Anonym (Sean) skrev 2020-03-13 17:39:55 följande:
Trodde, i min enfald att du skulle förstå vad jag menade...
Det krävs olika lösningar beroende på orsaken till barnets beteende. Så en enkel patentlösning, som jag uppfattade att tappadstekpanna och du bad om eftersom jag inte hade mer bakgrund än vad tappadstekpanna skrev i sitt inlägg, var inte möjlig att ge.
Om ett barn blivit lämnat förut behöver pappan försäkra hen att den nya babyn inte kommer att manövrera ut syskonet ur pappans liv. Om barnet är bortskämt behöver pappan träna på att säga nej och sätta gränser. Om det finns psykisk ohälsa behöver föräldrarna hjälpa barnet till en samtalskontakt.
I min värld är barnmisshandel eller att avsäga sig ansvaret och skicka barnet till den andra föräldern inga alternativ.
Men du kanske tycker att det är bra om ungen får lära sig veta hut eller om hen kan skickas på obestämd tid till den andra föräldern så att hen inte stör i idyllen? Annars kan en ju tycka att du borde ha kunnat klura ut åtminstone några av de saker jag nyss beskrev utifrån mitt svar om att olika situationer kräver olika handlingar.
Det var du som nämnde kroppslig bestraffning som ett alternativ. Det får du stå för själv. Likaväl att du nämner att skicka iväg barnen till den andra föräldern som straff. Om du ser det som ett alternativ så får det stå för dig. Jag ser att du gärna vill att jag ska försvara mig mot att du frågar mig om jag tycker att det är bra alternativ, men som sagt, det var du som kom fram till dessa alternativ, du får stå för dom själv och inte blanda in mig i vad du själv kommit fram till.
De här förslagen du har kommit fram till, är bra. Precis så borde en pappa göra, det har du helt rätt i.