Inlägg från: Anonym (Jenny) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Jenny)

Ni som gör det bra hemma 2-5år

När jag är hemma med barn i den åldern brukar jag försöka pricka in mat-, ute- och sovtider.
    Är vi inne hela dagen, vilket händer, så städar vi innan lunch och innan middag, men inte under dagen, men än att vi försöker plocka undan en stor leksak innan vi tar fram nästa. De hushållssysslor vi gör under dagarna försöker jag att involvera barnen i - typ matlagning och tvätt och sopa upp smulor. Om man ser processen som lika viktig som resultatet är det här helt ok. Dammsuger mer grundligt och annan större städning gör jag efter läggdags på kvällen eller på helgen när vi är två vuxna hemma.
    En "större" utflykt varannan dag, typ skogsrunda, öppna förskolan, något museum, hälsa på en kompis, en ny lekplats lite längre bort eller mata ankorna. Vi är ute även de andra dagarna men håller oss i grannskapet. Mina barn har mycket energi och behöver springa av sig utomhus för att inte klättra på väggarna. Vi har även tillgång till pool och en halvtimme i den är väldigt bra.
    Skärmarna sätter jag en 15-minuters spärr på så att de inte fastnar framför dem hela dagen, men regniga dagar kan vi absolut titta på en film eller något barnprogram. Om jag har något superviktigt eller känsligt telefonsamtal så använder jag även skärmarna som barnvakt utan att få det minsta dåligt samvete.
    Är det mycket gnäll och konflikter så försök att fokusera på de roliga och mysiga stunderna. Prata med barnen om dessa stunder (gärna på kvällen innan de somnar) och låt dem vara det som ni tar med er.

Svar på tråden Ni som gör det bra hemma 2-5år