Styvmamma-upproret
Vad säger han själv om sitt beteende?
Vad säger han själv om sitt beteende?
Umgänget upphörde innan nr 2 var ett år gammal, det var turbulent fram tills dess.
Vi har bara ett drygt år mellan våra två äldsta.
Alla 50 sidorna ser ju likadana ut. Kommer ni fram till något?
Hur går det med uppropet?
Jag tror att i grunden handlar det mest om att föräldrarna har ett uselt eller inget samarbete alls. Inte ovanligt att den ena föräldern då står och hejar på sitt barn att det ska välja bort den andra. Då hamnar den föräldern i ett läge där det är vidöppet för utpressning.
De som skriver, ja. Men som jag har sagt tidigare, om det leder till att en enda kvinna LÄSER det här och förstår att hon inte är ensam, då är jag nöjd.
Modern hjälte.
Alla fattar väl att det finns fler som delar de känslor man känner över något.
Ja och även om det ser ut att fungera på ytan så vet många inte hur mycket bonusmamman lider i tysthet.
Jag hade själv en hel del fördomar om styvmammor före jag själv blev en. Den största fördomen var nog att det var relativt enkelt att vara styvmamma. Jag föreställde mig att den nya styvmamman gled in i familjen sömlöst och kunde plocka godbitarna ur sina bonusrelationer. Det lättsamma och roliga. Det var vad jag såg hos styvmammor runt mig. Det var också det jag själv upplevde så länge jag bara var pappas nya barnlösa flickvän. På den tiden så såg jag hos styvmammor i min omgivning att relationen till styvbarnen var lättsam och kravfri. Nu när jag själv är styvmamma har jag förstått att man snarare kunde se relationerna som ytliga. Även efter att ha levt ihop i tio-femton år så kan man vara på en sorts artighetsnivå med sina styvbarn. Och idag ser jag inget fel med det heller, så länge alla kommer överens. Men jag hade som sagt ingen om att detta var vanligt mellan styvbarn och styvförälder före jag själv blev en. Låter det konstigt eller kanske naivt?
Jag hade aldrig ens i min vildaste fantasi kunnat föreställa mig hur det skulle bli, hade jag haft den minsta aning så hade jag vänt direkt.
Det här med att styvmammor blir syndabockar i sina styvfamiljer är det som behöver ruckas på. Dvs myten om den Elaka styvmodern. Så klart finns det såna också, elaka styvpappor också. Men enligt mig så hör dom till undantagen. Själv så upptäckte jag att jag blev projektionsyta för medlemmarna i styvfamiljens olika obalanserade känsloliv - exets ilska och oro över kontrollförlust, styvbarnets oro och ovilja, mannens dåliga samvete och rädsla för att förlora sitt barn. Detta hände alltså först när jag blev gravid. Jag gav mig in i ett getingbo utan att fatta det själv.