Inlägg från: Mammamadde03 |Visa alla inlägg
  • Mammamadde03

Letrozol - följas åt 2020

Bellanlover skrev 2020-04-05 20:45:13 följande:

Okej och det har då skett utan ovitrelle? Då finns det hopp även för mig ;) ska börja med provera imorn och sen kör jag en dubbeldos letrozol och hoppas på min första ägglossning :) tack för att du delar med dig av din erfarenhet som kan ge hopp och pepp!

Ja enligt cb ägglossningstest så har jag fått äl efter varje dubbelkur utan ovitrelle :) dock inget som tagit sig för min del än. Fick starta mensen med provera i mars förra året och sedan i september igen efter sommaruppehåll.

Kör på du ;) Håller tummarna för dig :D Det är bara kul att kunna dela med sig av erfarenheter och tankar ^^
  • Mammamadde03

LucyLoo - andra dosen metropol - dubbeldos. VUL CD 12 visade 14 mm folliklar. Fortsätt testa med ältest sen ovitrelle. .

Mammamadde03 - mensen kom 14/4, nu får kroppen vila till augusti/september.

Almaanda85 - ska börja med Letrozol nästa menscykeln!

Capone - dubbeldos Letrozol. Vul 11/3 cd 12, 2 äggblåsor 17+18 mm. Bim 29/3.

Levnudösen- BIM 5/4. Negativt tidigt test 31/3, BIM-5.

amandakollb - äter dubbeldos letrozol 16-20 april, första ultraljud 24 april.

• Mammamadde03
    LucyLoo skrev 2020-04-16 15:21:16 följande:

CD 19 idag. Tredje dagen med blinkande gubbe... gud. Vad betyyyyder det att den blinkar men att hon inte hittade så stora blåsor igår?! Och varför har de inte växt? Kan de vara så att hon inte såg alla på ultraljudet?

Fortsätter testa imorgon och framöver. Men blir så konfunderad att den blinkar när blåsorna var så små???

Du kanske har ökad nivå av östrogen, men inte av hormonet som gör att det ska släppa denna gång? :( Hoppas att du får den fasta smileyn snart!
  • Mammamadde03
    LucyLoo skrev 2020-04-17 10:11:27 följande:

Jo då jag har en Ovitrelle-spruta liggandes i kylen och väntar på att användas.

Ja det verkar lite olika.

Senaste gången så tog jag på inrådan från Gyn sprutan när min sticka blinkade.

Men då mätte dom 16 mm. Men det blinkade bara...

Jag har typ aldrig fått en fast gubbe. Bara efter jag tagit sprutan. Dagen efter sprutan har den varit fast.

Men senast så sa hon vid 16 mm att ta sprutan idag. Och då blinkade gubben.

Men den blinkade ju vid senaste VUL - och då var blåsorna 13 mm.... alltså inte redo för spruta.

Så nu tänker jag att jag antingen väntar in fast gubbe. Eller att hon mäter som så de är över 16-18 mm.

Vet någon om det är större chans att bli gravid desto större blåsorna är? Var är det som gör att man i så fall löper större chans att bli gravid om de är större?

Ju större blåsorna är desto större är chansen att ägget släpper :) vet inte om de kan släppa vid olika storlekar och om det ger någon fertil skillnad.
  • Mammamadde03
    LucyLoo skrev 2020-05-06 10:54:47 följande:

ÄL+13 idag. Nu är det på riktigt!

Vår lilla mirakelbebis!

Hur går det för alla andra här inne? Någon som är kvar?

Grattis!!

Här händer det inte mycket, hoppas lite att sommaren går fort så vi kan fortsätta haha
  • Mammamadde03
    Bellanlover skrev 2020-05-21 20:31:48 följande:

Fick blödning i tisdags. Blödde även igår ons men idag torsdag har blödningen avtagit och det är väldigt lite blod?? Kan jag ändå ta letrozol trots att blödningen typ avtagit? Letrozol cd3-5 är det som gäller. Har oregelbunden mens och brukar vanligtvis ta provera för att ens få mens/blödning men nu kom det en spontant..

Om du är osäker och har möjlighet så ta ett graviditetstest innan du börjar med letrozol igen. För egen del tyckte jag att mensen kom regelbundet efter en letrozolkur med lyckad ägglossning, kanske är så för dig också? :)
  • Mammamadde03
    Evelynite skrev 2020-06-04 19:48:10 följande:

Hej igen. Min mens kom ikväll .. Så nu börjar en ny kula! 

Fick reda på att jag har PCO för bara någon månad sedan men följs gärna åt i denna tråd. :) 

Ni som gjort flera kurer med Letrozol, bokar ni in VUL varje gång? Kan tänka mig att man behöver det för att se så man inte blir överstimulerad? 

Jag fick ÄL bekräftad på första försöket så bara det känns som en vinst, men är utmattad efter bara en kur. Först mår man lite konstigt av tabletterna, sedan av ägglossning (jag har ju sällan haft ÄL så hade ingen aning att det kunde göra så ont), och sedan ont av mensen. Cykeln känns väldigt låång. Någon som känner samma sak?

Hej! :)

Jag har fått använda letrozol ett bra tag nu (har uppehåll för tillfället dock) och bokade in ett VUL varje gång fram tills läkaren konstaterade att jag ägglossade 1-2 ägg efter varje dubbelkur och då blev det VUL varannan gång istället.

Kände precis likadant, hade hemska smärtor av ägglossningen och när mensen närmade sig så gjorde det ont istället och lätt matt i kroppen däremellan (iallafall efter ett antal kurer, uppe i 10 försök med letrozol)
  • Mammamadde03
    amandakollb skrev 2020-06-06 09:41:25 följande:

Hur kommer det sig att ni testat så många kurer med letrozol och inte gått vidare med typ ivf?:) trodde standard va 6 kurer med letrozol men man kanske får välja helt själv om man vill fortsätta med letrozol längre?:)

Standarden är 6 försök, men då vi har ett gemensamt barn sedan tidigare så kan vi inte få hjälp med ivf utan måste då bekosta det själva så då fick vi möjligheten att fortsätta med letrozol så länge som vi känner att det finns ork till :) har planerat att fortsätta igen omkring augusti-september.
  • Mammamadde03
    Diddi89 skrev 2020-09-05 21:46:49 följande:

Hej

Jag hoppar också gärna in här om det är ok. Ni får gärna ge en kort uppdatering om hur det går för er..

Jag har en dotter som precis fyllt 3, har försökt att få syskon sedan över 2 år tillbaka, tidigt i "syskon planeringen" blev jag gravid, fick sedan missfall i v 10. Då kände jag inte mig redo för syskon men sorgen över att det inte blev något bara ökade. Därefter började också hormonkaoset med massvis med tårar och korta sjukskrivningar vid mens då det tog tid för mig att bearbeta och hantera känslorna.

Har genomgått en fertilitetsutredning i våras som inte visade något mer än PCO. Jag fick spola äggledarna i maj tog första kuren Letrozol i Juni, läkaren sa sedan att jag skulle avbryta behandlingen under sommaren, vilket jag inte gjorde. Kändes märkligt att påbörja en process för att sedan gå på det igen. Har testat det mesta, har bytt jobb, studerat, testat olika Dieter, gått ner i vikt, tränat men inget har funkat. Så är inne på min tredje kur med Letrozol, har även denna månaden testat ägglossningtester, annars har jag appen Flo.

är nu på cykeldag 21 och har beräknad mens om 11 dagar.

Hej!

Välkommen till gruppen!

Vi har också få ett syskon i över 2 år (har en son som snart blir 7 år som vi fick med hjälp av pergotime), dock helt utan resultat än så länge.

Har haft en paus från letrozol sedan mars och påbörjade behandlingen nu för ca 4 veckor sen. Behövde starta mensen med primolut och tar även metformin dagligen + mer träning och kosttänk för att få ner vikten och förhoppningsvis öka chanserna (har också pco)

Ska göra VUL nu i veckan som kommer så får vi se om någon äggblåsa har växt till sig tillräckligt för att jag ska få ta en Ovitrellespruta.
  • Mammamadde03
    Diddi89 skrev 2020-09-07 18:17:57 följande:

Tack!! :) Då har vi försökt nästan lika länge... Vet att vissa säger att de blir gravida av att pausa Letrozol-kuren men tänker om jag bara testat i 3 månader nu kanske det kanske inte hjälper.. spolningen skulle ju också öka chanserna..

Känner du mycket skillnad när du äter Letrozol? Tänker på ägglossning, humörsvängningar, mensvärk etc?

Vad är det otrivelle gör egentligen, vad krävs för att behöva det?

hade letrozol i nästan ett år innan

[quote=80630882][quote-nick]Diddi89 skrev 2020-09-07 18:17:57 följande:[/quote-nick]

Tack!! :) Då har vi försökt nästan lika länge... Vet att vissa säger att de blir gravida av att pausa Letrozol-kuren men tänker om jag bara testat i 3 månader nu kanske det kanske inte hjälper.. spolningen skulle ju också öka chanserna..

Känner du mycket skillnad när du äter Letrozol? Tänker på ägglossning, humörsvängningar, mensvärk etc?

Vad är det otrivelle gör egentligen, vad krävs för att behöva det?

Jag hade testat med letrozol i nästan 1 år så kände att kroppen behövde vila, hoppas att pausen hjälper :) ja jag har också hört att spolning kan öka chanserna, ska prata med min läkare om det.

Jag märker rätt stor skillnad faktiskt. Största skillnaden är att jag känner av ägglossningen, den gör riktigt ont, däremot försvinner mensvärken nästan helt av någon anledning. Humörsvängningarna gör att månaden blir lite som en emotionell berg- och dalbana, utan letrozol så har jag (om jag har tur) mens ca 1 gång per halvår, så känns som minimal chans på egen hand.

Ovitrelle boostar att äggblåsan ska släppa och den tas när läkaren har kollat att blåsan är tillräckligt stor. Jag har bara fått det utskrivet en gång tidigare och då sa läkaren att vi skulle testa för att se om det kunde hjälpa (var i januari då kroppen nog började bli liite för trött på behandlingen).

Vet inte riktigt vad som krävs för att få den faktiskt, alla läkare verkar tycka olika. En del verkar få den på en gång och en del inte alls, du får prata med din läkare och se vad hen tycker :)
Svar på tråden Letrozol - följas åt 2020