• KillBill

Hjälten Jimmie Åkesson tar tag i problem, åker själv till Grekland, informera flyktingar att inte komma till Sverige!!

Anonym (SD) skrev 2020-03-09 07:50:58 följande:
    Du tycker alltså att diktaturlagar ska jämställas med demokratiska svenska lagar? Du accepterar också stening av kvinnor, könsstympning m.m.?

Det är lustigt att sverigedemokrater opponerar sig mot att man behöver ha tillstånd för att få dela ut flygblad. Även i Sverige kan utdelande av flygblad, om det sker organiserad form, kräva tillstånd. I Sverige har Sverigedemokraterna i övrigt tidigare krävt att flyktingar ska förbjudas att demonstrera. Det om något är diktaturfasoner.

I övrigt så anser jag att Turkiet är en totalitär konservativ stat som politiskt inte ligger särskilt långt från Sverigedemokraterna (om man bortser från religionen). Faktum är att Erdo?ans parti AKP tills för bara några år sedan var officiellt systerparti till de svenska moderaterna.

Vi verkar vara eniga om att Turkiet är en skurkstat men hade det så inte varit rimligare om Jimmie Åkesson hade rest till Turkiet för att hjälpa , inte stjälpa de krigsflyktingar som är fast i detta land?

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • KillBill
    Anonym (Ja) skrev 2020-03-09 12:44:15 följande:
    Läs om Svenska Socialdemokraternas "Mörka Historia" så får du fram vad jag menade då du inte förstår vad jag skriver.

Säkerligen vet du om den, men döljer det. för det är för många som för dig att det BARA är fel på SD. 

Menar du den film om Socialdemokraterna som SD ligger bakom och som forskare menar förvanskar historien? Det är rätt typiskt att SD hellre lägga stora belopp på att finansiera media där man förvanskar historien i syfte att baktala politiks motståndare än att lägger pengar på en vitbok där man gör upp med sin egen smutsiga historia.

https://www.dn.se/kultur-noje/kulturdebatt/forskare-sverigedemokraternas-valfilm-forvanskar-historien/

PS. Jimmie Åkesson öppnade för flera år sedan upp för att ta fram en vitbok över SDs mörka historia men det har hitintills inte blivit något av detta. Med all sannolikhet är SDs historia så smutsig att den inte tål att lyftas fram. 

• KillBill
    Så här kommenterar åtta svenska forskare filmen:

"Filmen ?Ett folk, ett parti? rör ämnen som vi har forskat om: flyktingpolitik, antisemitism, Sveriges förhållande till Nazityskland och Förintelsen, rashygien och eugenik, eutanasi, steriliseringar och medicinska experiment.  När filmer med anspråk på att betraktas som dokumentärer produceras brukar filmmakarna be dem vars forskning de använder om hjälp för att undvika missförstånd och felaktigheter. I filmen framstår det som om Klas Åmark, Karin Kvist Geverts och andra forskare har kontaktats och hjälpt filmmakarna.  Så är det inte. Hade vi tillfrågats hade vi förklarat att den koppling som görs mellan socialdemokratisk och nazitysk politik saknar vetenskaplig grund och alltså är falsk"

https://www.dn.se/kultur-noje/kulturdebatt/forskare-sverigedemokraternas-valfilm-forvanskar-historien/

Filmen är i själva verket ett bra bevis på att SD inte ens drar sig för skapa sig fördelar genom att förvanska den svenska historien. Det är så djävla vidrigt. 

• KillBill
    Anonym (Världen förändras, så även jag) skrev 2020-03-09 16:20:24 följande:

Jag tycker nog att alla partiers ledare ägnar sig åt sådant som du kallar jippo. Det finns många olika exempel på olika jippon som olika partiledare och andra har ägnat sig åt.
    Jag kan absolut inte se att JÅ:s agerande skulle vara mera olämpligt eller syniskt än några andra exempel.
    I flygblad informerade han om sanningen.

Att utföra sådan politik, och att uttrycka sig så som man gjorde, t ex "öppna våra hjärtan", tycker jag var var extremt syniskt mot den egna befolkningen och mot alla dem som faktiskt historiskt har byggt upp vårt fina välfärdssystem.
    Extremt syniskt är det av andra människor att utnyttja vårt välfärdssystem och extremt syniskt är det av politiker och av alla andra som hela tiden bara har försökt att dölja och förneka detta fruktansvärda utnyttjande.

Jag drar inte alls samma slutsats som du.
    Enligt mig ville JÅ tydliggöra för alla, och inte minst för svenska väljare, att han inte försöker dölja och förneka problemen.
    Jag håller med honom till 100% att Sveriges välfärdssystem redan är utnyttjat till fullo, och mer därtill.

Det är första gången som en svenska partiledare gör politiskt jippo av flyktingars situation på plats i ett annat land. Förutom Sverigedemokrater så passade också tyska nynazister på att skrämma flyktingar vid Turk-Grekiska gränsen.

https://www.euractiv.com/section/justice-home-affairs/news/greece-expels-nazi-group-from-eu-border/

Här har vi flyktingar som befinner sig i en ytterst utsatt situation där Turkiet inte vill ha dem kvar och där flyktingarna varken kan ta sig till Syrien (där det fortfarande råder inbördeskrig) eller till Grenland (där det inte släpps in). Genom att försöka skapa inrikespolitiska poäng på dessa utsatta människors bekostnad har Jimmie Åkesson tagit SD till en ny nivå av vidrighet.

• KillBill
    Anonym (Världen förändras, så även jag) skrev 2020-03-09 17:06:34 följande:
    Jag drar inte alls samma slutsats som du.
    Enligt mig ville JÅ tydliggöra för alla, och inte minst för svenska väljare, att han inte försöker dölja och förneka problemen.
    Jag håller med honom till 100% att Sveriges välfärdssystem redan är utnyttjat till fullo, och mer därtill.

Det är vet allmänt känt att samtliga EUs ledare står bakom att EUs yttre gräns ska värnas. Alla länder mellan Grekland och Sverige hart idag olika typer av gränskontroller och den flyktingvåg som skedde år 2015 är knappast möjlig idag.

Jimmie Åkesson försöker göra är att lura befolkningen att en stor flyktingvåg är nära förestående. Det är ytterst obehagligt att delar av befolkningen tolkar detta som någon slags uppriktighet när det förhåller sig tvärt om.

• KillBill

Sverigedemokraternas oppositionsråd i Malmö, påstod på Twitter att han efter Jimmie Åkessons besök vid Turk-Grekiska gränsen blivit nerringd och hyllad av Malmögreker. Eftersom politikernas telefonlistor är offentliga begärde någon ut SD politikerns telefonlistor som bara visade sig innehålla antal interna telefonsamtal. SD politikern har nu tagit bort sitt tweet..

Fyfan vilka bluffmakare SD är.

• KillBill
    Anonym (Världen förändras, så även jag) skrev 2020-03-09 18:20:04 följande:
    Bluffmakare finns det nog i alla partier. Dock verkar inte journalister och andra i PK-maffian vara lika pigga på att granska telefonlistor och dyl när det gäller deras egna gelikar. Dock är de alltid mycket pigga på att dölja och förneka.

Den här storyn är ju nästan lika penibel som när SD toppen Mattias Karlsson påstod att uniformerad säkerhetspersonal klivit på hans tåg, gjort honnör och skakat hand med honom, allt under den gemensamma litanian "tack, du är vårt sista hopp".

Hur många pinsamma SD politiker finns det egentligen?

• KillBill
    AndreaBD skrev 2020-03-09 18:33:10 följande:
    Det är det jag menar... extremt hög arbetslöshet???  Jag kollade...

https://www.ekonomifakta.se/fakta/arbetsmarknad/arbetsloshet/arbetsloshet---internationell-jamforelse/

Jag är visserligen lite förvånad att vi ligger högre än Tyskland, Storbritannien och andra. Ändå har Frankrike, Spanien och Italien högre. Och man får också tänka på att Sverige har ganska lite befolkning. Tyskland t.ex. har 10 gånger så mycket folk. Om vi får in en halv miljon flyktingar som inte genast kan börja jobba, så märks det förstås i statistiken. Men vanliga svenskar brukar inte ha svårt att få jobb! Jag har själv jobbat några år i Tyskland och det var svårare och tuffare där att försöka få jobb. Det är visserligen många år sedan...

Bidragsberoende är svårare att jämföra med andra länder, eftersom de har så olika system. Jag har hittat siffror på Tyskland av 6,3 miljoner som lever på socialbidrag/arbetslöshetsersättning där. Och om befolkningen är 100 miljoner så är det ju procent. Då har vi dock inte fått med sjukpensionärer och liknande. På Sverige hittar jag siffran 13,3 %. Visst, det är dubbelt så mycket, men som sagt, allt var inte med i den tyska siffran och även där höjer ju ganska många flyktingar ordentligt som man tar in samtidigt. Dessutom står det också att siffran är mycket högre på landsbyggden än i stan. Så där handlar det ju också om folk som absolut vill bo kvar i t.ex. Norrland. 

När det gäller arbetslöshet är det viktigt att betänka att den svenska sysselsättningsgraden är så mycket högre än i andra länder (hur stor andel av befolkningen som är sysselsatt) här ligger Sverige i världstoppen och i EU har Sverige högst sysselsättningsgrad av alla länder.

SD vill att kvinnor ska kunna stanna hemma och sköta barn mot betalning något som skulle försämra sysselsättningsgraden och troligtvis också försämra integrationen (Kvinnor i utanförskapsområden var överrepresenterade när alliansen hade sitt vårdnadsbidrag)

• KillBill

Jag är själv inte troende men detta är en mycket bra ledare ifrån Kyrkans tidning:

Den flyktingkris som just nu utspelar sig på den turkiskgrekiska gränsen är en tragedi. Människor i total utsatthet används som brickor i ett politiskt spel mellan stora aktörer som EU, Ryssland och Turkiet. De allra flesta är överens om att det inte finns någon quick fix. Svåra frågor har sällan enkla svar.

Några politiker provar ändå via oneliners på sociala medier: ?Stärk gränsen?. ?Öppna gränsen?. ?Stäng gränsen?. De flesta av oss andra försöker navigera i den paradox som råder: att det varken är hållbart eller ansvarsfullt att vare sig öppna eller stänga gränsen. En inställning som Nordens kyrkoledare ger uttryck för i ett unikt gemensamt uttalande.

- - - - -

I ljuset av det är Jimmie Åkessons agerande bottenlöst. Hans beslut ? att bege sig till ett av jordens helveten, gränsen mellan Turkiet och Grekland, och där exploatera de mest utsatta av människor för att vinna politiska poänger ? har mötts av en kanonad av fördömanden. Med rätta. Varför gör han så? Speglar hans agerande det som en knapp fjärdedel av Sveriges valmanskår står för?

- - - - -

SD är ett av de partier som framhärdar att bedriva kyrkopolitik under egen flagg. Jimmie Åkessons agerande de senaste dagarna är av den art att det ställer allvarliga frågor också in mot kyrkan. Därmed vore det värdefullt att få höra hur SD:s representant i kyrkostyrelsen Aron Emilsson ställer sig till sin partiledares uppträdande. Sympatiserar kyrkopolitiskt aktiva sverigedemokrater med Åkessons agerande i samband med den flyktingkris som just nu pågår?

Alla som nästa år går till kyrkoval har rätt att veta.

https://www.kyrkanstidning.se/ledare/akessons-agerande-staller-allvarliga-fragor-mot-kyrkan?key=MTQzNDYxXzE1ODM3NzAyNTE=

• KillBill

Bra genomgång av Expressens Lars Lindström. Sanslöst att SD orsakat så mycket skit bara  under årets första månader..

https://www.expressen.se/kronikorer/lars-lindstrom/jag-vill-vanda-pa-det-det-ar-sd-och-akesson-som-brunsmetar-sina-valjare/

9 januari kommenterar förre SD-toppen Kent Ekeroth (numera SD Värmdö) flygkatastrofen i Iran med ett hånskratt - för att två ensamkommande pojkar som dog har benämnts som "smålänningar".

13 januari angriper Per Göransson, distriktsordförande SD Norrbotten, en rektor i Arjeplog för att det i läromedel helt riktigt står att SD har "sina rötter i den rasistiska rörelsen Bevara Sverige svenskt".

17 januari avslöjas att en SD-politiker i Dalarna med kommunala uppdrag har spridit rasistiska bilder på en rysk variant av Facebook, och är polisanmäld för hets mot folkgrupp.

3 februari visar P4 Uppland att Sverigedemokraten Gunnar Larsson skickat rasistiska och nazistiska mejl till partikamrater, som när tyska naziplan bombar en moské och Adolf Hitler dansar av glädje. 

5 februari
    polisanmäls stadsmuseet i Norrköping av SD för en utställning om nazism ? för att tysta ned en korrekt artikel om en SD-politikers inlägg på nazistsajt.

6 februari röjs att SD-politikern Agneta Kjaerbeck i Göteborg har hyllat en känd högerextremist som skrivit för nazisajter.

20 februari ojar sig SD över rapportering i SVT och SR och begär att kulturutskottet ska inkalla och rannsaka public servicechefer - som om Sverige vore DDR.

21 februari kräver åklagare ny rättegång i ett fall där en SD-nämndeman friat en Bandidos-topp, som hotas av åtta års fängelse. Sverigedemokraten sympatiserar med Bandidos i sociala medier..

21 februari väcker videon på en misshandel av en tonårsflicka avsky. Trots att spridning kan vara lagbrott har flera spridit videon - bland andra SD:s rättspolitiske talesperson Adam Marttinen.

27 februari förslår Sverigedemokraten Linus Bylund att staten ska kunna straffa journalister i Public service med löneavdrag och avsked.

4 mars reser Jimmie Åkesson till turkgrekiska gränsen, poserar, skrämmer flyktingar i svenska folkets namn och publicerar flinande selfies i sociala medier.

Svar på tråden Hjälten Jimmie Åkesson tar tag i problem, åker själv till Grekland, informera flyktingar att inte komma till Sverige!!