulie) skrev 2020-03-09 18:36:13 följande:

Vilken situation. Sorgligt.

Det är ju såklart jättesvårt för oss helt utomstående att veta hur det egentligen ligger till. Vi hör en sida av historien.

Men är det ingen som reagerar på att det är pappan som faktiskt kan psykiskt misshandla sina barn? TS skrev att skolkuraton försökt prata med barnen men dom vågar inte, varför vågar dom inte? Är dom rädda för något?

Det är väldigt konstigt att ett barn tar sånt avstånd från sin förälder, bara helt plötsligt, om denne inte gjort något fruktansvärt, om ens då, barn är väldigt lojala.

Hur var ni som familj innan? Har din exman visat tecken på våld? Psykiskt eller fysiskt?

Varför skulle han inte kunna skrämma barnen såpass att dom lyder honom?

Nog för att man kan vara arg på sin mamma, länge också men det mesta brukar väl ändå gå att förlåta, detta verkar pågått i flera år. Vad kan ts ha gjort för att barnen ska reagera såhär?

Folk i din närhet, vad säger/tycker dom? Gemensamma vänner? Har du någon kontakt med hans föräldrar?

Hade gärna velat höra lite mer info om hur ert äktenskap varit.

Anonymm20 skrev 2020-03-09 20:22:57 följande:
    Och du kontaktade soc och familjerätten när pappan bröt er överenskommelse?
    Ja, men pappan lovade där att samverka och att följa överenskommelsen. Men det blev ju inte så. Man kan säöga att för varje halvår så skruvade pappan åt blockeringarna lite till..
    Anonym (inte tillräkligt) skrev 2020-03-09 21:07:06 följande:

Det känns verkligen som att du inte gjort tillräkligt här TS, och inte tillräkligt snabbt. Din historia låter lite som min fast jag är pappa. Skillnaden verkar vara att så fort jag insåg att något var fel så låg jag på som en blodigel. Jag var på socialen, jag var på polisen, jag tog ledigt och inrättade mig i skolan, jag lämnade brev i skåpen, jag pratade varje dag i 2 års tid med alla som kunde ha någon slags kontakt med mina barn och jag gav mig inte och väntade inte en minut på att det skulle lösa sig av sig själv, för inget löser sig någonsin av sig själv. Ska man ha någon förändring i någon situation kan man inte sitta på fingrarna och vänta på att vli serverad, man måste, måste, måste göra något, vad som helst förutom rena lagbrott, hela tiden. Annars. Händer. Inget.

Idag är mina barn hos mig och har varannan helg med sin mamma. Min äldsta har sagt till mig så här efteråt att det enda bra i hela historien var att jag inte övergav dem utan fortsatte göra allt jag kunde även när de sa att de inte ville träffa mig för det var inte deras ord egentligen.

Jag har nog varit som en igen, men inte varje dag, varje vecka. Jag tänker ju och längtar efter dem så mycket.

Men det går ju inte att säga att jah, jag skulle gjort mer och nu får jag straffet att vara utan mina barn. Pappan borde samverkat, skolan kunde agerat tuffare, Socialen hade kunna lära sig om psykisk misshandel de är så okunniga), familjerätten är frivillig så det spelar ju ingen roll om bara jag går dit. Domstolar gör inget utan låter beslutet avgöras av 12-åringar osv.

Och jag förstår vad du säge roch gratulerar dig att du lyckats. Men nu är nu och jag kan inte backa tiden. Ska jag dö av sorg därför?
    Anonym (inte tillräkligt) skrev 2020-03-09 21:07:06 följande:

Det känns verkligen som att du inte gjort tillräkligt här TS, och inte tillräkligt snabbt. Din historia låter lite som min fast jag är pappa. Skillnaden verkar vara att så fort jag insåg att något var fel så låg jag på som en blodigel. Jag var på socialen, jag var på polisen, jag tog ledigt och inrättade mig i skolan, jag lämnade brev i skåpen, jag pratade varje dag i 2 års tid med alla som kunde ha någon slags kontakt med mina barn och jag gav mig inte och väntade inte en minut på att det skulle lösa sig av sig själv, för inget löser sig någonsin av sig själv. Ska man ha någon förändring i någon situation kan man inte sitta på fingrarna och vänta på att vli serverad, man måste, måste, måste göra något, vad som helst förutom rena lagbrott, hela tiden. Annars. Händer. Inget.

Idag är mina barn hos mig och har varannan helg med sin mamma. Min äldsta har sagt till mig så här efteråt att det enda bra i hela historien var att jag inte övergav dem utan fortsatte göra allt jag kunde även när de sa att de inte ville träffa mig för det var inte deras ord egentligen.

Jag har nog varit som en igen, men inte varje dag, varje vecka. Jag tänker ju och längtar efter dem så mycket.

Men det går ju inte att säga att jah, jag skulle gjort mer och nu får jag straffet att vara utan mina barn. Pappan borde samverkat, skolan kunde agerat tuffare, Socialen hade kunna lära sig om psykisk misshandel de är så okunniga), familjerätten är frivillig så det spelar ju ingen roll om bara jag går dit. Domstolar gör inget utan låter beslutet avgöras av 12-åringar osv.

Och jag förstår vad du säge roch gratulerar dig att du lyckats. Men nu är nu och jag kan inte backa tiden. Ska jag dö av sorg därför?

Alla accepterade det. Särskilt soc.tanten. Jag höll mina löften. Vad ska de göra? De tror på det som sägs.

Anonymm20 skrev 2020-03-09 21:17:14 följande:
    Och då accepterade du bara?
    Anonym (inte tillräkligt) skrev 2020-03-09 21:21:24 följande:
    Tänka bär inget vatten, som Birk och Ronja säger.

Jo, det går att säga att du skulle gjort mer och det går att säga att du ska göra mer. Du låter som att du har gett upp.

Du har gett upp. Erkänn. Du vill inte längre ha dina barn. Du älskar dem inte. De är inte värda din ork och din uppmärksamhet längre. De har valt bort dig och det är bara deras fel och du kommer inte lyfta ett finger. Du har dragot på dig offerkoftan och den är jävligt bekväm. Dö av sorg för att DU inte gör allt DU kan? Det är också ett val DU gör i så fall.

Provocerar? Kanske, men det är detta du talar om för dina barn.
    Nej, det går ite
    Nej, att skicka e-brev varje vecka till pappan med vädjan om samverkan och att få träffa småsyskonen är inte att ge upp. Att skicka vykort till barnens skola varja månad är inte att ge upp. Att ta hand om bekymrat tom och ledsen stora flickan varannan vecka här ehmma och coache henne att bete sig starkt och positivit med pappa och småsyskon varannan vecka är inte att ge. Att tänka på barnen varje dag och hoppas att de kan ta sig ur den psykiska misshandeln, det är inte att ge upp. Att kämpa för att Socialen, polisen och domstolarna läser på om vad psykisk misshandel är - det är inte att ge upp. 

Att du ens kriver att jag ska erkänna något sådant, att jag inte vill ha mina barn? Ett botten-napp i männiksokännedom. Om jag gett upp had ejag väl knappast startate en tråd här. Den som ger ipp gör det inte. 

Det är verkligen ingen offerkofta att lida så mycket. Att bli fråntagen sina barn är inte någon kokettering, det är djup sorg och förtvivlan och det finns egentligen inte tid att sörja. Barnen lever ju nära men ändå oåtkomliga. Som om vi var levande döda för varandra. Jag väljer absolut att  aldrig glömma och aldrig bli bekväm, för det går inte.

Provocerar du med ina barnbokstankar? Knappast, det är helt befängt och inte konstruktivt. Bara rejält taskigt, men så är ju FL. Min stora flicka säger att hon är glad att jag kämpade, de visste att jag försökte nå in i deras onödiga avskildhet. De vet nog allt hennes småsyskon med... det är mitt hopp. 

Tack för empati och jättebra konstruktiva råd. De ska jag värdesätta.. hoppas att du sprider din kunskap till fler och att vi kan återgälda sympati när du behöver.
    Anonym (skäms!) skrev 2020-03-09 22:15:21 följande:

Till alla er som attackerar ts och skriver en massa om att hon nog satt sig i situationen själv genom att vara en usel (eller inte tillräckligt bra) förälder, eller inte ha kämpat tillräckligt hårt, osv.. Att ni inte skäms! Ni sparkar på den som ligger. På den som lever med en så oerhörd sorg att det är ett under att hon ens står upp! 

Tänk er själva om ni varit i samma situation: Att ni skilt er och att er ex-partner efter skilsmässan försökt (och lyckats) med att psykiskt påverka/misshandla  barnen till att ta avstånd från er.

Ja, det var visserligen en pappa som varit i samma situation som kommenterade, och berättade hur han gjort "allting rätt" och också fått tillbaka sina barn på det sättet. Men inte alla har den orken/förmågan/insikten/möjligheten. Och inte heller är det säkert att det gett samma resultat. Även om alla sådana här fall har likheter, är de också unika. 

Men visst. Ts har säkert sina brister, både som mamma och människa. Det har vi alla. Men barn brukar aldrig på eget initiativ ta avstånd från sina föräldrar bara för att de är mänskliga. Faktiskt brukar barn vara helt otroligt lojala även mot föräldrar som är riktigt usla.

Däremot är det inte så ovanligt som man vill tro att den ena föräldern efter en skilsmässa gör allt den kan för att vända barnen (genom att hjärntvätta/psykiskt misshandla/spela på deras dåliga samvete) mot den andra föräldern. Utan att den andra föräldern gjort något särskilt fel. 

Nej, jag känner inte ts. Jag vet förstås inte säkert hur det ligger till. Hon KAN ju vara en galen psykopat vars barn helt frivilligt valt att avstå all kontakt med henne efter skilsmässan. Men poängen är att det vet inte ni heller! Och är man normal-empatisk kan man i alla fall föreställa hur det skulle vara att leva med den smärtan. Åtminstone till en viss del, innan man slutar försöka förstå för att blotta  tanken på att tvingas uppleva samma sak gör så ont. 

Och när vi ändå är inne på det här med att/om ts är en galen psykopat, så talar ju även det faktum att den äldsta dottern nu valt att bo varannan vecka med henne, emot den teorin. Snarare är det ett bevis på motsatsen, Det tyder alltså på att ts är en helt vanlig mamma, men att den äldsta dottern är den enda som i kraft av sin ålder vågat och klarat av att åtminstone delvis frigöra sig från sin pappas skadliga inflytande och välja att delvis bo med sin mamma. 

Till dig ts vill jag bara ge en stor kram. Jag känner med dig från djupet av mitt hjärta, och jag hoppas innerligt att du snart ska återfå kontakten med dina barn igen. Det du tvingas genomleva är inte mänskligt. 

Varmt tack. Det behövde jag. Var mer på jakt efter strategier framåt. Jag vet vilka sorts inlägg som förekommer på FL.
Svar på tråden Min man vägrar samverka efter skilsmässan.