Inlägg från: Anonym (Karin) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Karin)

Styvmamma-upproret

Anonym (V) skrev 2020-03-13 19:51:23 följande:
    Ska man spekulera lite så kan det handla om att man skickar över sina upptrissade stridspittar bara för att störa idyllen. En mamma vet hur gulligt det kan vara första tiden med en ny liten bebis o det vill hon inte ge honom eller hans nya.

Spekulationer här men om jag ska säga vad jag tänker så tror jag att man finner en viss sanning där. Säger inte det för att dissa exen men kvinnor vet vilka känslor som en förstföderska får och då är det vissa som blir större och några som fulspelar. Sen är det inte henne man beskyller men korkade män är dåliga på att syna bluffen.
    Ja, ska man spekulera så tror jag att exet kände sig ganska okej med att mannen träffat en ny, ända tills jag blev gravid och hon inte längre skulle vara den enda han hade barn med, samarbetade om ett barn med... jag tror att det kan ha satt henne ur spel. Men sen kan jag också tro att ett ex kan vara rädd att deras barn ska känna sig utanför, att han ska bilda en ny familj där de inte får samma plats som de haft tidigare. Vilket ju också på sätt och vis är sant, de kommer inte att ha samma plats som tidigare, med all rätt kan de inte få samma plats som tidigare. Och eftersom hon bara ser sina egna barn, till skillnad från du som ser både hans barn och ditt barn, så tycker hon nog hemskt synd om sina barn. Hur ditt barn påverkas av att deras barn ska spendera all sin tid hos er, det ser hon ju inte. 

Men det här är bara spekulationer. Det hade varit intressant om nån ville kliva fram och berätta hur de tänkte när de övertalade sin exman att ta deras barn ännu lite mer när hans nya kvinna fick sitt första barn ihop med honom.
  • Anonym (Karin)
    Anonym (V) skrev 2020-03-13 20:40:00 följande:

Så är det nog! I början låg jag mest och orerade om vilken manipulativ bitch hon var som försökte förstöra lugnet. Idag så ser jag på det på ett annat sätt, hon såg enbart till sina barns bästa och det klandrar jag inte henne för idag. Sen tror jag att hon fick smaka på samma ilska mot mig när hennes barn gick tillbaks till henne och sa att jag var en bitch därhemma som bråkade på pappan angående och tog bort det roliga från dem.

Så kan det gå! Oavsett vad så handlade allt om en enda tönt som inte kunde vara schysst nog att hålla ihop alla parter och det var han.

Ja, det slog väl tillbaka till henne så småningom. Det gick inte att bestämma hur mycket som helst över oss, när jag slutade att hålla tyst så gick det tillbaka till henne hur hemskt det var hos oss. När det var ett mindre barn skulle det skyddas så mycket och det kunde hon dra nytta av, hennes barn hade det ju bra utan att hon lyfte ett finger medan mina barn fick mindre av sin mamma. Gökungeeffekten.

Det är ju bara synd att de inte fattar att det är barn som drabbas. Jag och du har lika stort behov som vem som helst till lugn och ro och för våra barn. Det slår tillbaka på deras egna barn också sen. Det önskar jag att man kunde få ut så att kvinnor ska slippa att behöva freda sig från sånt här tjafs när de redan går igenom en så stor omvälvning.
  • Anonym (Karin)
    Anonym (Inga) skrev 2020-03-14 07:05:24 följande:
    Jag var ju också i den sitsen att jag blev sjukskriven för utmattning när mitt första barn var nyfött pga dramatiken och konflikterna i styvfamiljen. Jag fick som höggravid ta att min sambo och exet bråkade med mig om att jag måste låta styvbarnen träffa sitt halvsyskon direkt efter BB, jag fick inte vila i 2-3 dagar efter BB med min bebis som jag ville och behövde. Trots att jag sa att jag var helt slut och verkligen behövde få landa i att ha förlöst ett barn och ha en bebis att knyta an till så körde de över mig. Trots att jag sa att jag var helt trasig i kroppen och behövde få ro ett par dagar för att landa och få igång amningen. För detta kommer jag aldrig att förlåta min sambo eller exet. Att de i det läget inte prioriterade en nyförlöst förstagångsmamma som ville vila i 2-3 dagar. Utan halvstora barns rätt att få se sitt halvsyskon direkt, utan att behöva vänta eller visa hänsyn. Och jag fick gräla och gråta när jag låg i värkar och var nyförlöst. Detta blev en modell som har kommit att upprepa sig, halvsyskonen har inte behövt vänta eller visa hänsyn oavsett vad som hänt i vårt hus. De har gått före i alla lägen. Exet kanske trodde att hon var smart när hon tvingade igenom detta händelseförlopp kring mitt barn födelse. Det var inte bara det första besöket samma dag vi kom hem från BB då de prompt skulle träffa bebisen utan mycket annat som hände från att jag var höggravid och bebisens första år. Att de lät styvbarnen komma och gå i hemmet första tiden med bebis utan att meddela mig på förhand ändringar i dagar. Att exet kom och gick i vårt hus utan att ens knacka. Att min sambo skrek och grälade på mig om jag vågade be om lugn och ro. Etc. Exet och sambon kanske trodde att de skyddade sin första kull med barn. Det var enligt mig som om den första, splittrade familjen gick först och var viktigast. Och min man agerade som om han var otrogen mot dom med mig och sin bebis, som någon annan här skrev. Dom kanske trodde att dom gjorde rätt. Men vad de i själva verket gjorde var att de försvårade alla kontakter inom styvfamiljen och förstörde min första tid med min första bebis, och speciellt relationen mellan mig och styvbarnen blev ansträngd pga detta.
    Det där är fruktansvärt. Det låter som att du och din bebis blivit behandlade som inkräktare. En förstagångsmamma ska ha lugn och ro och själv avgöra när hon är redo för nästa steg. Jag blir lika ledsen varje gång jag hör sånt här.

Jag hade inte ens hälften av vad du gick igenom. Vi hade inte en massa bråk, inte från början, men det var ändå något som hände, och den där känslan, väldigt bra beskrivet med att han betedde sig som att han var otrogen mot sitt ex och sitt barn. Jag fick inte beundra "vår" bebis utan att han skulle blanda in att han och hans ex minsann också hade fått en fin bebis tillsammans. Helt sjukt. Jag blev mest chockad. Det var så oväntat. Fick jag inte beundra vår bebis tillsammans med min man? Det var mer att det byggdes upp över tid, att möta hans reaktioner, bli chockad, och jag är tyvärr inte en person som alltid finner mig i stunden så det blev en del grubblande. 

Det är skrämmande hur många som berättat samma liknande historier. Vad är det som händer med dessa män? Vad är det som händer med dessa ex? Och jag blir bedrövad av att höra om effekterna av hur det drabbar förstföderskor, att bli deprimerad, att bränna ut sig, utmattning, ptsd. Det är helt sjukt. Jag som ändå sökte hjälp på mvc och bvc och fick kalla handen, dom som ändå vill fånga upp om mammor mår dåligt, men de är inte beredda att sätta sig in i det här?!

När jag gick igenom det värsta så visste jag inte hur vanligt det här var och jag kände mig så ensam. Det är inte heller en bra plats att vara på, att tro att man är den enda som går igenom det här och undra vad det är för fel. 
  • Anonym (Karin)
    Anonym (Inga) skrev 2020-03-14 07:06:10 följande:
    Kan du inte berätta mer om gökunge effekten? Förstår inte.
    Gökmammor lägger sina ägg i andras bon. Och den fågel som får gökägget i sitt bo ruvar det liksom hon ruvar de andra äggen, och per instinkt matar hon sen även den fågel som kläcks ur ägget, om fågelmamman så är mindre än den stora gökungen så matar hon på så länge den gapar med sitt stora gap. Gökungen har större behov och större gap än hennes egna ungar men fågelns instinkt är att mata så länge det finns ett gap. 

Det där med att exen tycker att deras barn ska bo mer hos pappan när de får en bebis, det ger mig den bilden. En nybliven mamma som får stå tillbaka för att exen tycker att deras barn ska spendera mera tid i deras bon. Som får slita och släpa som en ensamstående eller som en flerbarnsmamma fastän hon precis bara har fått sitt första barn, en litet spädbarn, så ska hon stå tillbaka för att de större barnen ska få sitt. Medan exet kan ägna sig åt annat. Det är något väldigt skevt i den bilden.
  • Anonym (Karin)
    Anonym (Inga) skrev 2020-03-14 09:45:26 följande:
    Träffsäkert! Men varför beter sig vissa ex som dessa fåglar? Obegripligt. Att pappan gör det kan jag till viss del förstå, han försöker få ihop sin flock.
    Pappan har väl inget emot att ha sitt barn hos sig men han tyckte också att mamman hade sin del att göra med att ta hand om deras barn. Hon var däremot snabbare med att bearbeta så att det handlade om att det var synd om henne. 
  • Anonym (Karin)
    Anonym (Inga) skrev 2020-03-14 09:45:26 följande:
    Träffsäkert! Men varför beter sig vissa ex som dessa fåglar? Obegripligt. Att pappan gör det kan jag till viss del förstå, han försöker få ihop sin flock.
    Jag skulle bra gärna vilja höra någon mamma förklara hur de tänker när det är så viktigt att deras barn ska tillbringa mer tid hos nyblivna eller blivande mammor. Det där har jag hört så ofta så det borde finnas en del som kunde svara. 
  • Anonym (Karin)
    Anonym (V) skrev 2020-03-14 12:25:28 följande:
    Hon vill väl pinka sitt revir alternativt passa på och prioritera sin egen frihet lite. Det kan låta taskigt att anta det men jag tror att det är så i många fall.

Däremot så tror jag att det är fel taktik ur ett långsiktigt perspektiv. Den nyblivna mamman blir stressad av alla energier runtomkring, pappan blir hispig och struttar lite höger vänster o vet inte hur mycket glädje han vågar visa över nya bebisen för barnen plus dränks i dåligt samvete och i vårt fall så blev hans barn svartsjuka.

Jag tyckte att det blev för hysteriskt och efterspelet blev långdragna konflikter och förlossningsdepression.
    Ja, jag är inne på samma linje. Det är inte lite fräckt att gå in och ha åsikter om hur en familj som just fått en bebis ska göra. Gå in och ändra överenskommelser och visa vem som har makten att bestämma. Som att man inte är skör nog ändå. 

Det är absolut fel väg att gå. Jag önskar bara att jag hade insett långt tidigare att inte skydda deras barn från vad hon höll på med. Det var när jag insåg hur mycket mina egna barn fick stå tillbaka som jag slutade att skydda deras barn. Men deras barn vet nog inte än idag hur mycket som hände bakom kulisserna. 
  • Anonym (Karin)
    Anonym (V) skrev 2020-03-14 12:25:28 följande:
    Hon vill väl pinka sitt revir alternativt passa på och prioritera sin egen frihet lite. Det kan låta taskigt att anta det men jag tror att det är så i många fall.

Däremot så tror jag att det är fel taktik ur ett långsiktigt perspektiv. Den nyblivna mamman blir stressad av alla energier runtomkring, pappan blir hispig och struttar lite höger vänster o vet inte hur mycket glädje han vågar visa över nya bebisen för barnen plus dränks i dåligt samvete och i vårt fall så blev hans barn svartsjuka.

Jag tyckte att det blev för hysteriskt och efterspelet blev långdragna konflikter och förlossningsdepression.
    Och hade man vetat att det spel hon höll på med var något som skulle sätta sina spår så mycket så hade man satt stopp för det tidigt. Jag var för osäker i början, idag kan jag på ett helt annat sätt se vilka gränser man måste sätta.

Det är så onödigt att en kvinna som hamnar i samma situation ska behöva uppfinna hjulet på nytt när det redan finns så många kvinnor som gått igenom samma sak.
  • Anonym (Karin)
    Miss Skywalker skrev 2020-03-14 13:49:04 följande:
    Det är inte helt ovanligt att helsyskon blir svartsjuka på yngre. Förstår inte varför pappan hamnar i lojalitetskonflikt när det gäller halvsyskon.
    Nej, det borde inte vara så svårt men det är ju så klart mer komplext när de inte har samma mamma. Jag vet ju mammor som gått in och bearbetat pappan om att hans tidigare barn måste tas om hand extra mycket nu när det kommer en bebis. Satt hårda krav på att deras barn inte ska behöva bli lidande. 

För min egen del märkte jag hur mycket deras barn pratade med sin mamma om min graviditet, och hennes graviditet och förlossning och allt sånt där, och det var alltid en massa som jag måste göra, som deras barn talade om för mig. Jag var rätt trött på skiten till sist. 
  • Anonym (Karin)
    Anonym (123) skrev 2020-03-14 17:40:15 följande:

Uppenbarligen har du inga egna barn.

Skaffa det och sen fortsätt med ditt upprop. Man kan inte skapa upprop för allt som är lite jobbigt. Välj en man utan barn eller anpassa dig.

Uppenbarligen hoppade du in i en tråd utan några förkunskaper och utan något intresse att ta till dig nånting, du har inte läst något av de drygt 500 inlägg som skrivits och vill bara plocka nåt billigt poäng med att kasta skit. Uppenbarligen läste du inte ens hela trådstarten. Välj en annan tråd eller försök lära dig nåt av den i stället.
Svar på tråden Styvmamma-upproret