• Nótt

Hur får ni med småbarn ihop vardagen?

Hej!

Jag har inga barn men går i tankarna och har en stor barnlängtan. Men! På senaste tiden har jag börjar bli lite stressad över hela grejen. Jag vill ha barn så gärna, men jag förstår inte hur det ska gå ihop!!

Tänker främst på när barnet/barnen är några år och det är dagis m.m. Hur får ni ihop era dagar?
    Jag tycker redan jag har svårt att få ihop det med jobb och häst utan att känna stress. Att ge upp hästlivet är inte ett alternativ får det är vad som håller ihop mig och jag tror jag skulle bli en sämre förälder utan det. Det ger mig så mycket energi och glädje och hjälper mig vara mig själv. Men! Det är ett pusslande. Redan nu! Så ser inte hur mitt liv skulle se ut med småbarn.. Men vill ju så gärna och jag & sambon har börjat prata om det. 

Är så kluven och stressad över detta!

• Svar på tråden Hur får ni med småbarn ihop vardagen?
  • Anonym (Hästägare)

Räkna med att jobba ca halvtid om du ska hinna med att hålla en häst i full kondition, 2-3h per dag får du ju räkna med att hästen tar, beroende på restider såklart. Sen beror det på hur mycket pappan har barnet själv utan dig.

Om du gillar sena kvällar i stallet så underlättar det förstås, själv har jag föredragit dagtid. Har man bra lön och planerar noga så går det att kombinera barn o häst med det är viktigt att din snubbe är med på att han får gå in och ta ansvaret för barn (-en) om något händer hästen.

• Anonym (S)

Tre småbarn, yngsta två månader, äldsta fyllde nyss 4. Här hade det INTE gått att ha kvar hästen om jag skulle kunna vara en bra förälder. Det hade åtminstone inneburit en död för vår relation.

Men tänk över det hela. Man måste faktiskt inte ha barn! Det är inte för alla. Du skriver att du är stresskänslig och behöver vila - det går nog inte att klämma in ett barn då om ni båda ska arbeta heltid (han mer än heltid) och du ha häst. Ett barn kräver betydligt mer än en häst, och tänk dig då två eller kanske tre barn? Omöjligt att klara alla bitarna bra tänker jag...

• Anonym (suuuuuuuck)
    Anonym (Minna) skrev 2020-01-17 09:38:58 följande:

Fast jag tolkade TS fråga gällande om hon skulle klara just häst, jobb och småbarn samtidigt. Det är knappast påhittat att det är svårt att få ihop allt på en gång.

Du har valt att lägga din tid på barn men det finns faktiskt människor idag som vill och kan göra andra val. Det är väl bra att TS frågar och försöker samla fakta innan hon gör SITT val?

Det är inte speciellt svårt att få till det så länge man inser att var sak har sin tid och att inte göra allt till ett problem.

Inte vara ts utan stora delar av västvärlden måste få en spark i baken och skärpa sig. Vi går snart under för att så många "inte är redo för barn än och jag måste leva lika lättsinnigt genom hela livet annars dööör jag och ansvar är ju tråkigt" trots att vi har bättre förutsättningar än cirka alla andra.
  • Anonym (suuuuuuuck)
    Nótt skrev 2020-01-17 10:41:35 följande:

Jag har inte sagt att hästen går före barn. Nu har jag inte barn idag alltså är det självklart att jag vill försöka ha kvar något som ger mig mycket. Söker tips och idéer! 

Sen har inte alla råd att gå ner i tid etc. utan måste jobba heltid båda föräldrarna samt att man har olika behov av att "ta hand om sig själv". Så det är inte alltid så lätt att bara strunta i "livspussel", för vissa av oss är det viktigt!

"Att ge upp hästlivet är inte ett alternativ får det är vad som håller ihop mig och jag tror jag skulle bli en sämre förälder utan det"

Hur ska det annars tolkas, menar du?

Staten försvårar(av en anledning) för människor att ställa sig utanför den förutbestämda normen samtidigt som de kallar det valfrihet, men det är inte särskilt svårt att stå utanför om man bara vill. Vi har inga stora inkomster, men det har gått utmärkt ändå så länge man inte exempelvis konsumerar en ny iphone i kvarten som vi uppmuntras stt göra trots all miljöhysteri. Du kn nästannästan alltid anpassa ditt liv till att leva på en lön eller två halvtidslöner. Se också en sådan livsstil som ett aktivt motstånd. Ställer sig tillräckligt många utanför normen(och kanske dessutom skatteminimerar)kan inte politikerna ignorera det.

"Livspusslet" är ett modernt påfund och en inställning.
  • Anonym (suuuuuuuck)
    Sarah889 skrev 2020-01-17 11:00:20 följande:

Alla vill inte ge upp sitt eget liv likt du har gjort bara för att de får barn. De flesta av oss vill ha en vettig pension sen när det är dags att gå i pension. Du förlitar dig helt på att din kära make ska försörja dig livet ut. Korkat om du frågar mig, men försök inte påskina att ditt val är särskilt genomtänkt.

Vem har sagt att jag gett upp mitt liv? Jag har massa liv. Och pensionssparar. Och har eget företag. Högst genomtänkt.
  • Anonym (H)

Det kommer inte funka att du ska jobba heltid, din partner ska jobba mycket med eget företag, du ska spendera massa tid på hästen och ni ska ha barn. Det funkar inte. Ni måste välja bort något. Heltidsjobb, häst eller barn. Ni kan välja två max.

• Nótt
    Anonym (H) skrev 2020-01-17 13:33:52 följande:

Det kommer inte funka att du ska jobba heltid, din partner ska jobba mycket med eget företag, du ska spendera massa tid på hästen och ni ska ha barn. Det funkar inte. Ni måste välja bort något. Heltidsjobb, häst eller barn. Ni kan välja två max.

Fast andra verkar ju få ihop det så deras pepp & idéer kommer jag ta till mig =)
  • Anonym (S)
    Nótt skrev 2020-01-17 15:25:23 följande:

Fast andra verkar ju få ihop det så deras pepp & idéer kommer jag ta till mig =)

Ingen som har kommenterat är i samma sits som du.
  • Anonym (Sorry)

Sorry, men jag hade inte fått det att gå ihop. Jag sålde min häst när jag blev gravid pga att jag skulle flytta utomlands, men jag kan absolut inte se att jag skulle kunna skaffa en ny häst och få ihop livet nu. Vi har ett barn som är fyra år och min man jobbar mycket (kontorsjobb plus eget företag) medan jag jobbar 90%.

Jag är ledig med barnet en dag i veckan och jobbar då längre de andra dagarna för att få in 90% jobb på fyra dagar. Min man lämnar 8.30 på förskola och jag hämtar 16.45 två dagar i veckan, 16.00 en dag och 15.30 en dag. Så vårt barn har inte så långa dagar på förskolan med tanke på att vi lämnar ganska sent men 16.45 är det verkligen bara två andra barn kvar på hela förskolan. Min man tränar en idrott en dag i veckan bara kl 20.30 när barnet somnat, och jag joggar sent på kvällen när barnet sover (eller tidigt på morgonen när jag orkar upp när det inte är vintermörker) men annars känner jag inte att jag orkar passa tider till träning eller ansvara för något eget t ex en häst. Tål inte stress så bra så det är inget alternativ för mig.

Jag tänker ibland att jag vill köpa en ny häst men det får vänta tills barnet ändå går i skolan lite längre dagar och under förutsättning att min mans jobb har gjort att vi har ekonomi att jag bara jobbar typ 50-70% på fem dagar så att jag kan rida efter jobbet men innan barnet slutar skolan. Tycker det är segt för både mig och hästen att åka till stallet sent på kvällen så det vill jag helst inte. Men det känns ju ganska otroligt att ha råd att ha häst och samtidigt bara jobba halvtid eller lite mer. Vill inte vara i stallet eller annan hobby på eftermiddagen eller precis efter middagen när barnet är vaket för då missar jag så mycket tid med honom. Min man missar mycket tid men då jobbar han ju - han skulle aldrig missa så mycket tid för en hobby.

• bippan
    Anonym (suuuuuuuck) skrev 2020-01-17 08:57:58 följande:

Detta påhittade "livspussel".... Vi gör det så mycket svårare för oss än vad det är. Vi har moderna hjälpmedel till allt, dagis finns och bi har ofta inte mer än två barn. Gå hundra år tillbaka och inga direkta hjälpmedel fanns, ingen direkt barnpassning och familjen hade åtta ungar. Skärpning och sluta gnäll. Och tycker du stt en häst går före barn så kan man bara säga grattis till globalismen som lyckats hjärntvätta dig bra.

Vi har sex barn(som inte gått på dagis), men inget "livspussel". Vi gör inte livet svårare än vad det är och ser inte motgångar som slutet av världen. Vi inser också att livet är flytande och var sak har sin tid, dvs mer ansträngande perioder kommer inte att vara för evigt. Man hanterar det, sitter still i båten och sedan är det vips över.

Dessutom kan du ta i betänkande att det inte är meningen att vi ska ha två heltidskarriärer och samtidigt ta hand om barn och hem(och dessutom ta haaand om oss själva med träning, hobbys, vänresor och denna eviga egentid). Du kan välja att ställa dig utanför den bestämda mallen.

Exakt!!

Så himla bra skrivet!
Svar på tråden Hur får ni med småbarn ihop vardagen?