Anonym (styvförälder) skrev 2020-03-09 19:21:01 följande:
Jag måste säga att där försvann min respekt för dig totalt.
Man kallar inte folk för idiot, jag har inte på något sätt varit otrevlig mot dig utan ifrågasätter den studien.
Jag är som sagt uppvuxen i en styvfamilj och lever själv i en jag och jobbar med barn och familjer som har olika npf diagnoser och det finns många olika undersökningar och vem som har rätt inte alltid självklart.
Eftersom nästan 100 % av familjer med ADHD behöver hjälp genom habilitering och bup och jag har kontakt med dom just genom familjer som har barn med ADHD och andra npf diagnoser tycker jag att det är en väldigt konstig jämförelse, som sagt de flesta styvfamiljer behöver inte hjälp i från bup.
Många styvfamiljer lever under stress men många lever utan större problem dvs jämför det med att så gott som att alla familjer med barn med npf diagnoser och hur många styvfamiljer som behöver olika vårdinsatser just pga av att dom är just styvfamilj.
Jämför ca 100% av familjer där barn har npf diagnos med hur många procent av styvfamiljer. Verkar det vettigt?
Jag kan tänka mig att VISSA dvs en viss procentsats av styvfamiljer upplever samma stress men det är långt ifrån alla styvfamiljer.
NPF diagnoser (ADHD, autism mm) anses vara den funktionsnedsättning där föräldrar upplever mest stress av alla föräldrar med funktionsnedsättning just för att man aldrig kan förutse vad som ska komma.
Skulle de flesta styvföräldrar känna likadant skulle alltså de flesta styvföräldrar precis som många föräldrar till barn med npf diagnoser vara sjukskrivna.
Många föräldrar till just barn med npf diagnoser är någon gång sjukskrivna för stress pga av barnets funktionsnedsättning.
Finns säker vissa styvföräldrar som har samma stress men att så stor andel av dom behöver sjukskriva sig för stress just för att dom är styvföräldrar, nej det tror inte jag som jobbar med dessa barn.
Tror inte att du är så insatt i npf diagnoser.
Jag diskuterar gärna på forum men bara för att någon ifrågasätter vad du skriver och inte tycker som du kallar man inte den personen för Idiot,
det kunde jag har förstått om jag hade varit otrevlig men jag ifrågasatte bara en undersökning, men du var otrevlig.!
Vad du upplever i din familj är vad du upplever och visst du kanske tillhör dom som har det lika stressigt som familjer med npf diagnoser.
Min familj och dom i min släkt som lever i styvfamiljer plus dom av mina vänner som gör lever inte med samma stress.
Men alla familjer har det olika och man upplever situationer olika.
Inga problem, jag har ingen respekt för dig heller. Håll dig till en tråd där du faktiskt har kunskap om problemen. Du vet ingenting om hur det är att som barnlös skaffa barn med en man som redan har barn. Skäms på dig som yttrar dig så aningslöst och ?inte tror? på forskning om styvmammor. Respektera att tråden är till för oss styvmammor som upplever problem i våra familjer. Du ?tror? säkert inte heller på att styvmammor som får sitt första barn i sådana här konstellationer oftare får förlossningsdepression än kvinnor i samma situation i kärnfamiljer?