Inlägg från: Anonym (Karin) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Karin)

Styvmamma-upproret

Anonym (V) skrev 2020-03-12 23:14:05 följande:
    Misären? Talar du om svältande barn i U-länder nu eller vad? Snacka om att överdriva. Det är ju ungefär som att säga att du ligger för döden när du bara är lite snorig.
    Hennes lösning var i stil med "bunta ihop och släng i fängelse" så (Emma) är knappast en person som är mycket för nyanser, hon tar till de stora penseldragen. 

Har du förresten läst trådar någon gång där gravida "styvmammor" får slängt på sig att göra abort eller att de borde gjort abort igår? För en del finns det inga gränser. 
  • Anonym (Karin)
    Anonym (V) skrev 2020-03-13 08:33:32 följande:
    Det är helt sjukt! Men såna utspel verkar vara legitima kommentarer att slänga iväg när det riktar sig mot bonusmammor.

Tänk om man hade ställt samma sjuka fråga tillbaks?
    Ja, man kan ju undra. Jag har i och för sig sett folk häva ur sig olämplig skit i trådar utan styvmammor men definitivt, det är en helt annan jargong mot styvmammor. 

Jag har sett trådar som börjar så försiktigt med en styvmamma som beklagar sig och inte vet hur hon ska göra, mår dåligt, ber om hjälp. Och så får hon det på sig. Gör abort. Det är helt sjukt. Inte bara en gång har jag sett det. De där som hopar sig och kastar skit, de reagerar inte på att någon gick över gränsen heller. Det finns tendenser till att vilja avhumanisera styvmammor. 
  • Anonym (Karin)
    Anonym (V) skrev 2020-03-13 08:21:52 följande:
    Du ansträngde dig lite där och ska försöka respondera och förklara vad jag menade.

Att exen är en bidragande faktor till att många män mesar och kastar sin nuvarande kvinna framför bussen är väl en sak man får ta med i diskussionen? Utan påtryckningar där så skulle inte dessa män bli så maniska i sitt dåliga samvete över sina tidigare barn, det är ett som är säkert. När det begav sig så tyckte jag givetvis att hans ex var en riktig apa och hon stod knappast överst på listan över folk jag gärna går ut o tar en öl med. Men för den sakens skull så lägger jag inte skulden på henne för hon ser sig väl om sina barns hus. Kan du förstå den biten?

Samma gäller med barnen. Givetvis kan folk som inte är mamma eller pappa till en tonåring som piper likt en tvååring spy lite i munnen över ungen. Samma gäller väl när mitt barn beter sig jobbigt. Vad var det som var så konstigt? Att skulden ska läggas på mannen är en självklarhet men för den sakens skull så är luften fri till att tycka saker om de som är inblandade.
    Det där med exen är väldigt intressant. Många kvinnor upplever en förändring, styvbarn som går från att vara glada till att bli avståndstagande, den blivande pappan som blir stressad och börjar ändra på förutsättningarna. Utan att veta att det har hänt något i kulisserna. Det är faktiskt viktigt att prata om att det kan vara så här, många kvinnor tänker inte ens på att det är exet som står i kulisserna och rycker i trådarna. Nu menar jag inte att varje ex per automatik är manipulativa jävlar, men om inte mannen berättar vad som pågår och håller det hemligt, lite som det där du beskrev förut, som om han är otrogen mot sitt ex, då vet inte ens kvinnan vad som pågår. 

Hur var det för dig? Du kanske redan har nämnt det men när du märkte att det blev en förändring, visste du då att exet hade börjat ställa krav? Var det så hon gjorde? Berättade din man det för dig, eller märkte du bara att alla började bete sig annorlunda? 

• Anonym (Karin)
    Anonym (Sean) skrev 2020-03-13 09:00:24 följande:
    VAR skriver jag att FÖRÄLDRARNA är egoister? Kan dulänka till eller citera det inlägget?

Vad jag däremot skriver är att BARNEN kanske formats till att bli egoister. Och jag förklarar, när jag (som sagt) mot bättre vetande besvarar dig i inlägget du nu citerar att om föräldrarna alltid låtit barnen få som de vill så kommer barnen fortsätta att agera så även när de får halvsyskon.

Vet du, om du faktiskt ansträngde dig och försökte läsa vad jag skrivit skulle det bli enklare att besvara dig. Nu skall jag svara upp för något som du hittat på att jag skrivit och dina förvirrade tankar får du faktiskt ta hand om själv.

Som sagt, klarar du inte av att ta mina svar utan att gå i taket, scrolla förbi istället för du gör dig bara löjlig nu.
    Nej, det ser jag nu att du faktiskt hade skrivit. Ber om ursäkt för det.

Det är ändå inte så att du anstränger dig för att ge en lösning. Du upprepar ditt mantra om att "pappan har ansvar för alla sina barn", att han ska fortsätta ha umgänge med alla barnen. Tappadstekspade beskriver en situation där de äldre barnen han har sen tidigare beter sig illa mot kvinnan och hennes barn. Din lösning på det är att pappan har ansvar för alla sina barn. 

När jag läser en sån historia så ser jag för mig en kvinna som mår väldigt dåligt av att ha de här större barnen hos sig. Men som förmodligen biter ihop, för hon vet också att han har umgänge med sina barn och att de bor där varannan vecka, som det brukar handla om. Eller varje helg. Som gör allt hon kan, allt som hon har makt att göra för att skydda sig och sitt barn. Hur varje kvinna i en sån här situation gör är olika men de gör vad de kan. Ibland behöver de prata med andra kvinnor som är i samma situation, för att inte känna sig ensamma, för att prata med någon annan som förstår precis vad de pratar om. 

Men nu var det ju så att Tappadstekspade frågade dig vad du tyckte att pappan till de här barnen ska göra. Det enda du har skrivit är om vad orsaken kan vara till att barnen beter sig så, och på dig låter det som att det är kört, han kan inte göra något. Men han ska fortsätta att ha umgänge med sina barn och att han har ansvar för alla sina barn. Inte mycket till lösning, enligt mig. 

Under tiden går en kvinna i det där hushållet och mår mycket dåligt över hur barnen beter sig. Och ditt svar på det är: "pappan har ansvar för alla sina barn" och "du måste stå upp för ditt barn". Som om hon inte redan kämpar med just det. 

Men du behöver inte oroa dig, jag personligen sätter inte min tillit till att du ska leverera en lösning. Jag tycker bara det är intressant att du vill banka dina lösningar i huvudet på folk som inte vill ha dom, samtidigt som du inte anstränger dig för att leverera en lösning till någon som faktiskt ber om det. 
  • Anonym (Karin)
    Anonym (Sean) skrev 2020-03-13 09:04:37 följande:
    Ok, bra. Fattar vad du menar. Då är vi överens om att ansvaret för problemet ligger på mannen och att exen och barnen inte bär skulden för att förhållande/familjeliv med den nya partnern inte fungerar.

Så, var har jag nu skrivit att den nya kvinnan skulle lägga sig platt?
    Saken är ju den att (V) redan från start har sagt att hon håller sin man ansvarig. Hon berättar om exet, hon berättar om barnet, men hon håller sin man ansvarig. Menar du att vi inte får lov att diskutera bakomliggande orsaker? 

Jag kan inte heller se att du har sagt att kvinnan ska lägga sig platt. Men du nöjer dig inte heller. V håller sin man ansvarig. Kan du se det? 

Även Ess håller sin make ansvarig. Du var inne på att det var Ess som hade sabbat umgänge för sin make med sina tidigare barn. Nu vet du att det inte var så det låg till. Har du bett henne om ursäkt för det? 
  • Anonym (Karin)
    Anonym (V) skrev 2020-03-13 10:16:32 följande:
    Det är ju helt sjukt faktiskt! Jag tänker det motsatta, man hade blivit polisanmäld ifall man sa åt första mammorna att de borde aborterat sina ungar från början. Det är så hatiskt så det finns inte! Men du har nog helt rätt här? Styvmammor avhumaniseras och de som annars står o skriker sig hesa över kvinnoförakt o jämställdhet står o tittar på.
    Har du märkt att när en styvmamma blir påhoppad och avhumaniserad så gömmer de sig gärna bakom att de gör det "för barnens bästa".

Vad tror du att det beror på att det här behovet finns hos vissa människor? Att avhumanisera styvmammor? 
  • Anonym (Karin)
    Anonym (Sean) skrev 2020-03-13 10:25:53 följande:
    Accepterar ursäkten, tack.

Om tappadstekspade vill ge hela storyn kan vi naturligtvis komma med förslag på lösning, men du inser väl själv att det är skillnad på om bakgrunden är att barnen alltid fått som de velat och nu plötsligt behövde ta ett ansvar de förut aldrig avkrävts. Eller om pappan inte alltid varit närvarande så att de oroas över att han kanske skall välja bort dem igen. Eller om något annat hänt i livet samtidigt, det talades tex om tonåringar och där kan barn som tidigare varit ett under av godhet plötsligt bete sig på ett sätt som aldrig tidigare skådats hos personen. Ytterligare en orsak kan tex vara psykiska problem som kommer upp. Alla dessa olika scenarior kräver olika lösningar, det finns inte ett patentsvar förutom att det är förälders ansvar att jobba på att hitta den lösning som passar i situationen.

Vad tycker du själv är en bra lösning? Skall ungarna ha ett kok stryk? Skall ungarne skickas hem andra föräldern tills de har vett att sköta sig?

Och om inte pappan i det här fallet har ansvaret, så vem?
    Det är sällan du kommer att få en hel story. Många som vänder sig till ett anonymt forum vill inte outa sig. Det finns alldeles för många inblandade. Exet, svärmor, svärfar, styvbarnen, eventuella andra släktingar, gemensamma vänner. En hel story lär du inte få. Tappatstekspade berättar dessutom inte om sig själv utan om någon annan. Men nu har du ju i alla fall försökt att ge dig på ett resonemang. 

Du hade några förslag: Ge barnen ett kok stryk. Skicka ungarna till den andra föräldern tills de har vett att sköta sig. Är det dessa förslag du vill ge? Då har du ju i alla fall svarat på Tappadstekspades fråga.
  • Anonym (Karin)
    Anonym (V) skrev 2020-03-13 10:47:25 följande:
    Jag har läst Ess inlägg och jag skulle faktiskt vilja lägga till lite saker här. För här kommer vi in lite på motreaktionen.

Jag ser det lite som att hon har inte sabbat nåt umgänge överhuvudtaget men blir man totalt överkörd av sin man så kommer behovet av att få upprättelse tillbaks, speciellt när man torkat tårarna och plockat fram lejoninnan inom sig.

Jag gjorde exakt samma sak tillbaks mot min! Ska ta med i diskussionen att hans barn hade vårt hem som huvudsakligt hem då också och var stora. Jag gjorde som så att var han ute o röjde runt i city med sina barn så stod vår lilla påklädd lagom tills han kom hem, ta knappast av dig skorna för nu får du minsann bege dig ut och leka. Ut ut ut, din tur att underhålla.

Samma sak när separationen kom på tal. Klart han skulle få fortsätta vara världens mest aktiva pappa för sina stora barn, det ville jag givetvis inte ta ifrån honom men då får han också dela upp varannan veckas livet för vårt barn ska inte vara nån liten maskot som bara följer med på en höft. Jag var genuint oroad så då får han snällt ha barnen motsatta veckor så alla får ta del av denna fantastiska festarrangör. Jag ska inte hindra dig tänkte jag, vill du fortsätta tramsa så ska du få göra det på heltid brukade min slogan vara till honom.

Jag vet inte om det här är Ess taktik men jag kan tänka mig att det är där tankebanorna går och det är inte ett dugg fel att göra så. Det är precis det här styvmammor ska göra som hamnar i liknande situation. Ställ krav för sjutton för du är också mamma till hans barn! Jag hade dessutom bara ett barn, han tre. Så det är bara att hugga i och jobba!
    Det där du beskriver är du inte ensam om. Antingen de lyckas driva igenom eller om de kämpar för att få pappan att fatta. Det är väldigt intressant att man hör det här återigen, en pappa som måste underhålla sina äldre barn och gärna tycker att kvinnan ska ta hand om deras gemensamma barn under tiden. Som att det är hennes lott att vara ensamstående förälder till de gemensamma när nu han är det med de första. En del tycker ju även att de behöver vila upp sig den veckan de inte har sina tidigare barn. Så att hon får ta de gemensamma själv mest hela tiden. Ena veckan är det party med de tidigare barnen, nästa vecka är det vila. 

Nej, jag håller med dig, låta honom jobba. Vill han arrangera storslagna äventyr för sina tidigare barn, låt honom göra det, så länge han orkar med storslagna äventyr för era gemensamma också. Sen förstår jag att alla inte känner att man vill skicka med sitt barn på samma äventyr, om man känner att de riskerar att bli bortglömda under den tiden. Då är det bättre att han delar upp sin tid. 
  • Anonym (Karin)
    Genna4 skrev 2020-03-13 12:37:04 följande:
    Ess skrev 2020-03-13 11:53:50 följande:

Jag dumpade också över ansvaret på honom, hälften.

Det gjorde att han tvingades börja säga nej till de stora. Det var omskakande för dem, det var ett ord de aldrig hört innan.

Här säger du emot dig själv. Först skriver du att de inte hade träffats oftare ändå, utan dig i bilden, men sedan skriver du att han visst började säga nej till de stora eftersom du dumpade ansvar på honom. Hur ska du ha det?
    Jag kan inte se att hon säger emot sig själv. Han sa ju inte nej till att de fick komma på umgänge. 
  • Anonym (Karin)
    Miss Skywalker skrev 2020-03-13 14:13:52 följande:
    Nyfiken på vilka rikspuckon som gör en tumme ner på något så självklart att man delar på ansvaret för sina barn. Som sagt det är viktigare att curla sönder halvvuxna barn än att styvmamman ska få avlastning för de gemensamma..
    Jag tycker det är lite lustigt att se den där tummen ned som finns genomgående i tråden, inte beroende på vad som sägs utan på vem som säger det

Jag tror inte det handlar om rikspuckon utan om rikspucko. 
Svar på tråden Styvmamma-upproret