• Nótt

Hur får ni med småbarn ihop vardagen?

Hej!

Jag har inga barn men går i tankarna och har en stor barnlängtan. Men! På senaste tiden har jag börjar bli lite stressad över hela grejen. Jag vill ha barn så gärna, men jag förstår inte hur det ska gå ihop!!

Tänker främst på när barnet/barnen är några år och det är dagis m.m. Hur får ni ihop era dagar?
    Jag tycker redan jag har svårt att få ihop det med jobb och häst utan att känna stress. Att ge upp hästlivet är inte ett alternativ får det är vad som håller ihop mig och jag tror jag skulle bli en sämre förälder utan det. Det ger mig så mycket energi och glädje och hjälper mig vara mig själv. Men! Det är ett pusslande. Redan nu! Så ser inte hur mitt liv skulle se ut med småbarn.. Men vill ju så gärna och jag & sambon har börjat prata om det. 

Är så kluven och stressad över detta!

• Svar på tråden Hur får ni med småbarn ihop vardagen?
  • Anonym (J)
    Nótt skrev 2020-01-17 09:31:27 följande:

Tack! Är en orolig person och rädd för allt haha.. 

Jag har möjlighet till flex men inte min sambo som jobbar otroligt mycket (egen företagare). Tror som du och många säger att man får planera ordentligt bara. Men är svårt att se det framför sig när man inte har barn! Vill ju inte bara få det att fungera, vill även att det ska kännas bra och inte stressa ihjäl mig! Och ha tid för relationen.. Ah! Kanske inte är redo ändå?

Det jag tänker med barn är inte så mycket tiden det tar utan mest att man ju aldrig har tid själv, för exempelvis stall m.m. Det är där det krockar lite för mig.

En annan rädsla jag har, är hur relationen blir när man får barn.. hur man fortsätter vårda den.. 

Det där hade jag satt en varning på snarare. Sambons jobb alltså. Är han beredd att vara föräldraledig? Börja jobba mindre? Eller ska du ha ensamt ansvar för barnet när han jobbar "otroligt mycket"? Kompenserar han dig då för inkomstförlust och pension?

Jag vet många som sålt hästen efter de sålt barn eller efter föräldraledigheten. Jag slutade hästlivet långt innan men fick sälja den mer krävande hunden.

Det handlar inte enbart om tidsbrist utan också att prioriteringarna ändras.

Det ÄR svårt att hinna med stundtals! Inte minst med förhållandet när barnen knappt låter en prata till punkt med partnern, man somnar med barnen och försöker balansera egentid, familjetid och partid.
  • Nótt
    Anonym (suuuuuuuck) skrev 2020-01-17 08:57:58 följande:

Detta påhittade "livspussel".... Vi gör det så mycket svårare för oss än vad det är. Vi har moderna hjälpmedel till allt, dagis finns och bi har ofta inte mer än två barn. Gå hundra år tillbaka och inga direkta hjälpmedel fanns, ingen direkt barnpassning och familjen hade åtta ungar. Skärpning och sluta gnäll. Och tycker du stt en häst går före barn så kan man bara säga grattis till globalismen som lyckats hjärntvätta dig bra.

Vi har sex barn(som inte gått på dagis), men inget "livspussel". Vi gör inte livet svårare än vad det är och ser inte motgångar som slutet av världen. Vi inser också att livet är flytande och var sak har sin tid, dvs mer ansträngande perioder kommer inte att vara för evigt. Man hanterar det, sitter still i båten och sedan är det vips över.

Dessutom kan du ta i betänkande att det inte är meningen att vi ska ha två heltidskarriärer och samtidigt ta hand om barn och hem(och dessutom ta haaand om oss själva med träning, hobbys, vänresor och denna eviga egentid). Du kan välja att ställa dig utanför den bestämda mallen.

Jag har inte sagt att hästen går före barn. Nu har jag inte barn idag alltså är det självklart att jag vill försöka ha kvar något som ger mig mycket. Söker tips och idéer! 

Sen har inte alla råd att gå ner i tid etc. utan måste jobba heltid båda föräldrarna samt att man har olika behov av att "ta hand om sig själv". Så det är inte alltid så lätt att bara strunta i "livspussel", för vissa av oss är det viktigt!
  • Anonym (J)

Tilläggas ska ju också att visst kan det hjälpa att gå ner i tid för att få tid med barn och allt. Men du har inte rätt att ha barnet på förskola när du är hos hästen. Däremot kan du ju hinna få mer tid med barnet på eftermiddagen, så det känns bättre att lämna barn och sambo för stallet på kvällen. Prioriteringsfråga eftersom det försvinner tid med sambon/hela familjen då istället.

I perioder kan barnet säkert följa med, men i vissa perioder har jag svårt att se hur det ska gå till med hästvett/säkerhet, särskilt om du ska rida.

• Nótt
    Anonym (4) skrev 2020-01-17 09:40:15 följande:

Jag har 4barn i åldrarna 1-9år

2 av barnen har aktiviteter 4 dagar i veckan

Sambon tränar och tävlar ca 4dagar i veckan. Han jobbar hel tid.

Jag tränar 6dagar i veckan mina dagar startar 05 och brukar lägga mig tidigast 23 då dagens alla måsten är klara :p Jag har dock valt att plugga 100% på distans nu och ha de minsta hemma lite längre. Men barn nr 3 har börjat gå lite på förskolan.

Mitt liv är super stressigt men jag trivs med det. Ja brukar säga att ja e skadad, om ja har en timme som jag inte vet vad jag ska göra på så får jag ångest.

Det som ja tycker är jobbigast är allt bil åkande fram och tillbaka vi bor ca 2 mil utanför "stan". Jag snittar ungefär 150-200 mil i veckan och då är inte sambons tävlingar inräknade som vi brukar kolla på om dom är nära då blir de ytterligare 20-30mil.

Men man får det att funka på något vis löser sig allt :)

Oj!! Imponerande =D Och ja vi är väl väldigt olika alla! Vissa trivs med stress andra inte =) Jag själv har lite svårt för för mycket stress, behöver lite vila haha! 
  • Nótt
    Anonym (4) skrev 2020-01-17 09:40:15 följande:

Jag har 4barn i åldrarna 1-9år

2 av barnen har aktiviteter 4 dagar i veckan

Sambon tränar och tävlar ca 4dagar i veckan. Han jobbar hel tid.

Jag tränar 6dagar i veckan mina dagar startar 05 och brukar lägga mig tidigast 23 då dagens alla måsten är klara :p Jag har dock valt att plugga 100% på distans nu och ha de minsta hemma lite längre. Men barn nr 3 har börjat gå lite på förskolan.

Mitt liv är super stressigt men jag trivs med det. Ja brukar säga att ja e skadad, om ja har en timme som jag inte vet vad jag ska göra på så får jag ångest.

Det som ja tycker är jobbigast är allt bil åkande fram och tillbaka vi bor ca 2 mil utanför "stan". Jag snittar ungefär 150-200 mil i veckan och då är inte sambons tävlingar inräknade som vi brukar kolla på om dom är nära då blir de ytterligare 20-30mil.

Men man får det att funka på något vis löser sig allt :)

Oj!! Imponerande =D Och ja vi är väl väldigt olika alla! Vissa trivs med stress andra inte =) Jag själv har lite svårt för för mycket stress, behöver lite vila haha! 
  • Nótt
    Anonym (Mamma) skrev 2020-01-17 09:59:30 följande:

Man går ner i arbetstid. För att få mer tid med barnet och hemmet.  

Har aldrig jobbat 100 % nu när barnen är små. 

Tid med barnen, sig själv och hemmet är mer värt än en hög lön för oss. 

Väljer hellre bort dyra kläder och saker och får mer tid med barnen. 

Har själv jobbat inom förskolan och sett små 1-2 åringar som tillbringar 11 timmar om dagen på förskolan !  Helt galet enligt mig. Vilken vuxen person vill tillbringa 55 timmar i vecka på sitt jobb? 

Absolut hade det varit det allra bästa! Problemet för vår del blir ekonomin =/ Och jag lägger i stort sett inga pengar på dyra kläder etc, hästen kostar också jämförelsevis väldigt lite! Men det är ju svårt att veta idag, kanske ser ekonomin bättre ut den dagen det är aktuellt =)
  • Anotherone

Gör en mall över hur en vecka ser ut idag. Och sen hur din "drömvardag" med barn skulle se ut. Hur långa arbetsdagar, vilka tider på dagis, hur mycket tid på hobbys, hur mycket tid på träning, vad vill vi prioritera på helgerna, hur gör vi med sommarloven etc. 
    Och sen se hur det går ihop med vad man önskar och vill ha ut av sin vardag, av sitt liv. Det är det tråkigaste men absolut bästa tips jag kan ge. Man måste förstå redan innan hur saker och ting kan komma att påverkas.

Man ska inte måla fan på väggen. Och man kanske får småttingar som alla sover ordentligt, som är lätta att ha med sig och som sällan är sjuka. Grattis! Men jag tror att ju ärligare och tydligare man är med sig själv och gentemot sin partner i vad man vill ha ut av livet, desto bättre. För då är man beredd.

• Anonym (Mamma)
    Nótt skrev 2020-01-17 10:47:55 följande:
    Absolut hade det varit det allra bästa! Problemet för vår del blir ekonomin =/ Och jag lägger i stort sett inga pengar på dyra kläder etc, hästen kostar också jämförelsevis väldigt lite! Men det är ju svårt att veta idag, kanske ser ekonomin bättre ut den dagen det är aktuellt =)
    man får prioritera. Mindre pengar och mer tid med barnet eller tvärtom. 
  • Sarah889
    Anonym (suuuuuuuck) skrev 2020-01-17 08:57:58 följande:

Detta påhittade "livspussel".... Vi gör det så mycket svårare för oss än vad det är. Vi har moderna hjälpmedel till allt, dagis finns och bi har ofta inte mer än två barn. Gå hundra år tillbaka och inga direkta hjälpmedel fanns, ingen direkt barnpassning och familjen hade åtta ungar. Skärpning och sluta gnäll. Och tycker du stt en häst går före barn så kan man bara säga grattis till globalismen som lyckats hjärntvätta dig bra.

Vi har sex barn(som inte gått på dagis), men inget "livspussel". Vi gör inte livet svårare än vad det är och ser inte motgångar som slutet av världen. Vi inser också att livet är flytande och var sak har sin tid, dvs mer ansträngande perioder kommer inte att vara för evigt. Man hanterar det, sitter still i båten och sedan är det vips över.

Dessutom kan du ta i betänkande att det inte är meningen att vi ska ha två heltidskarriärer och samtidigt ta hand om barn och hem(och dessutom ta haaand om oss själva med träning, hobbys, vänresor och denna eviga egentid). Du kan välja att ställa dig utanför den bestämda mallen.

Alla vill inte ge upp sitt eget liv likt du har gjort bara för att de får barn. De flesta av oss vill ha en vettig pension sen när det är dags att gå i pension. Du förlitar dig helt på att din kära make ska försörja dig livet ut. Korkat om du frågar mig, men försök inte påskina att ditt val är särskilt genomtänkt.
  • Nótt
    Anotherone skrev 2020-01-17 10:52:45 följande:

Gör en mall över hur en vecka ser ut idag. Och sen hur din "drömvardag" med barn skulle se ut. Hur långa arbetsdagar, vilka tider på dagis, hur mycket tid på hobbys, hur mycket tid på träning, vad vill vi prioritera på helgerna, hur gör vi med sommarloven etc. 
    Och sen se hur det går ihop med vad man önskar och vill ha ut av sin vardag, av sitt liv. Det är det tråkigaste men absolut bästa tips jag kan ge. Man måste förstå redan innan hur saker och ting kan komma att påverkas.

Man ska inte måla fan på väggen. Och man kanske får småttingar som alla sover ordentligt, som är lätta att ha med sig och som sällan är sjuka. Grattis! Men jag tror att ju ärligare och tydligare man är med sig själv och gentemot sin partner i vad man vill ha ut av livet, desto bättre. För då är man beredd.

Tack!! Jättebra tips!! Visualisering brukar funka bra för mig =D
Svar på tråden Hur får ni med småbarn ihop vardagen?