Inlägg från: Anonym (Bekymrad mamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Bekymrad mamma)

Min man vägrar samverka efter skilsmässan.

Ja, faktiskt, jag var deras förstavårdare på alla sätt. Pappan lyckades med detta i flera steg. Han pratade illa om mig och han behövde barnens stöd och hjälp. Många små saker. Nej, det hände inte alls på ett ögonblick.

Jag har rätt bra koll på mig själv och många som är runt omkring mig. Jag är kanske lite glad och vimsig men inte ksa de frysa ut sin mamma ur sina liv för det. Det som pappan framöfr är att jag träffat ny man, att jag postat bilder på barnen på FB och at tjag borde ge honom mer pengar. Om jag var en hemsk förälder så borde han väl med förtjusning säga mina fel till mig?

Vad är det jag borde se som mina egna fel i detta? Handlar ditt inlägg mest om dig och din mamma? Jag har inte sagt att jag är perfekt, men jag förstjänar verkligen inte detta. Och barnen far ju mer illa än jag. Stora flicka berättar om sorgen och att behöva gå på tå. Spänt hos pappan, de måsta vara glada liksom. Och får aldrig prata om mamma.

Anonym (mm..) skrev 2020-03-09 12:53:40 följande:

Du menar att du spelat noll roll i utvecklingen av denna dåliga relation till dina egna barn? Dom gick från att ha en underbar relation till dig innan skilsmässan och så fort ni var skilda lyckades pappan från ingenstans manipulera barnen till att avsky dig? Så länge du är blind för din egna roll kommer du aldrig få tillbaka relationen. Jag vet hur det är med en mamma som vägrar se sin roll i att jag vägrade någon djupare kontakt med henne. Allt var bara andras fel och henne var det såklart bara synd om.

Det har jag gjort. Prata med flera jurister. Enligt lagen är det inte tillåtet att bedriva umgängesabotage eller förtala den andre föräldern. Men varken Socialen eller domstolen gör något alls när barnen är tonåringar. Enligt myndigheterna kan tonåringar int epåverkas av en vuxen att göra så här mot sin mamma. De har rätt att frysa ut sin mamma ur sitt liv, även utan några större gilitiga skäl. Fast halva deras släkt mår skit och de själva skadas psykiskt.

Kjell2 skrev 2020-03-09 12:55:18 följande:
    Kontakta ett ombud som kan bedöma möjligheterna kring att driva detta till domstol.
    Anonymm20 skrev 2020-03-09 13:04:25 följande:
    Barnmisshandel? Att barn/tonåringar frivilligt inte vill a kontakt med ena föräldern är inte barnmisshandel.
    När man prata med stora flicka förstår man att det är psykisk barnmissahndel. De får inte låtsas om sin mamma när de är hos pappa. Aldrig prata om henne. Aldrig säga att de längtar eller sörja henne fast hon lever. De ska vara glada och inte låtsas om att mamma eller halva deras släkt finns. Det är hemskt.

Det är verkligen psykisk misshandel av stora barn.

Men ingen fälls för psykisk missahndel i Sverige. fast det är förbjudet enligt lag. Polisen kan inte utreda sånt. Inte Socialen heller.
    Kjell2 skrev 2020-03-09 13:13:16 följande:
    Barnen flyttade till pappan efter att ha bott ett tag hos dig. På något sätt valde de i alla fall delvis själva att flytta. Jag antar att det inte finns någon dom som reglerar detta.
    Vi har dom om gemensam vårdnad och skrev i ansökan gemensamt att barnen skulle bo varannan vecka.

Men domstolar gör ändå inget om barnen är tonåringar.
    Anonym (K) skrev 2020-03-09 13:14:55 följande:
    Glömde tillägga, det kan bli bra, det finns hopp. Speciellt nu när du bor växelvis med den stora flickan. Hoppas det ordnar sig för dig.
    Tack, men tyvärr. Nästan inget hopp finns alls. Stora flickan tor aldrig småsyskonen kommer loss ut pappas grepp. I mit nätverk har nästan ingen nån sorts kontakt. Barnen växer upp och hatar helt i onödan en förälder som de älskat och haft normal relation med fram till skilsmässan.
    Kjell2 skrev 2020-03-09 13:14:31 följande:
    Det stängde den vägen för dig. Tyvärr, inte mycket du kan göra nu.
    Förstått det. Problemet är at tman inte står ut. Man längtar jättemycket efter sina barn och man får sån ångest av hur de skadas av detta. Det är frågan vad jag ska göra. Myndigheter har jag väldigt lite tro på, de har jag helt räknat bort. Jag tror att myndigheter faktiskt inte fungerar och de skyddar oss inte. Vi bara tror det.

Jag var dum nog och väntade. Jag ville inte kontakta polis och socialen i början. Jag trodde att det skulle lösa sig snart men åren gick fort. Jag trodde pappan skulle lugna sig efter skilsmässan. Han fick ju allt han ville.

Anonym (K) skrev 2020-03-09 13:21:06 följande:
    Fast yngsta var bara 9 vid skilsmässan, har bara varit tonåring i ett år. Så varför har du inte fått hjälp med detta barn?

Jag förstår det. Men frågan är hur jag ska agera. Det är nog omöjligt att acceptera och glömma sina barn som är utsätts för detta.

Kjell2 skrev 2020-03-09 13:31:35 följande:
    Tyvärr ett misstag. Du borde agerat mer resolut direkt. Nu är det för sent.
    Anonym (K) skrev 2020-03-09 13:12:53 följande:

TS, jag har en kompis som hade det så också. Efter skilsmässan, som han inte ville ha, så tog barnen hans parti. han betedde sig som ett offer, det var mammas fel att de skilde sig osv.

Hon ringde, men fick knappt prata med dom, eller träffa dom. Jag tror det är vanligt att barnen tar parti för den som blir lämnad, speciellt om den lämnade utnyttjar det.

Så småningom förstod hennes barn, och nu bor det ena barnet hos henne, och det andra har flyttat hemifrån. De ser nu pappan för vad han gjort, och har en bra relation med sin mamma.

Oj, det låter ju som vi. Men jag blev ju lämnad, inte min exman. Men han behöver så mycket stöd och tröst och så använder han barnen som sina förtrogna. Som om han var deras unge på nåt sätt. Han och jag ska vara vuxna ju och barnen ska få vara barn. Nu är det nåt sjukt med perfekta pappa&barn mot dumma mamma. Det är helt absurt och jätteotäckt.
    Anonym (Ö) skrev 2020-03-09 13:48:58 följande:

Det där myndiga barnet är inte mycket att hänga i julgranen. Tycker inte du ska slicka röv för ungarna, de är stora nu.

Men min stora flicka är mig så kär. Jag kan inte strunta i mina barn. Skulle jag bara glömma bort dem? Det är ju inte deras fel att deras pappa nästan hjärntvättar dem att hata sin mamma helt onödigt och blockera alla kontakt och försök till reparation.

Jag är förtvivlat ledsen. Mår så dåligt. 
Svar på tråden Min man vägrar samverka efter skilsmässan.