Socialtjänsten har placerat min 8 åriga son i ett jourhem
Nu får du läsa igen ... gör om gör rätt
Du har missförstått mig, det jag menar är att det inte är överdrivet tungt i någon av vågskålarna och att TS tillkortakommanden är ganska lätta att få ordning på.
Tingsrätten ska titta på FB Kap 6, 2a § och då främst i detta fall hur vårdnadshavaren ser till att barnet har god kontakt med den andra föräldern.
Det är i sig inget formellt krav på permanent uppehållstillstånd för att få ensam vårdnad, det går lätt att utläsa i domslut.
det är heller inte något formellt krav på arbete för att få ensam vårdnad, även det går att utläsa i domslut.
Men naturligtvis är det en bättre förutsättning om man har en stabil ekonomi, och en bra anknytning till landet.
Det rimligaste verkar vara att övertyga om att pojken skulle ha det bäst av att flytta permanent till ett annat land med styvmamma och styvsyster, nytt språk, ny skola, nya vänner.
Har pojken någon åsikt om detta?
Hur skall TS få med rätten i detta tänk?
Även om det kanske skulle vara det bästa för pojken, så är det svårt att nå framgång med den argumentationen i tingsrätten.
Har en vårdnadshavare fått ensam vårdnad så har inte tingsrätten mycket att sätta emot om den vårdnadshavaren vid ett senare tillfälle väljer att flytta utomlands med barnet.
Långsiktigt är ju målet att ta över heltidsansvaret för min son tillsammans med min nya kvinna. Tilldess att jag funderat ut hur jag ska göra det på bästa sätt vill jag att umgänget reglerat av tingsrätten ska respekteras, vilket min ex fru + socialtjänst sällan gjort hittils.
Som jag uppfattar det när jag läser så är det en mamman, soc och jourhemmet som tillsammans begränsar sonen i sina rättigheter att ha umgänge med sin pappa
Jag har redan boende utomlands och bra liv som jag kan erbjuda min son där. Tanken är att vara i Sverige över sommaren i år med min nya familj så att barnen kan träffa varandra och att känna oss för om permanent boende i Sverige skulle kunna fungera. Det här har jag också berättat för socialtjänsten.