Inlägg från: Anonym (PappaBarn) |Visa alla inlägg
  • Anonym (PappaBarn)

Socialtjänsten har placerat min 8 åriga son i ett jourhem

Anonym (Pappa) skrev 2020-03-08 17:16:10 följande:
    Vad är "PAS-kortet" ?

Föräldraalienation

Parentalt alienationssyndrom
  • Anonym (PappaBarn)
    Anonym (PappaBarn) skrev 2020-03-08 17:18:31 följande:

Föräldraalienation

Parentalt alienationssyndrom
    Eller på engelska

Parental alienation syndrome
  • Anonym (PappaBarn)
    Anonym (Soc.) skrev 2020-03-08 18:33:52 följande:

PAS finns inte.

Begreppet är helt avfärdat av all seriös forskning.

Uppfinnaren av detta begrepp hade högst suspekta och obehagliga motiv.

Oavsett vad man kallar det så är det ytterst påtagligt för många barn och föräldrar
  • Anonym (PappaBarn)
    Kjell2 skrev 2020-03-08 20:01:53 följande:
    Då får du börja ordna så att han kan bo hos dig. Hur ser planen ut? Sverige eller utomlands?

Det finns inte så mycket att välja på om TS ska kunna övertyga tingsrätten och det är ett boende som gör att barnet kan ha bra kontakt med bägge föräldrarna, hur TS därefter planerar är en helt annan sak.
  • Anonym (PappaBarn)
    Kjell2 skrev 2020-03-08 20:09:54 följande:
    Vad ser du som bra handlingsväg för ts så att sonen får det bra?

Mamman verkar inte vara bästa föräldern. Soc lär återkomma med placering odyl i framtiden om mamman har boendet och vårdnas.
    På den knappa information jag har skulle jag föreslå att TS skapar förutsättningar för ett stabilt boende (inte nödvändigtvis något som måste bestå lång tid) för honom och pojken i Sverige (övriga familjen behöver inte vara involverad) och inte extremt långt bort från mamman.

TS skulle få extra poäng om han kunde påvisa att han deltagit i någon typ av familjeutbildning/behandling så att det inte råder något tvivel om att han förstår ett barns behov.

När det gått en tid efter det att TS fått ensam vårdnad kan TS flytta med sonen om det anses att det är bästa för sonen.
  • Anonym (PappaBarn)
    Annita skrev 2020-03-08 20:24:36 följande:
    Tänker du att det är detta du har råkat ut för? Trots att rätten fann att du skulle ha fått ensam vårdnad om du bara hade bott i Sverige? 

Det finns förmodligen en risk att sonen blir långsiktigt familjehemsplacerad om mamman inte är pålitlig. Har du tänkt så långt?

Nu får man inte domslut i förväg, så det är svårt att klandra TS för något som inte var känt för honom vid tillfället, nu däremot kan han använda domslutet som en vägledning för hur tingsrätten rimligen skulle resonera om det blir ett nytt mål.

Får TS vårdnaden så är det inte rimligt att sonen kommer att fortsätta vara SoL placerad och LVU placering borde inte vara överhängande och skulle så vara fallet skulle jag rekommendera TS att ta första bästa flyg tillsammans med pojken långt från soc. klåfingriga händer

• Anonym (PappaBarn)
    Annita skrev 2020-03-08 20:53:04 följande:
    Jag menar att nu känner ju TS till domslutet sedan flera år tillbaka, och då blir det konstigt att hävda att han är misskrediterad och alienerad som pappa när det är han själv som väljer att bo i ett annat land.

Som jag var inne på i ett tidigare inlägg så kan det mycket väl vara så att det är väldigt upprivande för pojken att pappan kommer och går och att det inte finns någon fast punkt för honom, och att det är därför soc begränsar kontakten. Vi vet ju inte om pojken kanske mår dåligt i flera dagar och om kanske varje telefonsamtal leder till dramatik. Jag har egen erfarenhet av att det kan vara jättejobbigt för skilsmässobarn att prata i telefon med den förälder barnet inte är hos för tillfället. Men just detta är ju helt och hållet spekulation från min sida.

Hur som helst är det väldigt synd om pojken, som uppenbart vill ha mer kontakt och tid med pappan.

För övrigt håller jag med om det du skrev till Kjell2 här över om hur TS skulle kunna göra för att få vårdnaden. Att döma av det lilla TS har skrivit om sin sida av saken låter det som om det bästa för pojken vore att bo heltid med pappan och ha umgänge med mamman. 

Det är inte helt lätt att sätta sig in i en annan människas tillvaro, så jag har medvetet valt att stötta TS istället för att ifrågasätta allt för mycket.

Det du skriver om pojken kan mycket väl vara på det sättet, vi har inte någon direkt insikt i det så det är en spekulation som mycket väl kan vara korrekt. Det man inte får glömma är att det krävs en umgängesbegränsning (både vid SoL och LVU placering) för att soc ska kunna begränsat ett barns umgänge med sitt nätverk.

Pojken lider uppenbarligen skada i situationen, så det vore bra om det kunde komma en förändring till det bättre förhållandevis snart.

Den sammantagna forskningen visar entydigt att det bästa för ett barn är att bo med sina föräldrar (inte nödvändigtvis bio även om dessa i princip aldrig ska suddas ut) och ha en bra och god kontakt med övriga i sitt nätverk. 
  • Anonym (PappaBarn)
    Anonym (Pappa) skrev 2020-03-09 09:10:29 följande:
    Det lär bara bli värre, på väg till skolan imorse berättade min son för mej om socialtjänstens planer på att begränsa vårt umgänge till bara en dag i månaden.  Jag har inte sett något dokument som styrker detta. Mamman pratar om någon ny vårdplan, men som vanligt får jag ingen detaljerad information från henne som rör vår son.

Mamman har en stor informationsplikt till dig beträffande barnet då hon är vårdnadshavare och boende förälder.

Barnet är rättighetsbärare och har rätt till information som rör denne, för att socialtjänsten ska kunna begränsa umgänget så måste det först och främst kunna påvisas vetenskapligt att umgänget i sin nuvarande form inte är bra för barnet dels så behövs ett beslut om umgängesbegränsning och detta gäller oavsett om placeringen lutar sig mot SoL eller LVU. 

Finns det ett beslut eller motsvarande som rör dig har du rätt att ta del av detta genom partsinsynen.

• Anonym (PappaBarn)
    Anonym (Pappa) skrev 2020-03-09 09:48:57 följande:
    Jag har redan boende utomlands och bra liv som jag kan erbjuda min son där. Tanken är att vara i Sverige över sommaren i år med min nya familj så att barnen kan träffa varandra och att känna oss för om permanent boende i Sverige skulle kunna fungera. Det här har jag också berättat för socialtjänsten.
    TS är du beredd att lämna in en stämning beträffande ensam vårdnad till tingsrätten?

Socialtjänsten har inte vårdnadsfrågan i sitt uppdrag utan där handlar det om vård av barnet (dvs. omsorgsförmåga, säkerhet etc)

Som du vet så tar det tid innan målet kommer till MUF och slutligen HUV och då måste du dra igång detta snarast och arbeta på "lösningarna" under tiden
  • Anonym (PappaBarn)
    Anonym (a) skrev 2020-03-09 12:09:44 följande:
    Du behöver lösa bostad och försörjning och starta processen om uppehållstillstånd. Varför vänta till i sommar?

Det är viktigare att start processen i tingsrätten, då den kommer att ta tid.

Ett interimistiskt yrkande om vårdnad kan tas först i samband med MUF 
Svar på tråden Socialtjänsten har placerat min 8 åriga son i ett jourhem