Inlägg från: Anonym (My Corona) |Visa alla inlägg
  • Anonym (My Corona)

Har era semesterplaner för våren eller sommaren påverkats av Corona?

Anonym (Klara) skrev 2020-02-27 15:12:17 följande:
    Så du menar att man ska ställa in sina planerade resor för att inte smitta andra?

Har du ingen gammal, kanske sjuklig, släkting alls? En granne? En vän?

Vi har självklart gett fan i att boka resa i år. Vi var såååå nära att boka Italien för ett par veckor sedan, så kom nyheterna om utbrottet där.

Även om VI lär överleva en släng av Corona så är ju risken upenbar att vi för smittan vidare till våra närstående äldre och sjuka.

DET vill man ju inte ha på sitt samvete.
  • Anonym (My Corona)
    Don3 skrev 2020-02-27 18:56:42 följande:
    Staten lär bli glad iaf. Det löser ju deras pensions problem.

Jag tänker åka på min resa i juni. Förutom att dödligheten eventuellt är högre (är oklart hur stor mörkertalet är, kan vara både mycket lägre och högre), så ser det inte värre ut än vanlig influensa dagsläget.
    Det är redan mycket värre än vanlig influensa.

650 smittade i Italien. 
    17 döda.

2,6% dödlighet bland de som smittats.

En normal influensa-säsong (med någon miljon drabade?) i Sverige sägs ca 200 avlida av influensan med följdverkningar.

Om bara 100000 i Sverige blir smittade av Corona så handlar det istället om mellan 2000-3000 döda, med den nuvarande dödligheten.

Corona 20 gånger dödligare
    https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/XgBEnx/svenske-virusprofessorn-betydligt-hogre-dodlighet
  • Anonym (My Corona)
    Don3 skrev 2020-02-28 16:57:04 följande:
    Nu är det ju 650 bekräftade mörkertalet kan vara många mer.

Många siffror i omlopp men dödligheten är räknat på de som identifierats och sökt vård.

En normal säsong beräknas ca 500000 drabbas av influensan i Sverige (hittade siffrorna). Av dessa behöver ca 25% vård – 125000 människor.

Ett flertal olika studier visar på samma siffror: dödligheten för de som söker vård och identifieras är runt 2-3%.

Om Corona sprids i Sverige som en vanlig influensa så kommer vi att tala om tusentals döda. 3% av 125000 är 3750.

Det är ingen vanlig influensa den här gången.

• Anonym (My Corona)
    Anonym (Klara) skrev 2020-02-28 19:36:37 följande:
    Finns inget belägg för att dödligheten är 2,6%. Ingen vet hur många som smittats. Man känner bara till dom som sökt vård.
    72000 studerade fall. Dödlighet: 2,3%

http://www.cidrap.umn.edu/news-perspective/2020/02/study-72000-covid-19-patients-finds-23-death-rate

"Death rate in critically ill: 49% or higher"

Det är inte jag som är en frisk, yngre medelålders individ som kommer att drabbas av smittan jag drar hem från semsesten. Det är en sjuk åldring någonstans i min närhet som kommer att dö.

https://www.thelancet.com/journals/lanres/article/PIIS2213-2600(20)30079-5/fulltext

" ... among 52 critically ill patients with SARS-CoV-2 infection, 32 (61,5%) patients had died at 28 days ..."

Normal säsongsinfluensa har en dödlighet på någon tiondels procent i den generella populationen.

• Anonym (My Corona)
    Anonymm20 skrev 2020-02-28 21:43:06 följande:
    Folk vill inte sätta hela sitt liv på vänta...
    Men sin farmors liv är man beredd att gambla med?

Obegripligt att folk väljer att sätta sin egen reslust före sina anhörigas säkerhet.
  • Anonym (My Corona)
    Anonym (K) skrev 2020-02-28 06:40:29 följande:
    Folkhälsomyndigheten säger att risken för smittspridning är låg.
    Ansvarig statsepidemolog på Folkhälsomyndigheten är samma kille som var ansvarig för propagandan om att svenskarna skulle vaccinera sig mot svininfluensa för en 10 år sedan. Med ett oprövat vaccin och trots att flera andra europeiska länder sade nej till det exprimentiella vaccinet.

Resultatet vet vi idag. Sömnsjuka hos barn på grund av vaccinet.

Han har dessutom just gått ut och jämfört Corona med att vi varje år får in ett antal fall av mässlingen över gränsen "och det klarar vi ju av".

Mässling, en sjukdom nästan alla svenskar redan är vaccinerade emot.

Folkhälsomyndigheten är inte mycket att lita på.
    .
  • Anonym (My Corona)
    Anonym (Klara) skrev 2020-02-29 12:36:14 följande:
    Varför tror du att någon som varit i berörda områden åker hem och träffar sina sjuka/gamla släktingar innan de testat sig och fått ok?
    Därför att "någon" som är dum i huvudet nog att åka ut och resa nu självklart inte kommer att sätta sig själv i frivillig karantän i minst två veckor och begära att få bli testad.
    Anonym (Klara) skrev 2020-02-29 12:34:25 följande:
    Dödligheten är 2,6% bland studerade fall. Men naturligtvis finns det massor av fler fall som  myndigheterna inte vet om. Vilket gör att antal döda i % är lägre. Förvånad att folk inte förstår hur man räknar.
    Bara läs i länkarna
    Anonymm20 skrev 2020-02-29 13:50:54 följande:
    Både min farmor, farfar, mormor och morfar är döda sedan länge.

Och jag tänker resa dit jag har planerar (är dock inget land som UD avråder).
    Men så bra då, då är det bara någon annans farmor som dör av det virus du släpar med hem till Sverige. Inget du behöver bry dig om således.

---------

Alltså, COVID-19 (Cororna) är INTE som den vanliga influensan. Du KAN vara smittbärare utan att få symptom.

Läs gärna om hur Iran är på väg mot en sorts samhällskollaps för att de dolt smittan och spridningen och inte vidtagit åtgärder med följden att landets elit och styre blivit särskilt hårt drabbade.
  • Anonym (My Corona)
    Anonym (Mike) skrev 2020-02-29 21:09:24 följande:
    Hehehe. Du är en Hanif-följare ser jag. Nästan ordagrant taget från hans twitter idag ;)

En sak kan vi iaf vara säkra på och det är att sakkunniga vet oerhört mycket mer och gör bättre bedömningar än twittrande snöflingor. Förr hade högern ryggrad. Nu har så många förvandlats till veka lipsillar som ser livsfaror överallt. Pinsamt att se förfallet inom gruppen....
    Du menar som de sakkunniga som skriver i bland annat the Lancet om hur pass mycket farligare Corona är än den vanliga säsongsinfluensan, antar jag.

Och det då trots att ansvariga myndighetspersoner i Sverige påstår att det inte är värre än några fall av mässlingen om året.

Eller har du någon sakkunnig med alternativa fakta som du vill tro mer på?

.
    Hur jobbigt det än kan vara är det bara att tugga i sig: Corona är någonting helt annat.

I bästa fall finns det något slags motmedel inom 12-18 månader men det är oklart eftersom folk inte verkar kunna bli imuna mot det utan insjuknar en andra gång.
  • Anonym (My Corona)
    Anonymm20 skrev 2020-02-29 21:31:10 följande:
    Viruset finns än så länge inte dit jag ska åka. Och risken för att det sprider sig dit är minemal. Så nej, jag tänker inte sätta mitt liv på vänta.
    Nä, varför skulle du göra det? Du drabbas ju inte, påstår du.

Orka strunta i att resa då det närmaste året eller så.

Att smittan redan är på väg att bli global och dyker upp lite här och där utan förvarning och att folk är smittspridare utan att ens få symptom är ju liksom, skitsamma.

En italienare på Kanarieöarna tog smittan dit. En annan italienare tog den visst till Brasilien.

Du VET att det inte finns någon smitta på ditt resmål. Inte heller på resan dit. Förstås. Men se upp bara om du träffar på en italienare på ditt resmål. Eller en kines med munskydd.

Det är så häääärligt att resa!

I'm so worth it!
Svar på tråden Har era semesterplaner för våren eller sommaren påverkats av Corona?