AndreaBD skrev 2020-03-09 18:33:10 följande:
Det är det jag menar... extremt hög arbetslöshet??? Jag kollade...
https://www.ekonomifakta.se/fakta/arbetsmarknad/arbetsloshet/arbetsloshet---internationell-jamforelse/
Jag är visserligen lite förvånad att vi ligger högre än Tyskland, Storbritannien och andra. Ändå har Frankrike, Spanien och Italien högre. Och man får också tänka på att Sverige har ganska lite befolkning. Tyskland t.ex. har 10 gånger så mycket folk. Om vi får in en halv miljon flyktingar som inte genast kan börja jobba, så märks det förstås i statistiken. Men vanliga svenskar brukar inte ha svårt att få jobb! Jag har själv jobbat några år i Tyskland och det var svårare och tuffare där att försöka få jobb. Det är visserligen många år sedan...
Bidragsberoende är svårare att jämföra med andra länder, eftersom de har så olika system. Jag har hittat siffror på Tyskland av 6,3 miljoner som lever på socialbidrag/arbetslöshetsersättning där. Och om befolkningen är 100 miljoner så är det ju procent. Då har vi dock inte fått med sjukpensionärer och liknande. På Sverige hittar jag siffran 13,3 %. Visst, det är dubbelt så mycket, men som sagt, allt var inte med i den tyska siffran och även där höjer ju ganska många flyktingar ordentligt som man tar in samtidigt. Dessutom står det också att siffran är mycket högre på landsbyggden än i stan. Så där handlar det ju också om folk som absolut vill bo kvar i t.ex. Norrland.
Nä, du har fel. Eller du döljer och förnekar i stället för att berätta hela sanningen.
En mycket snabb googling ger flera tydliga exempel att du och andra försöker dölja sanningen:
Ett exempel:
SCB. Arbetskraftsundersökningarna, AKU:
gapet mellan inrikes och utrikes födda är fortsatt mycket stort. Och många av jobben är bidragsjobb.SCB har sammanställt statistiken för sysselsättningen under sista kvartalet 2018 (Arbetskraftsundersökningarna, AKU). Den visar att det fortsatt råder skyhög arbetslöshet bland utrikes födda, detta trots högkonjunktur.
Arbetslöshet bland invandrare har minskat något, men det är till stor del genom subventioner och bidrag. Normalt borde denna typ av bidragsanställning vara liten under högkonjunktur men i gruppen utlandsfödda uppgår bidragsjobben till hela 40 procent.
Utlandsföddas arbetslöshet är fortsatt 19 procent, och 37 procent bland växande gruppen förgymnasialt utbildade utomeuropeiska.
Ett annat exempel: Ekonomifakta 2020-02-18, Isabelle Galte Schermer: Arbetslösheten bland utrikes födda är väsentligt högre än bland inrikes födda.
Arbetslösheten bland personer födda i Afrika och i Asien (dit man räknar t ex Afganistan) är omkring 5-6 ggr högre än för inrikes födda.
Arbetslösheten är alltså mer än den femdubbla mot för inrikes födda! Detta trots att de allra flesta utrikes födda som räknas som icke arbetslösa är i s k "åtgärd". De skulle alltså räknas som arbetslösa om de inte hade konstjorda skattefinansierade sysselsättningar! Av dessa är det alltså i verkligheten en mycket liten minoritet som har ett riktigt arbete och enligt sakkunniga bedömare kommer det så att vara under mycket lång tid, sannolikt i flera generationer.
Ännu ett exempel:
Stockholms Handelskammare: I de utsatta områdena är det endast drygt 62 procent som förvärvsarbetar. I åldersgruppen 18-25 år är det endast 47% som arbetar. Alltså mindre än hälften.
Kvinnor har ännu lägre siffror vilket beror på att de ofta inte ens söker jobb. Det medför också att arbetslöshets-statistiken blir kraftigt missvisande eftersom de som inte söker jobb saknas helt i statistiken. Att kvinnorna inte arbetar är anmärkningsvärt då de i genomsnitt har högre utbildningsnivå än männen.
Alla som inte arbetar måste försörjas av de få som faktiskt arbetar, antingen direkt eller via skatten.
Vem ska betala???