Letrozol, PCO
Med ett BMI på 19 är man 'enligt tabellen' underviktig. Men oftast så ser ju kroppar olika ut och man kan ändå leva både hälsosamt och må bra med både lågt och högt BMI. Hur mår du psykiskt och hur mår din kropp? Så länge du mår bra tänker jag att ditt BMI spelar mindre roll.
Sen kan man ju äta bättre eller sämre mat. Kolhydrater ger energi och kalorier men oftast är det snabb energi och tömma kalorier så blodsockret går UPP och NER som en jäkla berg-och-dal-bana. När man har PCOs så är det rekommenderat att blodsocker och insulinnivå ska ligga stabilt för att alla hormoner ska kunna balanseras så oavsett BMI tror jag att LCHF (inte nödvändigtvis strikt men kanske liberal?) vara ett alternativ att prova.
Jag började med LCHF för att jag läst väldigt mycket om just kopplingen mellan PCOs och insulinresistens och att LCHF kunde hjälpa en med detta. Jag ville kunna ge min kropp möjligheten att komma i balans (om det var möjligt) av sig själv inför 'skaffa-barn-processen och jag känner att det var rätt för mig. Kanske hade det kunnat vara ett alternativ för dig? Man kan ju fråga sin läkare innan man provar för att höra hur dem ser på det.
Vill påpeka att jag inte är någon expert på LCHF, verkligen inte. Är väldigt ny på det men min läkare rekommenderar det och har läst om det en del (med ett kritiskt öga och med en nypa salt). Har nu själv provat och sett effekt så då känner jag att jag gärna rekommenderar andra att åtminstone testa. Sen får man hitta den nivå som känns rätt.
Nu blev det långt, sorry! Fortsätt trevlig kväll.
mm det är lågt, i know :/ dock mår jag bra psykiskt och känns som kroppen mår bra. kör styrketräning nån gång i veckan och promenerar varje dag. dricker inte mycket alkohol, det är just kosten som jag hade velat göra något åt. gjorde en hälsoundersökning via werlabs i januari och där var alla värden bra (förutom lite lågt bmi då). jag ska absolut kolla in den där länken, min sambo äter gärna lchc så är ju ett superbra tillfälle att börja!
hur mår du? hur går det med sprutorna? längtar du till fredag kan jag gissa? :)