Letrozol, PCO
akalei skrev 2020-07-01 20:18:15 följande:
För mig har det varit rätt stökigt med PCOS-begreppet, fick från början ingen diagnos då mina blodprover var normala (förutom det skyhöga AMH:t) så min första läkare ansåg att jag inte hade PCOS. Men tittar man på diagnoskriterierna (klipper in från Janusinfo):
1. Glesa menstruationer eller utebliven menstruation.
2. Hyperandrogenism antingen biokemisk (testosteron/SHBG-kvot över 0,05) eller klinisk som till exempel hirsutism.
3. Polycystiska ovarier på ultraljud.
Så uppfyller jag definitivt kriterierna 1 & 3.
Sen har jag haft läkare som "diagnosticerat" mig enbart utefter mitt AMH-värde men det är ju väldigt slarvigt egentligen...
Upplever att läkare gör lite hur som helst med PCOS och att det skiljer sig väldigt mycket från läkare till läkare.
När jag har googlat och vad min läkare sa så har jag PCO och inte PCOS. Vår utredning gick till så att min sambo fick lämna spermaprov och jag fick lämna blodprov där de mätte amh och tsh, och sen träffade vi en läkare nån vecka senare där vi fick veta att sambon hade bra spermier och jag hade amh på 8,8 och tsh på 1,8. Sen gjordes ultraljud där läkaren såg äggblåsor på pärlband så jag tror det var pärlbandet och högt amh som gjorde att hon ställde diagnoser pco, tillsammans med mina glesa menstruationer. Sen fick vi utskrivet letrozol och ovitrelle, och där är vi nu :)
Instrssant att höra om hur er andras utredningar gick till!