Inlägg från: Anonym (PappaBarn) |Visa alla inlägg
  • Anonym (PappaBarn)

Socialtjänsten har placerat min 8 åriga son i ett jourhem

Anonym (a) skrev 2020-03-09 12:53:37 följande:
    Utan inkomst och bostad kommer TS inte vinna i tingsrätten. Det finns ingen anledning att vänta med detta då det också tar tid. För att inte tala om hur lång tid uppehållstillstånd sedan tar. Är de beredd att bosätta sig i Sverige innan nuvarande familj får vara här? Det låter inte så. Tills allt annat är ordnat är det troligen meningslöst att försöka få vårdnaden.

Bostad eller plan på hur TS tänkt lösa bostadsfrågan är fullt tillräckligt för tingsrätten, det är inte en direkt fråga i FB kap 6 utan mer en övergripande i 1 §.

Det finns inget krav på arbete eller inkomst i Sverige, även om detta inte är negativt om TS även här kan visa på detta eller visa på en plan hur dett skall lösas.

Det är många med vårdnad om barn som saknar egen inkomst, socialförsäkringssystemet är till för att lösa detta. 
  • Anonym (PappaBarn)
    Anonym (Pappa) skrev 2020-03-09 12:26:35 följande:
    Jag vill tacka dej för den värdefulla informationen du ger!

"TS är du beredd att lämna in en stämning beträffande ensam vårdnad till tingsrätten?"

Ja!

"Socialtjänsten har inte vårdnadsfrågan i sitt uppdrag utan där handlar det om vård av barnet (dvs. omsorgsförmåga, säkerhet etc) "

Jag förstår inte hur socialtjänsten och familjerätten i åratal lyckats sopa alla dessa orosanmälningar från höger och vänster under under mattan med farhågor om allvarlig omsorgsbrist hos modern.

Tingsrätten baserar ju sina beslut på utredningar gjorda av familjerätten. Så utan familjerätten/socialtjänstens godkännande att jag är en bra pappa till min son så känns det chanslöst att försöka stämma om vårdnad i tingsrätten.

Familjerätten har inte monopol på att genomföra en utredning beträffande vårdnad, boende och umgänge i enlighet med FB 6 kap 19 § tredje stycket utan det finns objektiva sakliga privata aktörer som kan göra dessa på uppdrag av tingsrätten.

Du kan även låt någon ansedd granskare gå igenom din utredning från familjerätten och se om den är värd papperet den är skriven på.

Tingsrätten kommer inte kräva att du har allt ordnat men däremot kommer de att vilja höra att du har en genomförbar plan.
  • Anonym (PappaBarn)
    Anonym (Pappa) skrev 2020-03-09 18:55:46 följande:
    Att blockerat ett barn från att prata med sin ena förälder I över ett års tid tycker jag är omänskligt.

Kan bara instämma
  • Anonym (PappaBarn)
    Anonym (Pappa) skrev 2020-03-09 19:36:34 följande:
    Speciellt med tanke på att mamman i jour/kontaktfamiljen vet om vad barmets mamma gjort/gör mot sitt eget barn och barnets pappa.

Lukrativ barnmisshandel / vuxenmobbing, finansierad av skattebetalarna, är vad det är frågan om, inget annat.

Vart i Sverige befinner du dig?
  • Anonym (PappaBarn)
    Anonym (Pappa) skrev 2020-03-09 19:49:23 följande:
    I en förort till Stockholm

Om du vill ha direktkontakt får vi hitta på en lösning
  • Anonym (PappaBarn)
    Anonym (Pappa) skrev 2020-03-10 08:54:09 följande:
    Att få en förälder som bryr sig bortsuddad ur sit liv drabbar ett barn väldigt hårt.

Det är inte avstånd som förstör en relation, det är tystnad som gör det.

Det är mycket viktigt att fort få igång kommunikation mellan min son och mej så fort son möjligt när vi är ifrån varandra.

Socialtjänst, familjerätt, kontaktfamilj och min ex fru hindrar det, och när jag berättar om vad de gör kallar du det för "gnäll", hur det drabbar "mej" och hur jag fokuserar på vad andra gör för fel.

Jag är tacksam för konstruktiva råd hur jag kan komma tillrätta med situationen på bästa möjligt sätt.

Har man inte själv upplevt det som du och din son upplever är det av förklarliga skäl svårt att sätta sig in i din situation och då är det lätt att kritisera samtidigt som när man varit i en situation så som din och kämpat mot väderkvarnar en längre stund  kan det vara lätt att avfärd andras tankar och idéer.

Bland alla tankar, idéer och synpunkter så dyker det ibland upp någonting som faktiskt går att ta till sig och som får det hela att ta ett skutt framåt.

Jag är övertygad om att du behöver bolla detta med personer IRL, jag hoppas att du har och använder dig av den möjligheten. 

Jag tror att jag skriver för många som kämpat för sina barn när jag säger att det du gör är beundransvärt då det är så mycket lättare att vända på klacken och bara försvinna ut ur barnets liv.
  • Anonym (PappaBarn)
    Kjell2 skrev 2020-03-10 12:49:32 följande:
    Och där kommer du bo heltid om sonen får flytta dit?

Varför driver du inte ärendet till domstol att du få vårdnad och boende dit?

Att du är boende utomlands är inget hinder i sig, händer till och från att domstol beslutar om boende till en förälder som bor utomland. Det är en större uppförsbacke än om du hade boende och jobb i Sverige men inte omöjligt.

Helt riktigt att boendeplatsen i sig inte är ett hinder då det i sig inte har någon betydelse om man bor i Stockholm, Järvsö eller New York för den delen det som det handlar om är 6 kap 2a  § FB och hur man säkrar att barnet har en god kontakt med bägge sina föräldrar.

Det ställer större krav på TS att övertyga tingsrätten avseende ett boende på andra sidan jordklotet jämfört med ett boende i Enköping, med detta sagt så säger jag inte att det är ogörligt men det ställer mycket större krav på TS när det gäller att förklara och övertyga tingsrätten om att barnet kommer att ha förutsättningar för en bra kontakt med den andra föräldern. 
  • Anonym (PappaBarn)

Socialtjänsten använder tämligen ofta en teknik när det framför budskap så att mottagaren ska tro att de sitter på makten och detta är ett beslut som bara är att lyda när det i själva verket är på det sättet atr de inte har någon laglig makt alls i den specifika frågeställningen.

Många blir rädda för soc och lyder minsta vink, och ska man tro signaturen soc, mfl. så är det så man ska agera, lyssnar man på de med erfarenhet så visar det sig ofta att man inte vinner något på detta.

Begär att rektorn skriver ett PM om händelsen, den kan du senare ha sto nytta av i vårdnadsmålet, begär även ut händelseanteckning från polisen rörande samma händelse.

• Anonym (PappaBarn)
    Anonym (Ansök nu) skrev 2020-03-11 08:41:19 följande:

Varför har du inte sökt om ensam vårdnad för länge sedan? Om mamman är skadlig för sonen borde du ha kämpat för detta från början.

Anledningen till att soc inte överlämnar sonen till dig istället för jourhem är för att så länge mamman har vårdnaden så ska planen vara att återförena sonen med henne så snart hon mår bra, och då kan de inte ha skickat iväg sonen utomlands. Om mamman har ensam vårdnad så är din status samma som vilken annan släkting som helst, du har ingen prio för att du är pappa med besöksrätt. Enda sättet att kunna flytta honom till din familj utomlands är att få ensam vårdnad.

Helt rätt i sak, men skulle TS ha varit kvinna så hade soc med mycket stor sannolikhet verkat för vårdnadsöverflytt ...
  • Anonym (PappaBarn)
    Annita skrev 2020-03-11 12:41:09 följande:
    Tveksamt, för då skulle ju även denna hypotetiska kvinna behöva bo utomlands med ny familj för att det ska bli jämförbart.

Det är inte så osannolikt som det kan låta, soc är känslostyrt (inte fakta och vetenskap) och då händer det många konstiga saker.

Jag har tagit del av alltför mycket som får en att sätta kaffet i vrångstrupen.
  • Anonym (PappaBarn)
    Anonym (Pappa) skrev 2020-03-11 18:09:21 följande:
    Vad betyder PM? Vad bör det innehålla för att vara till nytta senare när jag startar nytt vårdnadsmål?

PM är helt enkelt en skriftlig notering
  • Anonym (PappaBarn)
    Anonym (Pappa) skrev 2020-03-11 18:09:21 följande:
    Vad betyder PM? Vad bör det innehålla för att vara till nytta senare när jag startar nytt vårdnadsmål?

Det bör beskriva händelseförloppet före, under och efter.

Då kan du påvisa vem det är som agerar och att beteendet inte är i barnets bästa ...
  • Anonym (PappaBarn)
    Anonym (Pappa) skrev 2020-03-11 21:32:00 följande:
    Tack så mycket för rådet!

Jag tycker det är mycket märkligt att biträdande rektorn bad mej lämna skolans område 2 veckor efter hon med egna ögon sett hur min sons mamma agerade och vad som hände när polisen kom till skolan, och dessutom helt utan något formellt beslut eller motivering varför jag inte skulle få vara på skolans område. Det finns ju inte ett spår av tänkande på "barnets bästa" eller sunt förnuft i henne alls.

Skylten med barnets bästa är inställd i förrådet tillsammans med anvisningarna till BBiC väl dolda så att ingen av misstag skulle få för sig att ta fram och använda sig av detta.

Barnets bästa används som ett slagträ mot ena föräldern eller båda föräldrarna för att kunna genomdriva saker som man inte har vetenskaplig grund för.
  • Anonym (PappaBarn)
    Anonym (a) skrev 2020-03-12 08:52:13 följande:
    Den här inställningen tror jag kommer göra det svårt för dig att förändra något. Prova att gå dem till mötes och intala dig att de vill hjälpa honom att må bättre. Anställd på socialtjänsten har lön och får inte mer betalt per fall. Det är ingen advokatbyrå du talar om. Jag har själv haft en anmälan på mitt barn utan grund och jag kan inte säga annat än att socialtjänsten skötte sig exemplariskt.

Antalet konsulter inom socialtjänsten är enormt då i princip samtliga kommuner i Sverige har svårt att rekrytera egen personal.

För konsulterna och företagen som de företräder är detta big business med fakturering upp till 160 000/månad  exkl. mvs för EN konsult.

Innan du nu skriker att jag har fel att det inte alls är så, begär ut handlingar från någon eller några utvalda kommuner så får du svart på vitt. Detta är nämligen offentlig handling och inget som går att dölja med sekretess.

• Anonym (PappaBarn)
    Anonym (Y) skrev 2020-03-12 09:02:29 följande:
    Men kära du, detta är rena konspirationsteorier och saknar helt grund. Du skulle må bättre av att släppa detta. Många som har kontakt med socialen får hjälp, naturligtvis vill inte enskilda socialsekreterare att barn far illa, de tjänar inget extra på det. Du behöver er nog prata med någon om detta.

Tvärt om när det gäller BoU där är det otroligt många som far illa av socialtjänstens agerande.

De enda som brukar försvara socialtjänsten erkänt dåliga arbete (finns mycket dokumentation från socialtjänst runt om i Sverige där de ständigt brottas med kvalitetsparametrarna) är socionomer och politiker på vänsterkanten.

Grundproblemet är att socionomutbildningen i princip inte innehåller något som har med barn och barns utveckling att göra då det är en generalistutbildning. (läs kursplaner från olika högskolor så blir det glasklart)

• Anonym (PappaBarn)
    Anonym (Stina) skrev 2020-03-12 15:12:12 följande:
    Oavsett. Det är föräldrarna som ska ta hand om sina barn, inte socialtjänsten, inte sant? Tycker du att pappan gjort sitt bästa för att ta hand om SITT EGET BARN när han åker utomlands och skaffar ny familj utan att ens ha umgänge ordnat för sitt barn som dessutom verkar bo med en morsa som inte kan ta hand om honom? På vilket sätt menar du att det är socialtjänstens fel att inte någon av dessa två föräldrar verkar kapabla att ta hand om det barn de satt till världen? Något eget ansvar finns väl i sett också? Eller är det bara att skrika att det är samhällets fel?

På det materialet som finns kan jag lika lite som någon annan göra en professionell bedömning om TS gjort sitt bästa eller ej.

Alla har ett personligt ansvar när man sätter barn till världen, inget snack om det.

Socialtjänsten har ett tämligen dåligt "track record" när det gäller att ta hand om barn. Socialtjänsten ska vara det yttersta skyddsnätet i samhället men tyvärr så skadar de många gånger mer än de hjälper. Systemet skulle behövas byggas om från grunden. 
  • Anonym (PappaBarn)
    Anonym (Stina) skrev 2020-03-12 16:12:04 följande:
    Med eller utan system så finns här två föräldrar varav den ena fått sitt barn omhändertaget (just det ingripandet verkar det som TS tycker är korrekt...men det är väl för att det är mamman som bedömts vara olämplig vilket med TS märkliga logik på något sätt ger honom minuspoäng) och där den andra har två barn i två olika länder som han träffar...sporadiskt.

Där kan man snacka track record. Det verkar vara rätt synd om barnet denna tråd handlar om. Det verkar dock som att papparättshaveristerna fokuserar mer på sina egna ömma tår än att någonsin faktiskt ta hand om sina barn. Gärna på heltid. Gärna utan hjälp från soc. Eget. Jävla. Ansvar.

Jag kan inte läsa mig till samma slutsatser som du gör, och så kan det vara.

Vad är en papparättshaverist?
  • Anonym (PappaBarn)
    Anonym (Pappa) skrev 2020-03-19 20:34:49 följande:
    Då tror jag att det bara finns två alternativ

- ansöka om verkställighet för umgänge
    - stämma om ensam vårdnad

Mamman har konsekvent skapat problem vid överlämning i flera år nu, och vår son har skyhög frånvaro från skolan när han är hos sin mamma, jag orkar inte med detta hur länge som helst.

Tyvärr så är det mer eller mindre accepterat i samhället när en mor konsekvent använder sig av umgängessabotage.

Du kan tänka hur det låtit här på familjeliv om det varit det omvända en pappa som vägra följa ett umgängesbeslut.

Begär verkställighet förknippat med en tämligen stort vite, och gör det för varje enskilt umgängestillfälle som hon inte medverkar till.

Det går även att begära verkställighet förknippat med polishämtning men som förälder så rekommenderar jag inte det då det utsätter barnet för ett trauma. 
  • Anonym (PappaBarn)
    Anonym (Pappa) skrev 2020-03-19 20:34:49 följande:
    Då tror jag att det bara finns två alternativ

- ansöka om verkställighet för umgänge
    - stämma om ensam vårdnad

Mamman har konsekvent skapat problem vid överlämning i flera år nu, och vår son har skyhög frånvaro från skolan när han är hos sin mamma, jag orkar inte med detta hur länge som helst.

Tyvärr så är det mer eller mindre accepterat i samhället när en mor konsekvent använder sig av umgängessabotage.

Du kan tänka hur det låtit här på familjeliv om det varit det omvända en pappa som vägra följa ett umgängesbeslut.

Begär verkställighet förknippat med en tämligen stort vite, och gör det för varje enskilt umgängestillfälle som hon inte medverkar till.

Det går även att begära verkställighet förknippat med polishämtning men som förälder så rekommenderar jag inte det då det utsätter barnet för ett trauma. 
Svar på tråden Socialtjänsten har placerat min 8 åriga son i ett jourhem