• LucyLoo

Letrozol - följas åt 2020

Hej

Vi har senaste 9 månaderna försökt få fram ett syskon till vån son (han blir 2 i april). Han kom på första försöket - och gick helt av sig själv.

Nu när vi ska skaffa ett syskon, verkar det betydligt svårare.

Allting ser bra ut med mig, jag har gjort VUL och allt ser kanon ut. Där emot har jag sedan jag slutade amma januari 2019 haft väldigt lång menscykel och ganska oregelbunden. Alltifrån 31-41 dagars cykel. med ägglossning ca 10 dagar innan mens, alltså ganska kort lutealfas. Vi kör med NC - och har gjort i flera år. Jag hittar oftast min ägglossning, ibland via appen, ibland via ägglossningstest.

Nu går vi hos privat klinik och ska börja med Letrozol, eftersom jag har så långa cykler och oftast får ägglossning på dag 30 isch, ska bli fantastiskt att börja få ÄL på dag 14 typ.

Dock blev jag lite orolig då jag igår, på dag 27, helt plötsligt fick mens. Jag hade ÄL på dag 21, och sen kom mensen på dag 27?! HElt pltörligt liksom typ 13 dagar tidigare än vanligt?? Iof kört progesterontillskott nu denna månaden, det kan ju korta ner cykeln säger dom.

Dock har inte min temp sjunkit lika mycket som den brukar vid mens. Den sjönk från 36,50 till 36:08, och legat så nu i 3 dagar. Annars när min mens kommer brukar den alltid sjunka ner till 35,80 typ.

Så jag tog ett gravtest imorse (visa 6 dagar tidigt), men det var negativt.

Någon som vet vad som händer om man börjar äta Letrozol, och detta inte är mensen, utan bara en mellanblödning? Vad händer då?

Hur som helst, imorgon börjar vi nog äta Letrozol, vore kul att följas åt, flera som ska göra det här nu framöver?

//Loo

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-02-28 18:14
    Puff??

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-05-06 10:17
    Blev gravid med min andra dos Letrozol.
    Trotts lång cykel och folliklar som inte växte. Så lyckades jag ändå få en ägglossning på CD 25-26.
    Är just nu gravid i vecka 4(3+6).
  • Svar på tråden Letrozol - följas åt 2020
  • amandakollb
    Evelynite skrev 2020-06-28 14:38:55 följande:

Vad skönt att inte sprutan känns något! 

Hur har det gått med tempen? Har den höjts? 

Ja visst! Ja den har höjts bra tycker jag så började med lutinus morse, bifogar kurvan. Hur går det för dig, hur mår du?:)
  • amandakollb
    Evelynite skrev 2020-06-28 14:38:55 följande:

Vad skönt att inte sprutan känns något! 

• amandakollb
    amandakollb skrev 2020-06-28 15:36:03 följande:

[/quote]

[quote=80491590][quote-nick]Evelynite skrev 2020-06-28 14:38:55 följande:[/quote-nick]Vad skönt att inte sprutan känns något! 

Oj går inte bra för mig, hoppas bilden kommer här

• Evelynite
    amandakollb skrev 2020-06-28 15:36:51 följande:
    Oj går inte bra för mig, hoppas bilden kommer här

Ja, bilden kom med. Det det ju jättebra ut! 

Jag har tyvärr kommit av mig hela helgen med att tempa men rätt skönt, släpper nog det för denna cykeln. Mensen får komma som en överraskning haha. 

För jag tror tyvärr den kommer. Känner inte av något förutom vanliga PMS-symptom idag som brukar komma några dagar innan mens. Så jag ställer in mig på det, och ser fram emot en semester med ett glas vin då och då. 

Började du med lutinus på egen hand eller har du fått den rekommenderad av gyn? 
  • amandakollb
    Evelynite skrev 2020-06-28 21:25:43 följande:
    Ja, bilden kom med. Det det ju jättebra ut! 

Jag har tyvärr kommit av mig hela helgen med att tempa men rätt skönt, släpper nog det för denna cykeln. Mensen får komma som en överraskning haha. 

För jag tror tyvärr den kommer. Känner inte av något förutom vanliga PMS-symptom idag som brukar komma några dagar innan mens. Så jag ställer in mig på det, och ser fram emot en semester med ett glas vin då och då. 

Började du med lutinus på egen hand eller har du fått den rekommenderad av gyn? 
    när hade du bim? du har säkert skrivit det men har glömt! ska du testa något innan? :) 

nej lutinus är på recept så är min läkare som har skrivit ut det, jag har ofta spottings flera dagar innan bim vilket kan tyda på progesteronbrist och förra cykeln när jag testade lutinus så fick jag inga spottings alls så verkade va det problemet! 
  • Evelynite
    amandakollb skrev 2020-06-29 11:08:07 följande:

när hade du bim? du har säkert skrivit det men har glömt! ska du testa något innan? :) 

nej lutinus är på recept så är min läkare som har skrivit ut det, jag har ofta spottings flera dagar innan bim vilket kan tyda på progesteronbrist och förra cykeln när jag testade lutinus så fick jag inga spottings alls så verkade va det problemet! 

Jag har BIM på torsdag, 2/7. Behöver inte testa denna gång, kom lite blod när vi hade sex igårkväll. Så kunde ju inte låta bli och tempa imorse och då var tempen nere på 36,48 :( så nu väntar jag på mens!

Ska ringa och kolla om min gyn har semester så får vi se om jag gå på en ny kur.

Men väldigt tacksam över att fått lite kortare cykel, om nu mensen kommer snart (ca 29-30) Har haft cykler på typ 32-35 dagar innan.

Okej, vad bra att du slipper spottings! (Undrar om det räknas som spottings om det kommer lite blod efter sex? Har ej kommit i trosorna än.)
  • amandakollb
    Evelynite skrev 2020-06-30 13:40:24 följande:
    Jag har BIM på torsdag, 2/7. Behöver inte testa denna gång, kom lite blod när vi hade sex igårkväll. Så kunde ju inte låta bli och tempa imorse och då var tempen nere på 36,48 :( så nu väntar jag på mens!

Ska ringa och kolla om min gyn har semester så får vi se om jag gå på en ny kur.

Men väldigt tacksam över att fått lite kortare cykel, om nu mensen kommer snart (ca 29-30) Har haft cykler på typ 32-35 dagar innan.

Okej, vad bra att du slipper spottings! (Undrar om det räknas som spottings om det kommer lite blod efter sex? Har ej kommit i trosorna än.)
    jaha åh nej vad tråkigt :( hur mår du? 

ja väldigt skönt med kortare cykel faktiskt, jag håller med! 

vet inte, alltså jag har faktiskt sagt till min sambo att jag inte kommer vilja ha sex nu fram till testdag, jag fick väldigt ont typ inne i nedre delen av magen förra cykeln när vi hade sex några dagar innan bim, och andra cykler har jag också upplevt att det kommit lite blod närmare bim. påverkar säkert inte men känns lite bättre att avstå ändå :) 

vilken klinik går du på? kan du börja på en ny kur med letrozol direkt eller måste du vänta tills augusti när de är tillbaka efter semester tror du? 
  • Evelynite
    amandakollb skrev 2020-06-30 14:43:12 följande:

jaha åh nej vad tråkigt :( hur mår du? 

ja väldigt skönt med kortare cykel faktiskt, jag håller med! 

vet inte, alltså jag har faktiskt sagt till min sambo att jag inte kommer vilja ha sex nu fram till testdag, jag fick väldigt ont typ inne i nedre delen av magen förra cykeln när vi hade sex några dagar innan bim, och andra cykler har jag också upplevt att det kommit lite blod närmare bim. påverkar säkert inte men känns lite bättre att avstå ändå :) 

vilken klinik går du på? kan du börja på en ny kur med letrozol direkt eller måste du vänta tills augusti när de är tillbaka efter semester tror du? 

Väldigt mycket mensvärk och går på toa hela tiden för att se om det kommer, och som man alltid gör - funderar på om det kan vara en nidblödning och ?implementstionsdipp? haha.

Ja, det var faktiskt inte så bekvämt med sexet - det blev en kortis. Så får kanske hoppa det några dagar nu.

Jag går på Kvinna Stockholm. Jag har inte ringt än, väntar till mensen kommer tänker jag. Men kanske vore skönt att hoppa en cykel och bara testa rosenrot.

När har du bim och när ska du testa? :)
  • amandakollb
    Evelynite skrev 2020-06-30 15:23:35 följande:
    Väldigt mycket mensvärk och går på toa hela tiden för att se om det kommer, och som man alltid gör - funderar på om det kan vara en nidblödning och ?implementstionsdipp? haha.

Ja, det var faktiskt inte så bekvämt med sexet - det blev en kortis. Så får kanske hoppa det några dagar nu.

Jag går på Kvinna Stockholm. Jag har inte ringt än, väntar till mensen kommer tänker jag. Men kanske vore skönt att hoppa en cykel och bara testa rosenrot.

När har du bim och när ska du testa? :)
    vi får hoppas på nidblödning :D ska du fortsätta tempa något?

jag har bim nästa fredag 10e juli, tänkte inte testa något innan denna gång, eller ska iaf försöka hålla mig! har inga testa tidigt-test utan bara vanliga, och de är väl dumt att testa med dem innan bim va? 
  • Evelynite
    amandakollb skrev 2020-06-30 15:37:04 följande:

vi får hoppas på nidblödning :D ska du fortsätta tempa något?

jag har bim nästa fredag 10e juli, tänkte inte testa något innan denna gång, eller ska iaf försöka hålla mig! har inga testa tidigt-test utan bara vanliga, och de är väl dumt att testa med dem innan bim va? 

Haha ja, man greppar ju efter halmstrån! Önskar nästan en flod av mens snart så man inte behöver fundera haha.

Jag är osäker, men det slutar nog med att jag fortsätter att tempa. Ska dock försöka ta en paus från familjeliv och alla fertilitetsgooglingar, men går in och kikar runt den 10/7 för att se hur det går för dig och alla andra. Spännande att följas åt trots allt. :)
Svar på tråden Letrozol - följas åt 2020