Inlägg från: Anonym (PappaBarn) |Visa alla inlägg
  • Anonym (PappaBarn)

Socialtjänsten har placerat min 8 åriga son i ett jourhem

Anonym (Pappa) skrev 2020-03-03 22:20:07 följande:
    Vårt fall sågs som "högkonflikt" och då går delad vårdnad bort. Vem som är mest konfliktbenägen tas ingen hänsyn till.

Så är det när systemet inom soc/familjerätt består av 95% kvinnor, och dessa har inte läst många rader i vår lagbok.

Socialsekreterare bygger sitt handlande på tyckande och åsikter, och där är det lätt att man som pappa blir riktigt lurad och ner tryckt i skiten.

Var försiktig i kontakten med soc då det helt saknas rättssäkerhet, allt du säger kommer att vridas emot dig.

Begär att få ut handlingar som rör dig, det har du rätt till även om du inte är vårdnadshavare.  
  • Anonym (PappaBarn)
    Anonym (ps) skrev 2020-03-06 11:44:45 följande:
    Fast i ditt fall tror jag könsdiskriminering spelat mindre roll. Rätten kan ju inte ge vårdnaden till en förälder som är utomlands stora delar av året.

Jaså, det fungerade alldeles utmärkt för Attunda Tingsrätt, men då var det förstås en mamma och inte en pappa ...
  • Anonym (PappaBarn)
    Anonym (Pappa) skrev 2020-03-06 12:06:54 följande:
    Om barnet har det bättre där, så varför inte?

Vi har ett liv värdigt att leva där, till skillnad från i Sverige.

Barnets bästa tolkas allt för ofta som det som är bäst för mamman alternativ vad som är bra för kvinnorörelsens kamp mot patriarkatet.

Jag är medveten om att jag sticker ut hakan, men jag har mycket som jag grundar detta på då jag forskat i ämnet
  • Anonym (PappaBarn)
    Anonym (Pappa) skrev 2020-03-06 15:02:24 följande:
    Låter intressant, har du mer information om det?

Jag ska leta lite och se om jag lyckas hitta den bland alla domslut från Attunda, det kan dock ta ett tag.

Du kan prova att ringa 08-561 695 00 och fråga, ibland så kan man ha tur att de känner igen målet och kan ge dig handlingarna.
  • Anonym (PappaBarn)
    Anonym (Y) skrev 2020-03-06 14:57:00 följande:
    Kan du hänvisa till din forskningsrapport? Läser gärna.

Jag har valt att vara anonym här, och en hänvisning skulle ändra detta.

Sök så kanske du hittar det du söker ...
  • Anonym (PappaBarn)
    Anonym (Pappa) skrev 2020-03-04 18:48:49 följande:
    söka ensam vårdnad.

Men vad har det för betydelse i praktiken om socialtjänsten kan köra över tingsrättensbeslut?

Det socialtjänsten behöver LVU för att använda tvångsåtgärder, SoL bygger på "frivillighet" sedan har socialsekreterare generellt svårt med ordförståelse så de tolkar "frivillighet" på sitt sätt.
  • Anonym (PappaBarn)
    Anonym (Pappa) skrev 2020-03-04 20:00:45 följande:
    Mamman stod som ensam ägare på lägenheten jag köpte till oss en gång i tiden. 

Jag berättade att min son ibland brukade somna i mitt knä framför tv'n, detta tolkade familjerättens utredare som att jag har allvarliga brister i kunskaper om barns grundläggande behov.

Jag hade gjort orosanmälningar mot mamman och även en polisanmälan. Detta tolkades som smutskastning.

Jag har en ny familj på andra sidan jorden och är ofta där, detta vred familjerätten/socialtjänsten till att pappan är frånvarande och otillgänglig.

Socionomerna på familjerätten som är en del av socialtjänsten har en otrolig förmåga att skapa en verklighet som passar dem
  • Anonym (PappaBarn)
    Anonym (Soc.) skrev 2020-03-04 18:56:11 följande:
    Jag kan bara informera om hur det funkar rent lagmässigt.

Då kanske du borde vara mer korrekt. 
  • Anonym (PappaBarn)
    Anonym (Soc.) skrev 2020-03-04 19:00:28 följande:
    Skillnaden blir att du som vårdnadshavare har rätt till insyn gällande utredning och insats. Du får också rätt till ett eget juridiskt ombud om det blir en förhandling gällande lvu. Men det är inte så vanligt att man går in med en vårdnadsutredning om det är ett pågående lvu.

Men det faktum att du vid tidigare förhandling faktiskt helt förlorat vårdnaden bådar inte gott. Krävs rätt mycket för att man ska bli bortplockad som vårdnadshavare mot sin vilja.

I många fall räcker det väl med att du är pappa samt en vriden utredning från familjerätten 
  • Anonym (PappaBarn)
    Anonym (jourfamilj) skrev 2020-03-05 13:46:46 följande:

Socialen informerar jourfamiljen hur mycket kontakt barnet ska ha med föräldrarna. Det är inget som jourfamiljen själva kan bestämma. Om en förälder till exempel har rätt till fyra timmars umgänge per månad så ska jourfamiljen se till att tillmötesgå det. Skyll inte på jourfamiljen, ta det med handläggarna på socialen.

Om du nu är jourfamilj så borde du veta att det är barnet som är rättighetsbärare.

Barnet har rätt till umgänge med sitt nätverk, inkluderat båda sina föräldrar ...

Socialstyrelsen har en mycket bra skrift på några hundra sidor beträffande vad som gäller när barn är i samhällsvård, kanske något att läsa lite i ;)
Svar på tråden Socialtjänsten har placerat min 8 åriga son i ett jourhem