• Anonym (Lisa)

Ska mamman skicka med kläder?

Hej! Jag har en bonusson på 5 år som kommer hit varannan helg. Ofta kommer han hit utan "rätt kläder". Tex tygskor när det regnar, finskor när det är snö och slask, tunn jacka istället för höst/vinter jacka. Inga vantar och inga överdragsbyxor.

Är det vi som ska köpa allt det eller är det hans mamma som ska skicka med?

Har nämnt till henne en gång tidigare att han kanske är för tunt klädd när han kommer men den historien slutade inte trevligt för att hon blev förnärmad av att jag antydde att barnet inte hade bra kläder. Tvekar inte på att det inte finns rätt kläder hos dom dock!

• Svar på tråden Ska mamman skicka med kläder?
  • Anonym (Hind)

Det är väl bra om ni har kläder. Jag tänker att även om mamman skickat med rätt kläder för lördagen så kan det ju komma en regnskur på söndagen eller bli kallare än väntat. Ska sonen då sitta innestängd hela dagen för att mamman inte skickade med regnjacka eller mössa?

• Anonym (Hind)

Det är väl bra om ni har kläder. Jag tänker att även om mamman skickat med rätt kläder för lördagen så kan det ju komma en regnskur på söndagen eller bli kallare än väntat. Ska sonen då sitta innestängd hela dagen för att mamman inte skickade med regnjacka eller mössa?

• Anonym (Hind)

• louisa83

Tycker det låter onödigt med två uppsättningar ytterkläder. Varför inte komma överens om att man delar på kostnaderna för en uppsättning kläder och att en handlar dom. Då blir det billigare för båda. Tycker det är lite konstigt att man inte kan kommunicera om såna här saker? Pappan med mamman alltså.

• Anonym (Lisa)

Han har allt i klädväg förutom just ytterkläder. Har tänkt att eftersom han åker hit med buss med mamman så är han redan rätt klädd eller kanske har en väska med kläder med sig. Men som sagt, vi köper det också åt honom!

• Ess

Eftersom det är vh umgänge så ska boendeföräldern stå för kläderna, men eftersom hon inte gör det så kan pappan köpa några billiga begagnade ytterkläder han kan ha under umgänget.

• Ess

Sen ett tips, låt pappan ta alla diskussioner med mamman. Det blir bara sämre stämning om du tar upp saker med henne.

• Anonym (Biobonus)

Nej, ytterkläder och skor ska man kunna förvänta sig att barnet har rätt på sig när det kommer för umgänge.. En omgång galonisar och gummistövlar är bra att ha...det kan ju vara strålande sol ena dagen o ösregn nästa ... När mina bonusar kom på helger så hade vi ett par ombyten " vanliga" kläder , någon omgång " fin" kläder till ev kalas på " vår " tid , badkläder och en uppsättning galonisar o stövlar .. Mycket köpte jag på klädbytar dagar .. När barnen kom för en-två veckors umgäng i stöten på lov hände det flera gånger att barnen kom i de kläder de gick o stod i..ingen packning övh så vi( jag) såg till att vi hade kläder så vi klarade oss (mådde mamman bra skickade hon med lite packning för de längre besöken - var hon i en lite sämmre period = sur på någon/ problem i sitt eget förhållande så skickade hon inte med något alls ( o ja oavsett vem hon var sur på så tog hon ut det på alla runt omkring sig ...) )

• Whitehorse1979

Det är ju ändå mamman som ska se till att barnet har rätt och bra kläder.
    Som någon skrev, barnet är ju i skolan och ska klara av att vara ute.

Med andra ord i slask har man inte sommarskor och tunn jacka.

Svar på tråden Ska mamman skicka med kläder?