• Anonym (Lisa)

Ska mamman skicka med kläder?

Hej! Jag har en bonusson på 5 år som kommer hit varannan helg. Ofta kommer han hit utan "rätt kläder". Tex tygskor när det regnar, finskor när det är snö och slask, tunn jacka istället för höst/vinter jacka. Inga vantar och inga överdragsbyxor.

Är det vi som ska köpa allt det eller är det hans mamma som ska skicka med?

Har nämnt till henne en gång tidigare att han kanske är för tunt klädd när han kommer men den historien slutade inte trevligt för att hon blev förnärmad av att jag antydde att barnet inte hade bra kläder. Tvekar inte på att det inte finns rätt kläder hos dom dock!

• Svar på tråden Ska mamman skicka med kläder?
  • sextiotalist
    MRAKas skrev 2020-02-24 12:30:14 följande:

Ja.

Såvida det inte föreligger några faktorer eller omständigheter som gör det direkt olämpligt så borde väl det naturliga vara att ta hand om barnen halva tiden?

Även om barnen mår bättre av en fast plats.

Det bästa är ju om det fungerar med varannan vecka. Men boende, arbete, barnen som individer kan ibland göra det att den bästa lösningen är varannan helg.
  • Anonym (....)
    Anonym (Mannen_i_stan) skrev 2020-02-24 12:20:07 följande:
    Ja. 
    Vad är det för fel att ha sina barn varannan helg? Jag tänker mer på barnen än mig själv om man ska till mitt fall
  • Anonym (....)
    MRAKas skrev 2020-02-24 12:30:14 följande:
    Ja.

Såvida det inte föreligger några faktorer eller omständigheter som gör det direkt olämpligt så borde väl det naturliga vara att ta hand om barnen halva tiden?
    Vem säger att det är bäst? Är du expert inom ämnet?
  • Anonym (Cilla)
    MRAKas skrev 2020-02-24 08:31:40 följande:

Skitsnack!

Om boendeföräldern har hela barnbidraget och dessutom underhållsbidrag/stöd, så har umgängesföräldern uppfyllt sin försörjningsplikt mot barnet, då övergår fullt ansvar på boendeföräldern att se till att barnet har allting det behöver.

Även rent juridiskt.

Givetvis ska boendeföräldern då även skicka med barnet allt det behöver när barnet har umgänge med andra föräldern.

Umgängesföräldern kan till o med gå så långt att kräva att barnet ska ha med sig rena kläder som räcker hela umgängestillfället, för att sen skicka med kläderna smutsiga tillbaka så boendeföräldern får står för tvättning.

Nu säger jag inte att man som umgängesförälder bör agera så barnsligt, men man har denna rätt om man redan uppfyllt sin försörjningsplikt mot barnet.

Juridiskt så finns det inget krav på att boendeföräldern måste lämna över något annat än ett naket barn till umgängesföräldern.

Informationsmässigt måste boendeföräldern lämna sådan information som umgängesföräldern behöver för att barnet ska må bra under umgänget.
  • Anonym (S)

Så som jag har fattat det finns ingen allmäm bestämmelse om vad som gäller kläder vud umgänge varannan helg. Det som finns fastslaget är att umgängesföräldern ansvarar för omkostnader för barnet under umgänge, samt att underhållsplikten är "klar" i och med underhållsbidraget, men inte specifikt vad det innebär gällande kläder vid umgänge.

Det vanligaste jag läst är tolkningen att barnet ska komma klädd efter väder och ha med tex vagn om barnet är i den åldern men att ombyte ska finnas hos uf.

Men kan pappan inte bara be mamman slänga med regnkläder vid dåligt väder?

• Ess
    Anonym (Cilla) skrev 2020-03-05 04:52:34 följande:
    Juridiskt så finns det inget krav på att boendeföräldern måste lämna över något annat än ett naket barn till umgängesföräldern.

Informationsmässigt måste boendeföräldern lämna sådan information som umgängesföräldern behöver för att barnet ska må bra under umgänget.
    Just detta du skriver här är så uppenbart att det görs enbart för att bråka och förstöra. Samma mamma hade aldrig lämnat barnet hos sin mormor en helg utan ordentliga kläder och annat det behöver för att underlätta helgen.

Hade jag varit umgängesföräldern hade jag ställt kravet att antingen lämnar du med det som behövs, annars kontaktar jag FK och får delat på barnbidraget, och köper själv det som behövs. 

• MRAKas
    Anonym (Cilla) skrev 2020-03-05 04:52:34 följande:

Det där kan väl vilken idiot som helst räkna ut att det inte går ihop.

Umgängesföräldern har genom att betala underhållsbidrag i juridisk mening fullgjort sin underhållsskyldighet mot sitt barn.
    Umgängesföräldern har efter att denna betalat underhåll lika stor skyldighet att förse barnet med kläder som mormor, eller grannen när de umgås med barnet.....Dvs precis noll o ingenting.

Givetvis faller då fullständigt ansvar på boendeföräldern att se till att barnet har allt det behöver. Det faller då givetvis o självklart på boendeföräldern att se till att barnet får med sig allt det behöver under umgänget med den andra föräldern när det har umgänge med denna.

Jävla offerkofta-mentalitet att resonera som du gör, det lyser igenom nått så fruktansvärt.
  • Anonym (Cilla)
    Ess skrev 2020-03-05 17:05:42 följande:

Just detta du skriver här är så uppenbart att det görs enbart för att bråka och förstöra. Samma mamma hade aldrig lämnat barnet hos sin mormor en helg utan ordentliga kläder och annat det behöver för att underlätta helgen.

Hade jag varit umgängesföräldern hade jag ställt kravet att antingen lämnar du med det som behövs, annars kontaktar jag FK och får delat på barnbidraget, och köper själv det som behövs. 

Jag vill betona att det inte är så här jag själv har betett mig, inte heller skulle jag rekommendera någon annan att hårddra det på det viset.

Men blir rätt trött på att folk i allmänhet har svårt att skilja på sitt eget tyckande eller sin egen moraliska kompass och på vad som står i lagen. Man tycker att det ska vara på ett visst sätt och sprider sitt tyckande som allenarådande sanning.

Det finns inget juridiskt tvång att skicka med kläder för umgänget.
  • Anonym (Cilla)
    MRAKas skrev 2020-03-05 23:28:26 följande:

Det där kan väl vilken idiot som helst räkna ut att det inte går ihop.

Umgängesföräldern har genom att betala underhållsbidrag i juridisk mening fullgjort sin underhållsskyldighet mot sitt barn.

Umgängesföräldern har efter att denna betalat underhåll lika stor skyldighet att förse barnet med kläder som mormor, eller grannen när de umgås med barnet.....Dvs precis noll o ingenting.

Givetvis faller då fullständigt ansvar på boendeföräldern att se till att barnet har allt det behöver. Det faller då givetvis o självklart på boendeföräldern att se till att barnet får med sig allt det behöver under umgänget med den andra föräldern när det har umgänge med denna.

Jävla offerkofta-mentalitet att resonera som du gör, det lyser igenom nått så fruktansvärt.

Du beskriver din åsikt om hur det borde fungera. Du beskriver inte juridiken.
  • Ess
    Anonym (Cilla) skrev 2020-03-06 06:56:31 följande:

Jag vill betona att det inte är så här jag själv har betett mig, inte heller skulle jag rekommendera någon annan att hårddra det på det viset.

Men blir rätt trött på att folk i allmänhet har svårt att skilja på sitt eget tyckande eller sin egen moraliska kompass och på vad som står i lagen. Man tycker att det ska vara på ett visst sätt och sprider sitt tyckande som allenarådande sanning.

Umgängesföräldern har varit med och betalt för kläderna via underhållet, och har därför rätt att kräva att barnet har med sig kläder för att klara sig under umgänget.

Så det barnet som blir lämnat naken, kan mycket väl få genomlida helgen naken, om man ska hårdra det.
  • Anonym (.)
    Anonym (Cilla) skrev 2020-03-06 06:56:31 följande:

Skulle någon börja skicka ett barn naket till umgängesföräldern, mormor, barnvakten eller någon annanstans är jag rätt säker på att myndigheter varit intresserade av detta. Olagligt? Inte vet jag, men soc har nog vissa invändningar.
  • Anonym (S)
    Anonym (.) skrev 2020-03-06 08:14:31 följande:

Skulle någon börja skicka ett barn naket till umgängesföräldern, mormor, barnvakten eller någon annanstans är jag rätt säker på att myndigheter varit intresserade av detta. Olagligt? Inte vet jag, men soc har nog vissa invändningar.

Tänkte skriva något liknande. Oavsett vem man skickar barnet naken till lär det kunna leda till oror om bristande föräldraskap.

Men poängen med inlägget var nog inte att det är ok att lämna ett barn naken någonstans utan att betona att det i reglerna kring umgänge och underhåll inte står något tydligt om vem som ska stå för kläder under umgänge.

Jag gissar att man utan dom kan ställa ungefär samma krav på utrustning och kläder som en mormor, dvs att man kan ha önskemål men inga krav. Men att ett barn förstås alltid ska vara klädd efter väder så därför "måste" barnet vara klädd efter väder och omständigheter (skillnad vilka kläder som behövs vid promenad eller bilåkning tex) när det kommer, men i övrigt så kan man inte ställa några krav.

Rimligt är dock att om barnet avlämnas på vintern gör det det i vinterkläder. Men det står inget specifikt om detta.
Svar på tråden Ska mamman skicka med kläder?