Inlägg från: Anonym (My Corona) |Visa alla inlägg
  • Anonym (My Corona)

Har era semesterplaner för våren eller sommaren påverkats av Corona?

Anonymm20 skrev 2020-02-29 22:08:53 följande:
    Var har jag påstått att jag inte drabbas?

Jag vet att än så länge har smittan inte kommit dit jag ska. Jag vet däremot inte om den kommit dit när jag ska åka eller om den kan finnas på resan dit. Det troliga är förmodligen att någon bör på smittan på flygplatserna jag kommer att besöka.

Kineser med munskydd ser man ofta, har inget att göra med coronacviruset.

Ja, jag gillar att resa och tänker inte sätta mitt yrkesliv på vänt bara för att coronaviruset har kommit. Hade jag satt mitt liv på vänt varje gång ett virus eller annan smittosjukdom dök upp hade jag öht inte kunnat lämna mitt hem.
    "Både min farmor, farfar, mormor och morfar är döda sedan länge."

som svar på att riskera sin farmors liv med smittan man drar hem. Klart inte du ska behöva sätta ditt liv "på vänt" för någon annans farmors skull.

Så här ser verkligheten ut.

https://twitter.com/lyw/status/1233773901127221249

Kvinna från Stockholm reser till konferens i "coronafritt" område. Där finns också italienare och iranier.

Kommer hem, får hosta, feber och andnöd. Bebisen också. Övriga barn, inkluderat kroniska sjukdomar, ska snart komma hem till mamma.

Svensk vårdapparat har ingen aning om hur de ska agera.
  • Anonym (My Corona)

Samtliga fall i Sveirge än så länge har kopling till resor från Iran, Kina, Italien.

Det är en högt ställd förhoppning att det skall stanna vid det så länge som folk väljer att resa som vanligt men för  varje månad som Sverige kan fölänga tiden innan ett totalt utbrott i landet kommer man en månad närmare en fungerande motmedicin.

Best guess just nu är 12-18 månader från ett vaccin, eller liknande.

• Anonym (My Corona)
    nihka skrev 2020-03-01 10:54:36 följande:
    Klart man har. Man kartlägger vilka personer som bekräftade fall varit i kontakt med och följer upp. Över 500 personer har redan topsats. Och bekräftade fall isoleras.

Senaste fallen i Stockholm:

sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=...
    Inte i det aktuella fallet som inte handlar om att spåra folk hon har haft kontakt med utan om hur hon bemöts av vården.
  • Anonym (My Corona)
    Anonymm20 skrev 2020-03-01 10:17:25 följande:
    Och ingenstans påstår jag att jag inte kan drabbas...
    Jo. Din farmor är redan död. Alltså kan du bortse från vad som händer någon annas farmor.

Men som det är skrivet i en tweet någonstans: det handlar i slutänden om personlig moral och livsåskådning.
  • Anonym (My Corona)

Och nu, ungefär två veckor försent kan man tycka, stänger myndigheterna ned direktflyget till Iran, UD går ut med avrådan från resor till Iran och varningarna för ett utbrott även i Sverige höjs från "låg" till "medel".

Sent skall syndaren vakna och "vi såg den inte komma".

• Anonym (My Corona)
    Anonym (dyrt...) skrev 2020-03-02 19:37:59 följande:

Nu är jag andra sidan av myntet... En av de där som fick svininfluensan och har fått skador av det. Tro mig, vaccinet var det bästa och utan det skulle resultatet blivit mycket sämre än vad det blev. Hoppas om du nu är så orolig för corona att du står först i kön för vaccinet när det kommer för annars är du en hycklare. Vill skrämma upp folk ang corona men är inte beredd att ta det som finns för att skydda sig... 

Lite svårt att se vad du menar här. Du fick svininfluensan och fick skador av den. Du var vuxen vid tiden? Tog inget vaccin? Vad?

Vaccinet som det propagerades för var aldrig riktigt testat och gav sömnsjuka till barn. Det fanns andra vacccin på marknaden som inte gav sömnsjuka hos barn. Trots varningar om just Pandemrix satsade svenska myndigheter sina slantar på den hästen. Och förlorade.

Så tragiskt som dina lungskador är så är det svårt att se på vilket sätt inkompetensen hos svenska myndigheter blir mindre pga dessa eller varför jag skulle vara en hycklare om jag inte tar vaccin mot Corona, om det nu kommer ett sådant.
  • Anonym (My Corona)
    Tecum skrev 2020-03-02 19:03:10 följande:
    Vi vanliga lekmän såg det komma, varför gjorde inte ansvariga det?, Strutspolitik, önsketänkande eller ren inkompetens?

Varför stoppar man inte direktflyg till Italien också? För stora ekonomiska intressen?
    Förmodligen för att vi bor i Sverige, kliniskt skyddade från krig och katastrofer i hundratals år.

"Vadå, det kan väl inte hända HÄR?"

• Anonym (My Corona)
    Anonym (Hur länge?) skrev 2020-03-02 20:41:14 följande:
    Hur länge tror ni detta kommer hålla på i den här omfattningen? Finns det några relativt trovärdiga bedömningar?

Är sommaren körd på temat resor?
    Fram till sommaren, ett halvår efter de första registrerade fallen, är väl en bra första början?

Vid spanska sjukan (1918-1920) som "gick tre varv runt jorden" så var dödstalen som allra störst under okt-nov 1918. Ungefär ett halvår efter att det första registrerade fallet.

Samma kommer det säkert att vara med detta virus. Efter ett halvår till ett år kommer Corona att ha tagit död på de svagaste individerna och de som överlever blir förhoppningsvis immuna. Sedan, sommaren 2021, kommer det att vara som vanligt igen.
  • Anonym (My Corona)
    Anonym (My Corona) skrev 2020-03-01 09:45:29 följande:
    Så här ser verkligheten ut.

twitter.com/lyw/status/1233773901127221249

Kvinna från Stockholm reser till konferens i "coronafritt" område. Där finns också italienare och iranier.

Kommer hem, får hosta, feber och andnöd. Bebisen också. Övriga barn, inkluderat kroniska sjukdomar, ska snart komma hem till mamma.

Svensk vårdapparat har ingen aning om hur de ska agera.
    Här är samma fall beskrivet i Aftonbladet. 

Svensk vård i fullt kaos.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/2Ged54/har-ar-svenska-coronavarden--inifran
  • Anonym (My Corona)

Och där tog UD beslutet om att avråda från ALLA utlandsresor.

Till att börja med gäller beslutet från till den 14 april. Därefter görs en ny bedömning.

https://www.regeringen.se/uds-reseinformation/ud-avrader/utlandsresor--avradan-for-alla-lander/

"Med anledning av den omfattande spridningen av det nya coronaviruset och den snabbt föränderliga och osäkra situationen som råder för resande avråder UD från icke nödvändiga resor till alla länder.

I länder eller områden där UD sedan tidigare avråder från resor, gäller dessa beslut.

Beslut om avrådan togs 14 mars 2020. Avrådan gäller till och med 14 april, varefter en ny bedömning kommer att göras."

Räkna med att detta kommer att hålla i sig ett tag så boka inga sommarresor i år och avboka det ni redan har beställt.

• Anonym (My Corona)
    Anonym (Nervös) skrev 2020-03-15 07:27:39 följande:
    Varför skulle man redan nu avboka sommarresorna? Avrådan kan ju hävas om en månad. Men absolut ökade risken för att sommarens resa påverkas. Jag tror dock inte att de här väldigt kraftiga åtgärderna som avrådan och (andra länders) inreseförbud kommer stå sig så länge som till sommaren. De kommer påverka ekonomin för mycket för att det ska vara hållbart.
    UD har precis avrådit från att resa till ALLA länder på hela jordklotet. Man gör det med motiveringen att man inte kan veta var nästa utbrott dyker upp. Det "måste skickas en tydlig signal att det inte är lämpligt att resa".

Det kommer att ta tid att försäkra sig om att vart och ett av alla dessa länder är säkra, utifrån de kriterier UD nu satt upp. Jag kan inte se det hända under de närmaste 3-4 månaderna.

Man kan absolut åka ändå, det är inte förbjudet, men även utan avrådan är nu alla parter helt överens om att man SKA inte resa. Och DET läget tror inte jag kommer att ändras på någon månad.

Det positiva förstås, OM allt är löst till juni, då kommer resorna att vara skitbilliga då så då kan du boka en resa.

• Anonym (My Corona)
    Anonym (Nervös) skrev 2020-03-15 08:24:25 följande:
    UDs avrådan är väl främst utifrån att andra länder plötsligt stänger gränser, beslutat om karantän, etc i syfte att sprida smitta. Så uppfattar jag i vart fall: Vi står nu inför en situation där omvärldsläget ändras mycket snabbt. Länder inför olika åtgärder med kort varsel för att begränsa smittspridning, det handlar om exempelvis inrese- och karantänsbestämmelser. Det är en risk att svenskar inte kan komma hem om de reser utomlands. Jag tror dock inte dessa åtgärder kommer hålla i sig i flera månader. Många länder är beroende av turism. När det har gått någon månad tror jag begränsningarna hävs för att nyttoeffekten är för liten i förhållande till priset. Men vi får se. Går det inte så går det inte men om jag skulle boka av min resa skulle jag och min sambo bli av med över 50 000 kr. Kan inte heller vara säker på att samma resa kan bokas senare. Kan heller inte göra den vid annat tillfälle. Det är liksom inte en generisk charterresa. Så det finns inte på kartan att jag skulle boka av utifall att.
    Nej, avrådan handlar om hindra spridning, inte om att svenskar kan fastna i andra länder:

https://www.facebook.com/annlindepolitiker/posts/1555137987988434

"För att hantera konsekvenserna av och bidra till att hindra spridning av den globala pandemin Covid-19 har Utrikesdepartementet idag fattat beslut om ..."

Folk kommer att förlora pengar på detta. Alla kommer att förlora, någonting. Det är inte normalläge nu. Ju fortare men accepterar det, desto fortare kan man vidta åtgärder.

Turistindustrin är bara en bransch som drabbas. Men man kommer att låta dem, och alla andra, drabbas. Tills man vet att utbrottet är över. Och vi är bara i början av den globala pandemin ännu.

Oavsett UD:s formella rekommendation så har myndigheterna länge sagt att vi inte ska resa nu. Den situationen kommer knappast att ändras fram till sommaren.
  • Anonym (My Corona)
    Anonym (Nervös) skrev 2020-03-15 09:15:57 följande:
    Vi kanske kan ensas om att båda anledningarna anges. Det står nämligen i samma inlägg. Personligen är jag mer oroad för den jag uppgav. Tror nämligen inte att utbrottet någonsin kommer vara över utan att vi kommer lära oss leva med det.

Förstår inte riktigt vad myndigheter sagt tidigare har med min bokade resa att göra? Men det var kanske inte så du menade.
    Nä, båda orsakerna står inte. Det du hänvisar till i texten är bara en sakupplysning - inte en orsak

Men sak samma, nu har UD ändrat i texten och tagit bort biten om att stoppa smittspridning som orsak. Nu heter det bara att "... hantera konsekvenserna av ..."

Det myndigheterna har sagt innan har med din resa att göra på så sätt att du förväntas vara solidarisk och frivilligt låta bli att resa. Vare sig UD avråder eller inte.
  • Anonym (My Corona)
    Anonym (Nervös) skrev 2020-03-15 12:21:03 följande:
    Läs hela stycke 2. Eller direkt på UDs hemsida där själva avrådan står.

Om myndigheter verkligen tycker att man ska avstå från resor får de använda de medel som finns. Jag respekterar deras avrådan men om den inte finns ser jag ingen anledning att avstå. För övrigt bokade jag resan långt innan Corona fanns på kartan.
    Ja, stycke två är en sakupplysning. De "följer störningar i internationell flygtrafik mycket noga".

Det här med att resa. Det börjar kännas ganska överspelat nu. Situationen utvecklas väldigt snabbt åt fel (men förväntat) håll.
Svar på tråden Har era semesterplaner för våren eller sommaren påverkats av Corona?