• Anonym (J.M)

Styvmamma-upproret

Anonym (Karin) skrev 2020-03-10 09:11:20 följande:

Nej, du sitter på familjeliv och leker expert i ett ämne du inte vet någonting om. Bra där. Hur var det nu med omdömet du bredde på om att andra saknade? 

Omdömet är bra. Jag tar hand om relationen till min man, den är bra. Jag har inte blivit tillsammans med en man som jag inte respekterar och litar på och jag har tidigare valt bort män med barn eftersom jag ville skaffa barn med någon som fick sitt första med mig.

Du å andra sidan snackar massa skit om din livspartner trots att du fortsätter leva med honom, du hatar hans barn och tycker att det är din rättighet att göra det och fortsätta förpesta deras liv.

Du saknar omdöme.
  • Anonym (J.M)
    Anonym (Sean) skrev 2020-03-10 09:22:27 följande:

Du har med dina inlägg visat att du är en av styvhäxorna. Varför är det så hemskt att andra benämner dig så som du är? Du talar ju själv med stolthet för dina ståndpunkter och din rätt att spy galla, varför vill du neka andra den rätten bara för att det då drabbar dig och inte några barn som till skillnad från dig inte valt den livssituation de tvingas leva med tillsammans med sådana som dig, TS, Ess m.fl?

Eller är du så helt enkelt så svagbegåvad att du inte förstår hur du framstår? Det skulle ju i så fall förklara varför du beter dig som du gör.

Det är det märkliga med tråden. Dom enda som ställer bonusmammor i dålig dager är Karin, Inga och Ess mfl.

Tråden ska syfta till någon slags upprätttelse från en dålig image men den utmålar istället bonusmammor som vidriga häxor som tagna ur någon gammal saga.

Jag har aldrig haft en dålig bild av såkallade bonusföräldrar innan. Dom jag känner som är det tar väl hand om sina barn och beter sig som att alla är en enda familj. En av mina killkompisar när jag var liten hade en bonuspappa och det visste jag inte om förrän vi kom upp i tonåren. Jag trodde alltid att han var helsyskon med sina bröder. Hans pappa var precis lika snäll mot honom som mot de andra och han kallade honom för pappa. Jag har aldrig haft en dålig bild av ?styvmammor? förrän jag började läsa på Familjeliv.

Ironiskt va?

Och här sitter Inga och Karin och basunerar ut ?om era mön träffar nya kvinnor kommer dessa kvinnor hata era j-a ungar bara så ni vet?.

Lustigt att dom som försöker ge bonusmammor ett dåligt rykte är just Ess, Inga och Karin.
  • Anonym (J.M)
    Anonym (Karin) skrev 2020-03-10 09:16:43 följande:

Du tänker inte alls på barnens bästa. Du påstår att du tänker på barnens bästa. Det är skillnad. Att göra det på arbetstid är inget att skryta om, då får du betalt för det. Det finns många människor som gör bra saker på arbetstid och får betalt för det. Att du sitter och skrävlar om att du minsann är en bra människa och att du minsann får betalt för det, nah, jag tycker inte du låter sympatisk. Empati har du inte heller någon att skryta om. 

Tänker alltid på barnens bästa, det är därför jag hela tiden har vårdat relationen med min man. Både för min, vår och barnens skull. Det är därför jag hade skiljt mig om jag känt sån bottenlös brist på respekt för honom som flera av er vittnar om. Barn ska inte behöva leva i en sån giftig miljö. Men nu respekterar och älskar jag honom, det fanns många jag hade kunnat valt innan honom om jag bara tänkt på attraktion och förälskelse men det fanns fler boxar att ticka för att bilda familj och leva tillsammans.

Du ska inte sitta och mästra om barns bästa då du levt ihop med barn du hatar i en massa år och naglat dig fast i den situationen och vägrar flytta på dig. Det är faktiskt vidrigt.
  • Anonym (J.M)
    Anonym (Sean) skrev 2020-03-10 09:31:16 följande:

Nix. Morsan var bonusmamma (mina syskons benämning på henne), jag har själv levt med barn som för mig var en bonus och som jag fortfarande har kontakt med på deras egen önskan nu långt efter att jag och mitt ex separerat och jag har valt bort personer ur mitt liv som inte haft en sund syn på föräldraskap. Sådär som vuxna och normalbegåvade människor klarar av att göra.

Eller hur. Så som alla jag känner till har det i den situationen.
  • Anonym (J.M)
    Anonym (Inga) skrev 2020-03-10 09:37:49 följande:

Det är obegripligt för mig hur pappor med två kullar barn kan behandla de äldsta på ett så curlande sätt. Jag gissar att det beror på dåligt samvete över den första separationen. Men det gör varken den första kullen med barn eller den andra kullen med barn gott. I mitt eget hushåll tex så ställs det inga krav på att de äldre barnen ska hjälpa till hemma. Medan våra minsta förväntas hjälpa till hemma. Det skiljer många år mellan dom men ändå blir det så här. Jag har tagit beslutet att börja säga ifrån och ta en mer aktiv roll som styvmamma nu för jag pallar inte att se på mer.

Märkligt. Du borde ha varit aktiv i din relation och som vuxen hela tiden när det finns barn med i bilden. Förutom att det är meningen att man ska vara aktiv i sin relation, inte vara passiv och klaga och hata i hemlighet.

Men du borde fortfarande skilja dig då alla barn i erat hem förtjänar att enbart leva med vuxna som älskar dom.

Är du rädd för att skilja dig för att du tror att dina biologiska barn kommer få en bonusmamma i din kaliber? Jag tror det är så.
  • Anonym (J.M)
    Miss Skywalker skrev 2020-03-10 10:25:33 följande:

Det är absolut inget konstigt. Hur kan man missa det? För precis som det ställs högre krav på en mamma än på pappan så ställs det högre krav på en bonusmamma än en bonuspappa. Biopappor är betydligt duktigare på att skyffla över slitet på kvinnan, bio eller bonus kvittar..

Och varför skulle någon vilja vara förälder till dina odrägliga ungar? Har de inte redan föräldrar? Varför behöver just dina flera än två?

Konstig fråga när jag skrivit flera gånger att jag bor med mina barns pappa. Ingen av oss har barn sen tidigare. Så, konstigt att du frågar mig det som har båda sina i samma familj.

Men om vi hade skiljt oss hade ingen av oss flyttat ihop med någon som dig som kallar barn ?odrägliga ungar? och som prompt ska in i huset utan att anpassa dig efter att det bor barn där och att du inte äger din partner. Din partner är också i första hand förälder. Till sina barn, inte till dig.

Du generaliserar jättemycket och rider på gamla ?meriter?. Du kan inte gömma ditt eget skitbeteende bakom en kvasifeministisk sköld. Jag känner fler bra bonuspappor än bonusmammor.

Det är förresten ts mfl i tråden som hatar de så kallade biomammorna, alltså mammorna. Så håll ordning på er egen kvinnosyn.
  • Anonym (J.M)
    Anonym (Karin) skrev 2020-03-10 10:47:21 följande:

Exet ja. Hon började strula med samarbetet när jag var höggravid. Gjorde som hon själv ville utan att vara överens först. Det är ett konstigt sammanträffande att hon började strula just då. Och väldigt stressande att gå igenom när man är höggravid med sitt fösta barn. 

Min barnmorska sa att hon hade hört det många gånger förut, hur exen börjar bli konstiga när det ska komma ett barn. 

Vilket ju egentligen gör det ännu konstigare att mvc och bvc inte går in och ser över det här.

Du är ju dock inte bättre själv som är konstig med hennes barn som du dessutom bor med, frivilligt. Kasta inte sten i glashus.

Och vad hände med kvinnosynen? Nu dömer du ju alla mammor utom dig själv, det låter helt naturligt att en mamma blir orolig när en person som dig lever med hennes barn och sen skaffar egna som hon favoriserar i samma hem.

Kan du inte behandla alla syskon lika så är du inte lämplig i ekvationen.
  • Anonym (J.M)
    Anonym (Karin) skrev 2020-03-10 10:20:40 följande:

Bara om du är ihop med barnens pappa. Det är provocerande med "styvmödrar".

Har aldrig haft en negativ bild av bonusmammor innan jag upptäckte familjeliv.

Och ?styvmödrar? har jag aldrig hört en person under 90 säga tidigare.

Du gör dock ett bra jobb med att svärta ner bilden av bonusmammor.
  • Anonym (J.M)
    Anonym (Inga) skrev 2020-03-10 10:40:05 följande:

Jag fick också slita mycket på egen hand och blev sjukskriven för utmattning. Var inte heller en mamma med ork till mina barn. Pga situationen i styvfamiljen och konflikt med ex osv. Vi har gått i parterapi av och till sedan dess men det är svårt att reparera.

Synd att ingen gjorde en orosanmälan då du beskriver omsorgssvikt. Det finns hjälp att få.
  • Anonym (J.M)
    Anonym (Inga) skrev 2020-03-10 10:46:07 följande:

Pga att man blir kallad för Elaka styvmodern direkt när man säger ifrån. Se bara på vissa av svaren i den här tråden!

Knappast därför och det vet du också. Du blir kritiserad för att ni skriver att ni hatar barnen och har rätt till det, att det är så alla bonusmammor känner, att ni inte har ett vuxenansvar för alla barn i erat hushåll, kallar barn vidriga, odrägliga ungar osv.

Försök inte skriva om det.
  • Anonym (J.M)
    Anonym (Karin) skrev 2020-03-10 11:58:12 följande:

Men det var alltså inte barn som du lever ihop med till vardags. Du spenderade en helg med dom. Menar du att du ska ifrågasätta mig? Du som inte ens har levt ihop med en man som har barn sen tidigare? 

Om du ska åka till Himalaya och bestiga berg, skulle du då ta råd ifrån någon som tycker att den är expert eftersom den har sett Himalaya på vykort? 

Du och Inga mfl har ju dock inga problem med att skriva en massa skit om era partners exfruar trots att ni inte är i deras situation heller. Och ja, ?Karin?, man kan tänka på barns bästa i alla situationer, det är inte Rocket Science. Dessutom ska barnkonventionen bli lag nu. Intressant hur det skulle kunna praktiseras...
  • Anonym (J.M)
    Anonym (Inga) skrev 2020-03-10 15:56:54 följande:

Eller hur?! Visst är det lysande? Och det bästa av allt är att det här upproret går inte att stoppa. Styvmammor håller inte tyst längre, oavsett Elaka styvhäxe-stämpeln. Hela fenomenet med s.k. bonusfamiljer och varannan vecka-liv är så nytt så att alla dessa nya problem måste diskuteras. Annars har vi en ny kvinna som lämnar.

Bonusfamiljer är så himla vanligt och det finns ingen ?elaka styvmamma?-stämpel. Eller jo, möjligtvis att du skapat en sån stämpel då din tråd fortsätter att trenda.

Sluta spela på att du är kvinna, det är så himla fegt. Det här handlar om BARN och du är en VUXEN, även fast du är kvinna och verkar tro att det är nåt slags veto mot vanligt vuxenansvar.

Vet du vem som mer är en kvinna? Din mans exfru som du hatar och skyller allting på. Kanske är någon av dina stackars bonusbarn flickor.

Du BORDE lämna igår. Det är inte som att det inte skulle vara för barnens bästa. Synd att inte din man har förstånd att lämna dig.
  • Anonym (J.M)
    Anonym (Sean) skrev 2020-03-10 17:00:06 följande:

Nej, och då är det ju han som är ditt problem. Inte hans ex eller hans barn.

Eller hur. Konstigt att dra feministkortet när det passar i samma andetag som dom sprider hat mot sina partners exfruar och mot mammor i allmänhet.
  • Anonym (J.M)
    Anonym (Karin) skrev 2020-03-10 16:55:46 följande:

Jag har lagt ansvaret på honom, men vad hjälper det. Jag kan ju inte hålla en pistol mot hans huvud och tvinga honom att agera. Och han själv förstår ju inte hur mycket det påverkar mig när han väljer att inte agera. 

Alltså, hur går detta citat av dig ihop med ditt påstående till mig i ett annat inlägg där du skriver att ni har det så himla bra ihop och att du inte alls snackar skit om din man, att du inte har nån anledning att lämna honom.

Anledningar att hata barn hittar du däremot.
  • Anonym (J.M)
    Anonym (Karin) skrev 2020-03-10 17:02:36 följande:

Hon skrev inte "två rivaliserande kvinnor". 

Att vilja beskriva de problem man själv har upplevt är inte samma sak som att vilja projicera sin egen situation på alla styvfamiljer. Det är ju i så fall lika illa när de som inte har problem i sin styvfamilj går in och ska berätta att de minsann inte har några problem och som inte låter oss andra få berätta om hur vi har det. Särskilt när de vill få det att låta som att de inte har några problem för att de helt enkelt är lite bättre människor. 

Dessa pappor kan nog ha en benägenhet att smita från sitt ansvar, ja. Och det är nog lätt hänt att de tycker att den kvinna de lever ihop med ska backa upp honom för att underlätta för honom. Till skillnad från den kvinna de har skilt sig ifrån, som de inte orkar ha konflikt med så att de hellre tar en konflikt med den de lever ihop med. Det kan i alla fall vara en variant på problem i en styvfamilj. 

Isåfall borde du se och lära av hans ex som både hade sunt förnuft, föregick med gott exempel gentemot sina barn och visar genuin oro när hennes barn far illa...
  • Anonym (J.M)
    Tappadstekspade skrev 2020-03-10 19:27:13 följande:

Jag är helt orädd, jag är beredd att bryta upp och det vet han om. Så mitt barn lever i en kärnfamilj och när styvbarnet är här och hälsar på får hon vara med och ge synpunkter och önska saker, men det är vi vuxna som i slutändan bestämmer vad som ska göras.

.

Hälsar på? Längre ner skriver du att hon bor varannan vecka hos sin pappa! Det innebär att hon ska ha TVÅ hem. Två HEM. Och det ska vara hennes hem lika mycket som ditt biologiska barns. Men enligt dig bor bara ditt ?bio-barn? i hemmet och syskonet hälsar på. Alltså, snälla, kan nån orosanmäla er igår?
  • Anonym (J.M)
    Anonym (Sean) skrev 2020-03-11 21:30:23 följande:

Ja, du står upp för din rätt att vara missnöjd med hur din man brister i ansvar och det har du all rätt till, men du lierar dig med personer som anser att partnerns barn sedan tidigare är ett nödvändigt ont som helst skulle stanna på heltid hos sin andra förälder.

Du ger dig själv rätten att i inlägg efter inlägg uttrycka dig kränkande mot andra, men tål inte när du inte blir struken medhårs.

I mina ögon är barnen dem som är svagast, inte vuxna män och kvinnor, och jag väljer att stå på de svagastes sida. DET är jag stolt över. Om det gör mig till en dålig person i dina ögon så rör det mig inte ryggen, det säger mig bara vilken typ av människa du i så fall är.

Ja, Smulpaj, J.M och jag tycks dela det perspektivet så i det är vi nog rätt kompatibla. Du hänger med Ess, som i varje tråd om bonus/styvfamiljer uttrycker sin avsky mot makens tidigare barn -som sagt, de perspektiven är i mina ögon inte sunda.

Att sedan Smulpaj och jag tycks ha en mer positiv syn på och mer positiva erfarenheter av att leva i bonusfamiljer (ja, tror att jag kan tala för både henne och mig när jag kallar det en bonus) säger mig att vår gemensamma ståndpunkt nog inte är så dålig ändå.

Exakt. Det är barnen som är offer i soppan, inte vuxna kvinnor.

Och på tal om kvinnohatet som det härjas om i tråden, detta står ?styvmödrarna? för själva eftersom dom inte gör något annat än att hata sina mäns exfruar och lasta dessa för hur deras män beter sig.

Och som sagt, många av de här stackars barnen lär ju vara flickor.
Svar på tråden Styvmamma-upproret