• LucyLoo

Letrozol - följas åt 2020

Hej

Vi har senaste 9 månaderna försökt få fram ett syskon till vån son (han blir 2 i april). Han kom på första försöket - och gick helt av sig själv.

Nu när vi ska skaffa ett syskon, verkar det betydligt svårare.

Allting ser bra ut med mig, jag har gjort VUL och allt ser kanon ut. Där emot har jag sedan jag slutade amma januari 2019 haft väldigt lång menscykel och ganska oregelbunden. Alltifrån 31-41 dagars cykel. med ägglossning ca 10 dagar innan mens, alltså ganska kort lutealfas. Vi kör med NC - och har gjort i flera år. Jag hittar oftast min ägglossning, ibland via appen, ibland via ägglossningstest.

Nu går vi hos privat klinik och ska börja med Letrozol, eftersom jag har så långa cykler och oftast får ägglossning på dag 30 isch, ska bli fantastiskt att börja få ÄL på dag 14 typ.

Dock blev jag lite orolig då jag igår, på dag 27, helt plötsligt fick mens. Jag hade ÄL på dag 21, och sen kom mensen på dag 27?! HElt pltörligt liksom typ 13 dagar tidigare än vanligt?? Iof kört progesterontillskott nu denna månaden, det kan ju korta ner cykeln säger dom.

Dock har inte min temp sjunkit lika mycket som den brukar vid mens. Den sjönk från 36,50 till 36:08, och legat så nu i 3 dagar. Annars när min mens kommer brukar den alltid sjunka ner till 35,80 typ.

Så jag tog ett gravtest imorse (visa 6 dagar tidigt), men det var negativt.

Någon som vet vad som händer om man börjar äta Letrozol, och detta inte är mensen, utan bara en mellanblödning? Vad händer då?

Hur som helst, imorgon börjar vi nog äta Letrozol, vore kul att följas åt, flera som ska göra det här nu framöver?

//Loo

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-02-28 18:14
    Puff??

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-05-06 10:17
    Blev gravid med min andra dos Letrozol.
    Trotts lång cykel och folliklar som inte växte. Så lyckades jag ändå få en ägglossning på CD 25-26.
    Är just nu gravid i vecka 4(3+6).
  • Svar på tråden Letrozol - följas åt 2020
  • amandakollb
    Evelynite skrev 2020-06-17 13:02:31 följande:
    Ja, verkligen! Heja ägget! :) 

Enligt min gyn fungerar oftast inte ägglossningstest om man har PCO och det ger extra stress som kan vara negativt, så han rådde mig att inte ta massa tester - det påverkar ju inte utfallet ändå när jag går via honom. 

Yes, jag antar bim om ca 14 dagar, alltså en cykel på 28 dagar, jätteskönt. 

Kollade med progesteronvärdet också (är ju lite besatt haha). Han sa att eftersom jag fick sådana ÄL-smärtor 2 dagar senare än vad han hade räknat med, tog jag blodprovet 2 dagar för tidigt. Värdet stegrar så hade jag tagit provet exakt 14 dagar efter ÄL (om nu smärtorna var ÄL) så var han rätt säker på att jag hade mycket högre progesteronvärde. Så, nu vet du allt om mitt blodprov :D 

Frågade om Otriville, och han sa att vi testar det i höst om vi inte plussar efter 3-4 omgångar. 
    nä jag känner igen mig, jag har aldrig fått positivt på ett äl-test men då man går via vul och får ovitrelle osv så känns de inte som att det behövs! 

okej wiho vad bra! jag trodde dock att man ska ta progesteronprov 7 dagar efter äl och att det är som högst då? för 14 dagar efter får man ju mens (ca) och då har ju progesteronet sjunkit rätt mkt, vilket gör att tempen även går ned. 

okej det låter ju bra! vilken omgång var du på nu? du har säkert skrivit de längre upp haha :D 
  • Evelynite
    amandakollb skrev 2020-06-17 13:46:38 följande:
    nä jag känner igen mig, jag har aldrig fått positivt på ett äl-test men då man går via vul och får ovitrelle osv så känns de inte som att det behövs! 

okej wiho vad bra! jag trodde dock att man ska ta progesteronprov 7 dagar efter äl och att det är som högst då? för 14 dagar efter får man ju mens (ca) och då har ju progesteronet sjunkit rätt mkt, vilket gör att tempen även går ned. 

okej det låter ju bra! vilken omgång var du på nu? du har säkert skrivit de längre upp haha :D 
    Ja, precis. Och hålla på med negativa ÄL-känns ibland lika tungt som att få ett neg gravtest och vi behöver inte ju inte mer stress o besvikelse. Så bra att du också hoppar det :) 

Haha, det är jag som är snurrig. Jag menade 7 dagar, men jag tog blodprovet 5 dagar efter ÄL. 

Jag är bara på omgång 2. Men vi försökte 6 månader innan jag fick diagnosen PCO/S. 
  • amandakollb
    Evelynite skrev 2020-06-17 14:45:54 följande:
    Ja, precis. Och hålla på med negativa ÄL-känns ibland lika tungt som att få ett neg gravtest och vi behöver inte ju inte mer stress o besvikelse. Så bra att du också hoppar det :) 

Haha, det är jag som är snurrig. Jag menade 7 dagar, men jag tog blodprovet 5 dagar efter ÄL. 

Jag är bara på omgång 2. Men vi försökte 6 månader innan jag fick diagnosen PCO/S. 
    exakt! håller med! mm känns väldigt skönt faktiskt, och skönt att slippa den utgiften haha! 

aha då är jag med :D tänkte väl! förresten, jag har fått en långsam stegring på tempen de senaste gångerna efter äl och det har jag läst kan bero på att kroppen tar upp progesteronet långsammare (än de som får jättehöjning på en dag) och då kanske jag också skulle ha lågt progesteron som dig, om jag hade tagit blodprov 5 dagar efter! 

okej jag är på letrozolomgång 3 nu. och har försökt från förra sommaren men hade bara äl tre gånger under den tiden så blir på försök 6 nu om man räknar totalt antal försök. 
  • EmiliaEngel
    amandakollb skrev 2020-06-17 11:58:08 följande:

nej vad segt! har du inte precis avslutat en letrozolkur? tror inte jag hänger med riktigt på din behandling men det låter ju som att läkaren vet vad han gör!! :) jag har första vul inbokat om en vecka, känns suuuuperlångt bort :(

Peppar peppar börjar bli bättre redan så är väl okej snart.

Eftersom jag inte hade någon cykel alls fick jag börja en Letrozolkur direkt för att starta igång systemet. Fick mens 6 dagar efter sista tabletten. Enligt gyn skulle jag ta Letrozol om jag fick mens för att ytterligare hjälpa igång systemet. För tydligen så kan det vara lite osynkat när allt stått stilla.

Jag förstår det! Den 3:e känns extremt långt bort nu men det är ju sommar, man får väl vara glad att de inte stängt helt som en del ställen gjort.
  • amandakollb
    EmiliaEngel skrev 2020-06-17 15:18:38 följande:
    Peppar peppar börjar bli bättre redan så är väl okej snart.

Eftersom jag inte hade någon cykel alls fick jag börja en Letrozolkur direkt för att starta igång systemet. Fick mens 6 dagar efter sista tabletten. Enligt gyn skulle jag ta Letrozol om jag fick mens för att ytterligare hjälpa igång systemet. För tydligen så kan det vara lite osynkat när allt stått stilla.

Jag förstår det! Den 3:e känns extremt långt bort nu men det är ju sommar, man får väl vara glad att de inte stängt helt som en del ställen gjort.
    okej då tror jag att jag är med! har bara hört att man får provera först om man inte har någon cykel, för att framkalla mens och sen börja letrozol men antar man kan börja med letrozol också för att få igång systemet! :) 

vilken cd är du på den 3e juli? eller kanske svårt att veta om du får mens emellan iofs. 

ja skönt de! min klinik stänger tyvärr 4 veckor så då får jag klara mig med endast letrozol (och ingen ovitrelle). men många kör ju utan ovitrelle så får hoppas jag får ägglossning ändå! 
  • EmiliaEngel
    amandakollb skrev 2020-06-17 15:26:58 följande:

okej då tror jag att jag är med! har bara hört att man får provera först om man inte har någon cykel, för att framkalla mens och sen börja letrozol men antar man kan börja med letrozol också för att få igång systemet! :) 

vilken cd är du på den 3e juli? eller kanske svårt att veta om du får mens emellan iofs. 

ja skönt de! min klinik stänger tyvärr 4 veckor så då får jag klara mig med endast letrozol (och ingen ovitrelle). men många kör ju utan ovitrelle så får hoppas jag får ägglossning ändå! 

Om jag hade haft tjockare slemhinna hade jag fått provera, jag frågade om det.

Jag är på cd25 då så jag antingen har man lyckats bli gravid eller så kommer mensen snart så jag vet inte vad man ser då :)

Min kanske också stänger helt lite senare, får väl veta det när jag är där. Javisst lika bra att köra på ändå :)
  • Evelynite
    amandakollb skrev 2020-06-17 15:15:32 följande:
    exakt! håller med! mm känns väldigt skönt faktiskt, och skönt att slippa den utgiften haha! 

aha då är jag med :D tänkte väl! förresten, jag har fått en långsam stegring på tempen de senaste gångerna efter äl och det har jag läst kan bero på att kroppen tar upp progesteronet långsammare (än de som får jättehöjning på en dag) och då kanske jag också skulle ha lågt progesteron som dig, om jag hade tagit blodprov 5 dagar efter! 

okej jag är på letrozolomgång 3 nu. och har försökt från förra sommaren men hade bara äl tre gånger under den tiden så blir på försök 6 nu om man räknar totalt antal försök. 
    Ja, det låter ju rimligt! Får se hur tempen ser ut för mig de närmsta dagarna..

Har du fått äl varje omgång med Letrozol? 
  • Evelynite
    akalei skrev 2020-06-16 20:36:49 följande:
    Ja precis, blev lite krock med midsommar så fick bli vul redan CD10.
    Det är min andra omgång av Letrozol, första gången med dubbel dos. Fick inte ägglossning på enkel dos.
    Hur gick det på ditt vul idag akalei? :) 
  • amandakollb
    Evelynite skrev 2020-06-17 21:16:35 följande:

Ja, det låter ju rimligt! Får se hur tempen ser ut för mig de närmsta dagarna..

Har du fått äl varje omgång med Letrozol? 

Ja spännande, du får gärna uppdatera hur din kurva ser ut! Jag fick seg höjning båda gångerna.

Ah har tagit letrozol två gånger och fått ägglossning på båda (ser iom tempen som gått upp) men har ju fått ovitrelle båda gångerna så är ju därför! Vet inte om jag hade fått äl utan ovitrelle, kanske men isåfall inte på dag 15, utan senare skulle jag tro.

Har du fått äl varje gång?:)
  • akalei
    Evelynite skrev 2020-06-18 20:50:05 följande:
    Hur gick det på ditt vul idag akalei? :) 
    Vad omtänksamt att du kom ihåg och frågar :)
    Lite oklart resultat på VUL idag, hade flera folliklar på ca 8-9 mm men ingen som har stuckit iväg över 10mm vilket är vad som är önskvärt som jag har förstått det. Min gyn hade förvarnat om att CD10 är lite tidigt och att det inte är säkert att man kan dra så mycket slutsatser. Så jag får vänta på återbesök i början på nästa vecka. Åh jag hoppas verkligen att det bara var lite tidigt och att de inte stannat av där. 
Svar på tråden Letrozol - följas åt 2020