Ni som gör det bra hemma 2-5år
Jag har bara varit hemma med ett barn, som nu är ett år och har därför inte upplevt den situation du befinner dig i nu. Men vill ändå komma med några råd.
När du ?röjer? på morgonen. Vad är det då du städar? Ni har inte varit uppe och stökat ner så antar att det är stök från dagen innan? Kanske kan du/din partner om sådan finns i bilden städa detta på kvällen innan istället?
För att slippa bråka om påklädning kan olika klippdockor kanske funka. Kanske kan ni vid frukost diskutera vad det är för väder ute och komma fram till vilka ytterkläder man behöver ha på sig.
Laga mycket mat till middag så att det bara är att värma till lunch.
Om du tycker det blir mycket plock till frukost/mellis så kan du kanske testa att ha smör, pålägg och vad ni nu har till dessa måltider på en bricka i kylen. Så behöver du bara lyfta in och ut brickan och slipper leta i kylen.
Kan det yngsta barnet sova i vagn utomhus? Isf är mitt förslag att ni har som rutin att klä på er och gå ut när denne ska sova så slipper du tjata och lirka om att du och stora barnet ska ut sedan.
Angående lekar inomhus har jag inga jättebra råd. Men kanske kan du hitta på olika teman för varje dag som gör barnen mer intresserade till lekar som du själv känner att du ?står ut med?.
Kanske kan utflykter till badhus eller öppen förskola vara något för er?
Känn dig inte dålig! Du gör ditt bästa! Hoppas att något av det jag skrivit kan vara till hjälp.