Inlägg från: Anonym (a) |Visa alla inlägg
  • Anonym (a)

Socialtjänsten har placerat min 8 åriga son i ett jourhem

Anonym (Pappa) skrev 2020-03-09 09:48:57 följande:

Jag har redan boende utomlands och bra liv som jag kan erbjuda min son där. Tanken är att vara i Sverige över sommaren i år med min nya familj så att barnen kan träffa varandra och att känna oss för om permanent boende i Sverige skulle kunna fungera. Det här har jag också berättat för socialtjänsten.

Du behöver lösa bostad och försörjning och starta processen om uppehållstillstånd. Varför vänta till i sommar?
  • Anonym (a)
    Anonym (PappaBarn) skrev 2020-03-09 12:16:09 följande:

Det är viktigare att start processen i tingsrätten, då den kommer att ta tid.

Ett interimistiskt yrkande om vårdnad kan tas först i samband med MUF 

Utan inkomst och bostad kommer TS inte vinna i tingsrätten. Det finns ingen anledning att vänta med detta då det också tar tid. För att inte tala om hur lång tid uppehållstillstånd sedan tar. Är de beredd att bosätta sig i Sverige innan nuvarande familj får vara här? Det låter inte så. Tills allt annat är ordnat är det troligen meningslöst att försöka få vårdnaden.
  • Anonym (a)

Du är helt fokuserad på dig själ i detta. Du säger att din son mår bra av att vara med dig, men det du vill få till är telefonsamtal, och umgängestillfällen. Hur mår han av att du sticker utomlands så ofta? Hur mår han av ett kort telefonsamtal från ett annat land? Är det verkligen. Vad han behöver mest? Tror du verkligen att socialens agenda är att göra livet svårt för honom?

• Anonym (a)

Du är helt fokuserad på dig själ i detta. Du säger att din son mår bra av att vara med dig, men det du vill få till är telefonsamtal, och umgängestillfällen. Hur mår han av att du sticker utomlands så ofta? Hur mår han av ett kort telefonsamtal från ett annat land? Är det verkligen. Vad han behöver mest? Tror du verkligen att socialens agenda är att göra livet svårt för honom?

• Anonym (a)
    Anonym (Pappa) skrev 2020-03-12 08:34:03 följande:

Tror du verkligen att socialens agenda är att göra livet svårt för honom?

JA

Många handläggare på socialtjänsten arbetar som timmanställda underkonsulter, de har ett egenintresse i att barn far illa, ju mer barn som far illa, ju mer kan de fakturera.

Lycka till att granska socialtjänstens arbete, de är skyddade av sekretess.

Den här inställningen tror jag kommer göra det svårt för dig att förändra något. Prova att gå dem till mötes och intala dig att de vill hjälpa honom att må bättre. Anställd på socialtjänsten har lön och får inte mer betalt per fall. Det är ingen advokatbyrå du talar om. Jag har själv haft en anmälan på mitt barn utan grund och jag kan inte säga annat än att socialtjänsten skötte sig exemplariskt.
  • Anonym (a)
    Anonym (Pappa) skrev 2020-03-18 22:08:32 följande:
    On Wed, Mar 18, 2020, 5:46 PM MAMMAN wrote:
    Hej,
    Jag trodde att jag hade fått dig att förstå allvaret med att du inte har något fast boende i Sverige, men du har inte kontaktat din pappa.

Så tillsvidare är umgänget inställt, då situationen har ändrats ifrån det du uppgav till tingsrätten, och detta tog jag upp i vårt samtal.

Du får via ditt juridiska ombud, överklaga i tingsrätten om du är missnöjd. 

Mvh

Vad menar hon med detta?
    Vad uppgav du till tingsrätten, som nu har ändrats?
    Varför skall du kontakta din pappa, och varför har du inte gjort det?
  • Anonym (a)

Uppenbarligen verkar du behöva en fast adress i Sverige för att få umgämge. Detta skall tingsrätten ha sagt till dig om jag förstår det rätt. Det har nu ändrats, men du ignorerar detta och säger att "det går bra ändå".

• Anonym (a)
    Anonym (Pappa) skrev 2020-03-19 16:50:42 följande:
    Det här är första gången jag hör att jag måste ha fast adress i Sverige för att ha umgänge med min son.

Jag kom precis hem efter att ha försökt hämta min son hemma hos sin mamma. Han stod på balkongen, jag nedanför, vi pratade i ca 20 minuter. Han var ledsen och sa till mamma flera gånger att han ville vara med sin pappa. 
     Mammans orsak till att vägra umgänge skiftade från, att jag inte har fast adress i Sverige, till att jag reser mycket och kan vara smittad av corona virus, till att jag inte kontaktat min pappa. Det slutade med att hon kom ut och var arg på mej för att jag inte kontaktat min pappa och tog med sig vår son in och stängde dörren bakom sig.
    Det är ju hemskt för pojken att se dig komma dit, knacka på dörren, stå nedanför balkongen osv, men inte kunna få följa med. Detta måste du omedelbart upphöra med.
    Börja med att lyssna på mamman, soc och tingsrätten. Skaffa en fast punkt i Sverige. Du har själv sagt att sonen är orolig över att inte veta exakt var du bor.
    När du har en fast bostad, om så i en friggebod hos din pappa, så kan du ta upp ärendet med tingsrätten igen, om mamman fortfarande är omedgörlig.
    På det senaste du skriver låter det som om mamman försöker skydda barnet från dina hastiga inhopp, och oplanerat leverne.
  • Anonym (a)
    Anonym (Pappa) skrev 2020-03-19 17:31:53 följande:

Överlämning ska ske via skolan, men han har inte varit i skolan på över en vecka nu. Jag pratade med honom strax innan på telefon, han var inställd på att jag skulle komma och hämta honom idag hemma hos dem idag. 

Han har rätt att vara hos mej från igår eftermiddag fram till måndag morgon.

Han vet var vi bor nu och är inte orolig alls för att bo här. Mamman vet också var vi bor. Han ville följa med mej, mamman lyssnade inte på honom.

Det är naturligtvis mamman du skall prata med för att bestämma överlämning. Blanda inte in pojken i sådant som förvärrar hans situation. Han kan inte gå emot mamman.
  • Anonym (a)
    Anonym (Pappa) skrev 2020-03-19 18:44:56 följande:
     Överlämning ska ske via skolan, inte via mammans bostad. Men vad ska jag göra när mamman inte tar honom till skolan.
    Du skall inte åka dit innan mamman sagt ok. Du skall inte banka på dörren och utsätta din son för ett trauma. Du skall inte prata med honom från balkongen om hur mycket han vill vara hos dig, när mamman sedan kör iväg dig. Han skall inte överhuvudtaget behöva se sin mamma köra iväg sin pappa. Ni skall lösa detta på annat vis. Du skall aldrig aldrig komma hem till henne när hon sagt att du skall hålla dig borta och att hon inte kommer lämna ut sonen. Han mår dåligt av ditt agerande.
  • Anonym (a)
    Anonym (Pappa) skrev 2020-03-19 19:56:52 följande:
    Att bo med en förälder som med största sannolikhet har någon allvarligare form av kluster b störning och samtidigt bli isolerad från den andra föräldern som bryr sig om en på riktigt, är extremt stressfullt.

Tror du på fullaste allvar att det skulle leda till någonting positivt för min son om jag överger honom och slutar försöka hämta honom när han har rätt att vara med mej?

Du måste lösa problemet på ett annat vis. Du måste fixa så att han lämnas till dig utan att det blir dragkamp mellan hans föräldrar. Du skall INTE lösa problemet genom att försöka hämta honom när mamman kommer göra motstånd.
    Om enda sättet att få henne att lämna ut sonen på ett smidigt sätt är att du tar kontakt med din pappa så är det vad du måste göra. Om ett annat sätt är att gå via tingsrätten så får du göra så. Men sluta genast att bete dig som du gör inför din son! Det du (möjlightvis) kan göra är att förklara för honom i telefon att du inte kommer att ställa till en scen genom att hämta honom på detta vis. Du får säga att du gärna vill träffa honom men att du och mamman skall jobba fram en bättre överrenskommelse. Han skall kunna vara lugn över att du inte står vid huset och skapar oro.
  • Anonym (a)
    Anonym (Pappa) skrev 2020-03-19 20:34:49 följande:
    Då tror jag att det bara finns två alternativ

- ansöka om verkställighet för umgänge
    - stämma om ensam vårdnad

Mamman har konsekvent skapat problem vid överlämning i flera år nu, och vår son har skyhög frånvaro från skolan när han är hos sin mamma, jag orkar inte med detta hur länge som helst.
    Men GÖR det då. Välj något. GÖR det. Tala inte bara om era rättigheter, utan att faktiskt ta tag i saken, så att något händer. Det funkar inte som du gör nu. Ok, mamman är instabil. Du bör inte åka dit och utsätta sonen för hennes utfall. Gör något som kan fungera istället.
  • Anonym (a)
    Anonym (Pappa) skrev 2020-03-19 20:45:31 följande:
    Inte ens om min son gråter i telefonen och säger att mamma slog honom?
    Ring polisen.
Svar på tråden Socialtjänsten har placerat min 8 åriga son i ett jourhem