• Anonym (Lisa)

Ska mamman skicka med kläder?

Hej! Jag har en bonusson på 5 år som kommer hit varannan helg. Ofta kommer han hit utan "rätt kläder". Tex tygskor när det regnar, finskor när det är snö och slask, tunn jacka istället för höst/vinter jacka. Inga vantar och inga överdragsbyxor.

Är det vi som ska köpa allt det eller är det hans mamma som ska skicka med?

Har nämnt till henne en gång tidigare att han kanske är för tunt klädd när han kommer men den historien slutade inte trevligt för att hon blev förnärmad av att jag antydde att barnet inte hade bra kläder. Tvekar inte på att det inte finns rätt kläder hos dom dock!

• Svar på tråden Ska mamman skicka med kläder?
  • Anonym (Mannen_i_stan)

Varför har han sitt barn bara varannan helg? Tycker han inte om sitt barn? 

Men jaja, förhoppningsvis betalar han iaf underhållsbidrag, och då är det mamman som ska köpa alla kläder. 

• Anonym (53)
    Whitehorse1979 skrev 2020-02-10 08:16:18 följande:

Det är ju ändå mamman som ska se till att barnet har rätt och bra kläder.

Som någon skrev, barnet är ju i skolan och ska klara av att vara ute.

Med andra ord i slask har man inte sommarskor och tunn jacka.

Varför ligger det på henne bara?
  • Whitehorse1979
    Anonym (53) skrev 2020-02-22 09:48:40 följande:
    Varför ligger det på henne bara?
    För att hon:

1. har barnet det mesta av tiden.
    2. förmodligen har alla pengarna för barnet dvs barnbidrag och underhåll.

Något mer du undrar?
  • Anonym (Cilla)
    Whitehorse1979 skrev 2020-02-22 11:34:12 följande:

För att hon:

1. har barnet det mesta av tiden.

2. förmodligen har alla pengarna för barnet dvs barnbidrag och underhåll.

Något mer du undrar?

Det finns faktiskt ingen lag eller regel som tvingar boendrföräldern att skicka med kläder för umgänget.

Det du skriver är din moraliska uppfattning, dvs inget som automatiskt gäller alla andra.
  • MRAKas
    Anonym (Cilla) skrev 2020-02-24 08:15:22 följande:
    Det finns faktiskt ingen lag eller regel som tvingar boendrföräldern att skicka med kläder för umgänget.

Det du skriver är din moraliska uppfattning, dvs inget som automatiskt gäller alla andra.
    Skitsnack!

Om boendeföräldern har hela barnbidraget och dessutom underhållsbidrag/stöd, så har umgängesföräldern uppfyllt sin försörjningsplikt mot barnet, då övergår fullt ansvar på boendeföräldern att se till att barnet har allting det behöver.
    Även rent juridiskt.

Givetvis ska boendeföräldern då även skicka med barnet allt det behöver när barnet har umgänge med andra föräldern.

Umgängesföräldern kan till o med gå så långt att kräva att barnet ska ha med sig rena kläder som räcker hela umgängestillfället, för att sen skicka med kläderna smutsiga tillbaka så boendeföräldern får står för tvättning.

Nu säger jag inte att man som umgängesförälder bör agera så barnsligt, men man har denna rätt om man redan uppfyllt sin försörjningsplikt mot barnet.
  • Anonym (....)
    Anonym (Mannen_i_stan) skrev 2020-02-21 13:57:44 följande:

Men jaja, förhoppningsvis betalar han iaf underhållsbidrag, och då är det mamman som ska köpa alla kläder. 

Är det fel att ha barnen varannan helg? Jag har mina barn varannan helg och är mamma och jag älskar mina barn
  • Anonym (Mannen_i_stan)
    Anonym (....) skrev 2020-02-24 11:18:14 följande:
    Är det fel att ha barnen varannan helg? Jag har mina barn varannan helg och är mamma och jag älskar mina barn
    Ja. 
  • MRAKas
    Anonym (....) skrev 2020-02-24 11:18:14 följande:
    Ja.

Såvida det inte föreligger några faktorer eller omständigheter som gör det direkt olämpligt så borde väl det naturliga vara att ta hand om barnen halva tiden?
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (Mannen_i_stan) skrev 2020-02-21 13:57:44 följande:

Han älskar sitt barn. Vilken ytterst märklig fråga att ställa. Självklart betalar han underhåll också.
  • Anonym (Lisa)
    MRAKas skrev 2020-02-24 12:30:14 följande:

Ja.

Såvida det inte föreligger några faktorer eller omständigheter som gör det direkt olämpligt så borde väl det naturliga vara att ta hand om barnen halva tiden?

Men det funkar inte att ha barnet halva tiden var i detta fallet. Alla beslut är fattade med tanke och logik bakom och gynnar alla inblandade.

Varför bryr du dig så mycket om hur andra lever?
Svar på tråden Ska mamman skicka med kläder?