Aniiee skrev 2020-01-01 01:50:08 följande:
Du är medveten om att jul är ett ord och en högtid som funnits längre än nordens medvetande om kristendom, va? Med andra ord är det de kristna som ska sluta kalla det för "jul".... Vi firar, även rätt igenom kristendomen, vintersolståndet.
Nyår sker inte under julhelgen. Däremot under julperioden. Skillnad. Konstig tid, förresten, att fira den. Förr (länge sen....) firade vi nyår på vårkanten. Runt vårdagjämningen.Att fira den mitt i vinter var en rommares idé.....
Påsken är viktig, ja. Viktigt att fira återkomsten av den fruktsamma perioden av året.
Midsommar är, igen, äldre än kristendomen i Norden. Viktigt, ja, men dålig kristen förankring, ännu sämre än julen, faktiskt. Det är, igen, solståndet vi firar, och jordens frukter.
Valborg har inte mindre kristen förankring än de andra. Det vill säga även denna är förkristen, precis som resten.
Halloween, tja, det har ju vi i Sverige importerat från USA. De i sin tur importerade det som blew halloween från Irland och har rötter i Keltiska traditioner. Igen, mycket äldre än Kristendommen.
Så..... I don't know books you've been reading, but I suspect it's only the bible.
Aniiee skrev 2020-01-01 01:50:08 följande:
Du är medveten om att jul är ett ord och en högtid som funnits längre än nordens medvetande om kristendom, va? Med andra ord är det de kristna som ska sluta kalla det för "jul".... Vi firar, även rätt igenom kristendomen, vintersolståndet.
Nyår sker inte under julhelgen. Däremot under julperioden. Skillnad. Konstig tid, förresten, att fira den. Förr (länge sen....) firade vi nyår på vårkanten. Runt vårdagjämningen.Att fira den mitt i vinter var en rommares idé.....
Påsken är viktig, ja. Viktigt att fira återkomsten av den fruktsamma perioden av året.
Midsommar är, igen, äldre än kristendomen i Norden. Viktigt, ja, men dålig kristen förankring, ännu sämre än julen, faktiskt. Det är, igen, solståndet vi firar, och jordens frukter.
Valborg har inte mindre kristen förankring än de andra. Det vill säga även denna är förkristen, precis som resten.
Halloween, tja, det har ju vi i Sverige importerat från USA. De i sin tur importerade det som blew halloween från Irland och har rötter i Keltiska traditioner. Igen, mycket äldre än Kristendommen.
Så..... I don't know books you've been reading, but I suspect it's only the bible.
Du kanske borde ta och läsa på lite om det igen samt få lite hjälp med läsförståelsen :)
Självklart har det firats olika saker vid dessa tidpunkter redan innan... på många håll. Men det har inget med dagens firanden att göra och har inte haft på kanske 1000-1500 år.
Vad jag menar med ?julhelgen? över nyår är att det är mitt emellan julfirandets dagar. 24e, aftonen innan kristi födelse som är 25e. Presenterna kom först på trettondagen vilket dock är en del av traditionen som försvunnit i tex norden men ändå många som fortfarande följer. ?Julhelgen? var kanske fel ord för saken men mejkade ändå sens.
Jag är också väl medveten om Jul som förkristen högtid..
Vad du säger om halloween, ja det är i grunden äldre än kristendomen.... fast i sverige är kristendomen äldre än halloween... ganska mycket äldre dessutom.
Vad som är gemensamt är just att det vi firar är kopplat till de kristna högtiderna och inte till de förkristna. Att abrupt börja fira Jul som den förkristna högtid skulle vara ungefär detsamma som att byta ut julen mot tex hannuka eller något kopplat till en helt annan religion eller kultur. Det skulle väcka samma uppståndelse.
Att återuppta en utdöd tradition eller religion bara för att den historiskt var viktig på en plats skapar uppståndelse. I många generationer har det inte firats på ett visst sätt och därför har vi längre ingen koppling till det... dessutom är det så lång tillbaka i tiden att det inte ens är säkert att någon majoritet av befolkningen är särskilt mycket släkt med dåtidens svenska befolkning.
Och i ett synesätt att följa sådana gamla traditioner osv så skulle man kunna tvinga på nästan hela världen nordiska förkristna traditioner liktväl skulle all världens andra traditioner kunna tvingas på oss.
Viktigare är väll snarare att fråga sig själv ?vad firar jag, varför firar jag det, hur firar jag det och varför firar jag det på det sättet?
De flesta skulle referera det hela till tradition att tex fira kristen Jul, eller fira eid (islam) osv...