Ni som gör det bra hemma 2-5år
Hej, jag riktar denna tråd mot er som är eller har varit föräldraledig med era barn och känner att ni har haft bra flyt och "gjort det bra" med barnen.
Jag har stora problem med att vara en lyckad hemmaförälder och oroar mig endel över hur jag är när jag är hemma med som samt hur mitt stormvind-rastlösa-adhd kommer påverka deras trygghet. För tillfället har jag fått dom utökat att vara på förskolan en tid. Men jag vill verkligen ha dom hemma mera och vara föräldraledig några dagar i veckan, utan dåligt samvete och så.
En dag när vi är hemma kan se ut som så att vi vaknar och myser länge på morgonen. Därefter börjar det bli mer stressigt, antingen sätter jag barnen framför teven eller plattan så jag får städa undan i rasande fart, dåligt samvete för det.
Sen har jag försökt ha som mål att vi ska vara ute en stund fm och en stund em, men det mesta rör ihop sig då det brukar bli bråk om att klä på sig när vi ska ut på fm, börjar bli tömd på energi så stannar oftast inne istället. Blir galen på att leka lekar som inte är pyssel eller så. Så efter en kort stunds sån lek blir det spel på plattan eller se film tillsammans fram till lunch.
Därefter ska den minsta sova, då tänker jag att nu går jag och äldsta ut och leker en stund. Men han vill hellre ha mig för sig själv med mys en stund och jag är ganska trött vid den tiden så jag är inte svårövertalad där. Efter en stunds vila går tiden ut på att jag försöker lirka och ha mig för att vi ska ta oss ut. Funkar ibland och ibland blir det för krävande och minstingen hinner vakna och då är det mellanmåldags. Vips efter det brukar dagen vara slut och det är dags för middag och sånt.
Oftast slutar dagen med att jag har dåligt samvete och dålig självförtroende som förälder då dagen varit mestadels skärmtid och allt jävla ätande och undanplockande. Barnen har inte fått någon frisk luft och jag har varit stressad och ej avslappnad under dagen. Vilket så tydligt påverkar barnen.
Är en dålig trygghet för mina barn helt enkelt och har mycket prestationskrav. Men vill göra bättre.
Blev ett väldigt långt utlägg. Men ni som verkligen känner att ni lyckats med att vara hemma, även om dåliga dagar och så alltid förekommer.
Hur har era dagar sett ut, vad har ni haft för mål med veckan eller dagarna? Vad är hemligheten ? =)