Inlägg från: Anonym (Pappa) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Pappa)

Socialtjänsten har placerat min 8 åriga son i ett jourhem

Anonym (Soc.) skrev 2020-03-04 19:00:28 följande:
    Skillnaden blir att du som vårdnadshavare har rätt till insyn gällande utredning och insats. Du får också rätt till ett eget juridiskt ombud om det blir en förhandling gällande lvu. Men det är inte så vanligt att man går in med en vårdnadsutredning om det är ett pågående lvu.

Men det faktum att du vid tidigare förhandling faktiskt helt förlorat vårdnaden bådar inte gott. Krävs rätt mycket för att man ska bli bortplockad som vårdnadshavare mot sin vilja.
    Det finns inget som tyder på att jag skulle vara skadlig för min son eller dålig förälder i de utredningar som gjorts.
     Däremot finns det indikationer om en viss risk för att min son kan utsättas för våld hemma hos mamman.
  • Anonym (Pappa)
    Anonym (Soc.) skrev 2020-03-04 19:36:39 följande:
    Hur kom det sig att du blev av med vårdnaden?
    Mamman stod som ensam ägare på lägenheten jag köpte till oss en gång i tiden. 

Jag berättade att min son ibland brukade somna i mitt knä framför tv'n, detta tolkade familjerättens utredare som att jag har allvarliga brister i kunskaper om barns grundläggande behov.

Jag hade gjort orosanmälningar mot mamman och även en polisanmälan. Detta tolkades som smutskastning.

Jag har en ny familj på andra sidan jorden och är ofta där, detta vred familjerätten/socialtjänsten till att pappan är frånvarande och otillgänglig.
  • Anonym (Pappa)
    Anonym (Y) skrev 2020-03-04 20:16:48 följande:
    Ja när du är på andra sidan jordklotet är du ju helt klart otillgänglig, hur ofta och hur länge i taget är du där?

Det andra låter ju märkligt och det måste ju kommit upp en del annat nu. Om du ska ansöka om gemensam vårdnad så kommer ju det inte funka om du är borta mycket och inte får en kontinuitet i det, samma gäller umgänge.
    ungefär 3 månader. Därför är det så viktigt att det går att kommunicera med min son, vilket är stört omöjligt om mamman är på dåligt humör eller om han är hos sin kontaktfamilj.
  • Anonym (Pappa)
    Anonym (Tyvärr) skrev 2020-03-04 21:01:32 följande:

Du har ingen vårdnad om din son vilket gör att socialtjänsten inte kan informera dig. Om sonen är i jourhem har något allvarligt inträffat dvs LVU råder.

Du är utomlands tre månader i taget vilket också gör att du inte är en särskilt närvarande pappa ens i vanliga fall. Jag förstår att du upplever dig motarbetad av jourhemmet och mamman MEN vad innebär det att sonen inte får eller vill prata i telefon när du råkar ha tid över. Är du så mkt borta blir du en sidofigur och de flesta barn är inte så förtjusta i att prata i telefon utan är mera hÄr och nu. Vems ansvar tycker du det är när du bor på andra sidan jorden 1/4 av året eller mera?

Du får kontakta socialtjänsten och ha tålamod det är förmodligen en pågående utredning då pojken är omhändertagen och den vill dem inte att du ska störa.

Omhändertagen för vad?

När jag "råkar ha tid över" ? Ursäkta?? "Sidofigur" ?

Vi kan spela datorspel tillsammans i timmar när det vill sig väl, dvs. när mamman är på bra humör och när han inte är hos kontaktfamiljen som stoppar honom från att vara i kontakt med mej.

Jag har ju min nya familj långt bort i ett annat land och jag vill ha en så bra kontakt min son som möjligt!

Vad blir bättre av att alienera en pappa från sin son? Om våld finns med i bilden så vore saken annorlunda.

Att isolera ett barn från dess biologiska föräldrar är faktiskt en form av psykiskt våld.

Min son trivs inte hos kontaktfamiljen och jag vill ta ansvar för min son men jag blir motarbetad av min sons mamma medan socialtjänsten hejar på.

Det vore bättre att han är med mej och personer som älskar han på riktigt än i klorna på byrokrater som ser honom som faktureringsunderlag.
  • Anonym (Pappa)
    Anonym (Lite salt) skrev 2020-03-04 21:30:28 följande:

Om ni nu har en så aggressiv konflikt att ni inte klarar delad vårdnad (jag tolkar att det är det du menar med "högkonflikt"), och tingsrätten alltså måste välja mellan er har du ju gjort det omöjligt för dem att välja dig eftersom du är bortrest flera månader i taget. Du nämner att du skaffat en ny familj på andra sidan jorden lite i förbifarten, trots att det du gjort är att välja bort din son och svika honom genom att lämna honom hos en mamma som missköter honom.

Och nu lägger du skulden på soc. och kontaktfamilj för att er kontakt är dålig. Snacka om att inte ta sitt ansvar.

Kontaktfamiljen har blockerat min son från att kommunicera med mej i över ett års tid nu, det tycker jag inte är ok.

Socialtjänsten är inget annat än en politiskt tillsatt organisation som har fria händer att göra vad de vill med möjlihheten att gömma sig bakom sekretess.
  • Anonym (Pappa)
    Annita skrev 2020-03-05 07:20:51 följande:

Det skulle ju kunna vara så att sonen blir väldigt uppriven efter att ni pratat på telefon, och att det är därför "mammorna" är vrånga. Jag kan tänka mig att han tycker det är jobbigt att du långa perioder bor i ett annat land och att det är uppslitande för honom.

Men visst borde du få ha kontakt med honom kan jag tycka. Är det förresten bara samtalen som varit problemet eller även umgänget?

Det har konstant varit problem med både samtal och umgänge ända sedan vi separerade för 4 år sedan. När jag träffade min nya kvinna hotade min dåvarande fru mej att hon skulle se till att jag tappar kontakten med vår son om jag inte slutade träffa min nya kvinna.
    Det är sällan det går att få tag i min son via telefon på de telefontider som vi kom överens om i familjerätten. Dagen för överlämning via skolan brukar han vara hemma. Går jag hem till min ex fru ock knackar på dörren är det oftast ingen som öppnar. Har jag tur så hör hon av sig ett par timmar senare och säger att jag kan hämta vår son. Ibland lyckas jag hämta min son i skolan dagen efter, ibland blir hela vårt umgängestillfälle förstört.
    När jag berättar för socialtjänsten hur mamman skapar problem vid överlämning och inte följer tingsrättens beslut, tolkar socialtjänsten det som att jag bråkar med min ex fru och att det är skadligt för vårt barn. De har inte gjort ett dugg för att försöka få bukt med de mycket vanligt förekommande umgängessabotagen som pågått i 4 år nu.
  • Anonym (Pappa)
    Anonym (Peter) skrev 2020-03-05 10:53:24 följande:
    Men du har inte gjort nåt på ett år?
    Jag har påtalat för socialtjänsten att jag vill att min son och jag ska kunna kommunicera med varandra när han är hos sin kontaktfamilj utan att socialtjänsten lyft ett finger för att hjälpa till med detta.
  • Anonym (Pappa)
    Anonym (ps) skrev 2020-03-06 11:44:45 följande:
    Fast i ditt fall tror jag könsdiskriminering spelat mindre roll. Rätten kan ju inte ge vårdnaden till en förälder som är utomlands stora delar av året.
    Om barnet har det bättre där, så varför inte?

Vi har ett liv värdigt att leva där, till skillnad från i Sverige.
  • Anonym (Pappa)
    Anonym (PappaBarn) skrev 2020-03-06 13:39:59 följande:

Jaså, det fungerade alldeles utmärkt för Attunda Tingsrätt, men då var det förstås en mamma och inte en pappa ...

Låter intressant, har du mer information om det?
  • Anonym (Pappa)
    Anonym (PappaBarn) skrev 2020-03-06 19:44:46 följande:

Socionomerna på familjerätten som är en del av socialtjänsten har en otrolig förmåga att skapa en verklighet som passar dem
    Ja du, det kan man lungt säga.... tänk dej att sjukhuspersonal på sachsska barnsjukhus gör en orosamälan med följande motivering:
    "Avvikande beteende hos modern, därför allvarliga farhågor om omsorgssvikt
     På avdelningen uppvisade modern en aggressivitet och sarkasm i uttalanden mot fadern inför sonen, som avdelningspersonalen upplevt som mycket obehaglig och därför bedömts som högst olämpligt utifrån barnets perspektiv. Samt de inspelningar och bilder som fadern spelar upp/visar för oss, där pojken hörs/syns i bakgrunden."
    Socionomen på socialtjänsten som utredde denna orosanmälan gjorde följande bedöming som han berättade för mej över telefon (vilket jag spelade in):

"Om mamman känner sig förhindrad och det blir problem med sonens vårdkontakter, och att att det kan ställa till problem, och speciellt då det kan vara akuta lägen, ja då är det hennes skyldighet att söka ensam vårdnad, tänker jag"
Svar på tråden Socialtjänsten har placerat min 8 åriga son i ett jourhem