• LucyLoo

Letrozol - följas åt 2020

Hej

Vi har senaste 9 månaderna försökt få fram ett syskon till vån son (han blir 2 i april). Han kom på första försöket - och gick helt av sig själv.

Nu när vi ska skaffa ett syskon, verkar det betydligt svårare.

Allting ser bra ut med mig, jag har gjort VUL och allt ser kanon ut. Där emot har jag sedan jag slutade amma januari 2019 haft väldigt lång menscykel och ganska oregelbunden. Alltifrån 31-41 dagars cykel. med ägglossning ca 10 dagar innan mens, alltså ganska kort lutealfas. Vi kör med NC - och har gjort i flera år. Jag hittar oftast min ägglossning, ibland via appen, ibland via ägglossningstest.

Nu går vi hos privat klinik och ska börja med Letrozol, eftersom jag har så långa cykler och oftast får ägglossning på dag 30 isch, ska bli fantastiskt att börja få ÄL på dag 14 typ.

Dock blev jag lite orolig då jag igår, på dag 27, helt plötsligt fick mens. Jag hade ÄL på dag 21, och sen kom mensen på dag 27?! HElt pltörligt liksom typ 13 dagar tidigare än vanligt?? Iof kört progesterontillskott nu denna månaden, det kan ju korta ner cykeln säger dom.

Dock har inte min temp sjunkit lika mycket som den brukar vid mens. Den sjönk från 36,50 till 36:08, och legat så nu i 3 dagar. Annars när min mens kommer brukar den alltid sjunka ner till 35,80 typ.

Så jag tog ett gravtest imorse (visa 6 dagar tidigt), men det var negativt.

Någon som vet vad som händer om man börjar äta Letrozol, och detta inte är mensen, utan bara en mellanblödning? Vad händer då?

Hur som helst, imorgon börjar vi nog äta Letrozol, vore kul att följas åt, flera som ska göra det här nu framöver?

//Loo

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-02-28 18:14
    Puff??

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-05-06 10:17
    Blev gravid med min andra dos Letrozol.
    Trotts lång cykel och folliklar som inte växte. Så lyckades jag ändå få en ägglossning på CD 25-26.
    Är just nu gravid i vecka 4(3+6).
  • Svar på tråden Letrozol - följas åt 2020
  • Evelynite
    amandakollb skrev 2020-06-14 08:00:16 följande:

Verkligen! Började om med letrozol idag. Mm håller med. Vilket cd är du på? Har du bokat in något vul?

Okej! Så då är du på cd3? När brukar du ha ägglossning?

Jag är på cd 10, vul är bokat onsdag. Längtar! Har du bokat in någon vul?
  • amandakollb
    Evelynite skrev 2020-06-14 21:47:47 följande:

Okej! Så då är du på cd3? När brukar du ha ägglossning?

Jag är på cd 10, vul är bokat onsdag. Längtar! Har du bokat in någon vul?

Wie kul! Så de blir vul cd 13 va? :)

Yes jag är på cd 3, tänkte ringa till kliniken imorgon och boka in ett vul cd 13, så det blir den 24e, så länge kvar haha!
  • Evelynite
    amandakollb skrev 2020-06-14 22:02:27 följande:
    Wie kul! Så de blir vul cd 13 va? :)

Yes jag är på cd 3, tänkte ringa till kliniken imorgon och boka in ett vul cd 13, så det blir den 24e, så länge kvar haha!
    Ja, det stämmer. Förra gången gick jag på vul cd 15 och fick äl cirka cd 19 (om jag nu ens fick äl..) Åt tabeletterna cd 5-9 (först då jag fick diagnos och kunde börja äta). 

Ska bli spännande och se om rosenroten och Letrozol cd 3-7 har någon effekt på cykeln och kanske får ÄL tidigare. Har redan lite ont och flytningar. 

Minns du hur stora äggblåsor du har haft vid tidigare VUL? Och brukar du få ÄL-symptom? 
  • amandakollb
    Evelynite skrev 2020-06-15 11:17:32 följande:

Ja, det stämmer. Förra gången gick jag på vul cd 15 och fick äl cirka cd 19 (om jag nu ens fick äl..) Åt tabeletterna cd 5-9 (först då jag fick diagnos och kunde börja äta). 

Ska bli spännande och se om rosenroten och Letrozol cd 3-7 har någon effekt på cykeln och kanske får ÄL tidigare. Har redan lite ont och flytningar. 

Minns du hur stora äggblåsor du har haft vid tidigare VUL? Och brukar du få ÄL-symptom? 

Okej du tar inte ovitrelle va? Jag tror också jag hade fått äl senare men då jag tar ovitrelle så får jag nog tidigare. Jag brukar få lite äl-flytningar, annars känner jag inte. Men tempar så ser i efterhand när jag haft äl så det är skönt! Känner du av något?

Jag har bokat en tid nu, blev den 24e juni, då är jag på cd 13. Ja hoppas rosenrot har positiv inverkan! Håller tummarna!

Ja jag kommer ihåg, första omgången var jag först på cd 11 och då hade jag 3 rätt stora äggblåsor, 14,16 och 17, men sen tre dagar senare,cd 14 hade jag en på 16 och en på 20. Tog ovitrelle samma dag.

Andra omgången var jag på cd 10 och hade då tre på 11 mm och sen på cd 13 hade jag en på 18mm. Tog ovitrelle dagen efter. Själv?
  • Evelynite
    amandakollb skrev 2020-06-15 12:19:06 följande:
    Okej du tar inte ovitrelle va? Jag tror också jag hade fått äl senare men då jag tar ovitrelle så får jag nog tidigare. Jag brukar få lite äl-flytningar, annars känner jag inte. Men tempar så ser i efterhand när jag haft äl så det är skönt! Känner du av något?

Jag har bokat en tid nu, blev den 24e juni, då är jag på cd 13. Ja hoppas rosenrot har positiv inverkan! Håller tummarna!

Ja jag kommer ihåg, första omgången var jag först på cd 11 och då hade jag 3 rätt stora äggblåsor, 14,16 och 17, men sen tre dagar senare,cd 14 hade jag en på 16 och en på 20. Tog ovitrelle samma dag.

Andra omgången var jag på cd 10 och hade då tre på 11 mm och sen på cd 13 hade jag en på 18mm. Tog ovitrelle dagen efter. Själv?
    Nej, jag tar inte ovitrelle. Får se om det blir aktuellt till hösten kanske. Mår du dåligt av sprutan? 

Jag tyckte jag kände av min ÄL förra månaden, kan också ha varit inbillning. Men en natt vaknade jag av sjuka smärtor och höll på att åka in till akuten, men har läst att det kan göra ont om man inte är van att ägglossa. Så jag avvaktade. Nu känner jag samma molande värk så det känns positivt. Tempar även denna månad. 

Vad skönt att dina ägg växer till sig som de ska. Jag hade en på 16mm och en på 17mm cd 15, har bara gjort en omgång. 
  • amandakollb
    Evelynite skrev 2020-06-15 13:58:36 följande:
    Nej, jag tar inte ovitrelle. Får se om det blir aktuellt till hösten kanske. Mår du dåligt av sprutan? 

Jag tyckte jag kände av min ÄL förra månaden, kan också ha varit inbillning. Men en natt vaknade jag av sjuka smärtor och höll på att åka in till akuten, men har läst att det kan göra ont om man inte är van att ägglossa. Så jag avvaktade. Nu känner jag samma molande värk så det känns positivt. Tempar även denna månad. 

Vad skönt att dina ägg växer till sig som de ska. Jag hade en på 16mm och en på 17mm cd 15, har bara gjort en omgång. 
    nej inte dåligt, men har fått lite molande värk i magen :) ja fråga om du får det, om du behöver! 

okej det är ju jättebra! :) hur känns det inför vul imorgon? 
  • Evelynite
    amandakollb skrev 2020-06-16 09:45:43 följande:
    nej inte dåligt, men har fått lite molande värk i magen :) ja fråga om du får det, om du behöver! 

okej det är ju jättebra! :) hur känns det inför vul imorgon? 
    Det känns sådär inför vul, känns nästan som ett gravtest haha. För om det inte växer något vill man ju bara att mensen kommer .. Men har rätt ont så hoppas det händer något!

Fick reda på att min svägerska är gravid (v.10). De har försökt i över 1 år så är så glad för deras skull men kan inte hjälpa att bli ledsen. Och känner mig så dålig för att jag blir ledsen. :( 
  • amandakollb
    Evelynite skrev 2020-06-16 13:07:20 följande:
    Det känns sådär inför vul, känns nästan som ett gravtest haha. För om det inte växer något vill man ju bara att mensen kommer .. Men har rätt ont så hoppas det händer något!

Fick reda på att min svägerska är gravid (v.10). De har försökt i över 1 år så är så glad för deras skull men kan inte hjälpa att bli ledsen. Och känner mig så dålig för att jag blir ledsen. :( 
    jaa men visst! jag har ju inte vul förens nästa onsdag och det känns som ett år bort. 

åh jaaa alltså man blir ju ledsen när man hör andra bli gravida, och man får alltid lika mycket skuldkänslor för att man känner så.. men jag tror man bara får acceptera att det kommer vara så och att det är ok att känna på det viset. kommer ju gå över sen när man själv blir gravid, men jag förstår dig helt :( 
  • akalei
    Evelynite skrev 2020-06-16 13:07:20 följande:

Håller tummarna för bra besked imorgon! <3

Jag har vul på torsdag, det är då cd10, är ganska nervös och orolig över att inget ska ha hänt. Har inte svarat så bra på behandling hittills, denna omgång testar vi högre dos än tidigare. Så det kan verkligen gå hur som helst. :/

Ja usch det är jobbigt när folk omkring en blir gravida, särskilt i de fall då det verkar ha gått väldigt fort.. Men jag försöker att inte ha dåligt samvete över att jag blir ledsen. Man är ju bara människa liksom och man måste vara snäll mot sig själv. 
  • Evelynite
    amandakollb skrev 2020-06-16 15:48:44 följande:

jaa men visst! jag har ju inte vul förens nästa onsdag och det känns som ett år bort. 

åh jaaa alltså man blir ju ledsen när man hör andra bli gravida, och man får alltid lika mycket skuldkänslor för att man känner så.. men jag tror man bara får acceptera att det kommer vara så och att det är ok att känna på det viset. kommer ju gå över sen när man själv blir gravid, men jag förstår dig helt :( 

Förstår dig, tiden går sååå långsamt! Jag har börjat fixa allt på att göra listan för att få tiden att gå haha, iaf när lillan har gått och lagt sig. Fram tills dess har man rätt fullt upp.

Ja, det låter klokt. Ska försöka tänka att det är ok att bli både glad och ledsen när man hör om andra..
Svar på tråden Letrozol - följas åt 2020