• Svensk och stolt

Vilken tycker ni ska bort, vilken högtid är mest värdelös?

Jag är trött på högtiderna. De är för många. Släkt vänner och allehanda märkliga människor.

minst en kan strykas. Jag undrar vilken? Förstå hur mycket pengar vi kan spara, för att inte tala om mängden s k ?koldioxid?. Folk som åker hit å dit i stora bilar med massor av utsläpp. Nej, stanna hemma i stället och spara planeten. Tack Greta!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilken tycker ni ska bort, vilken högtid är mest värdelös?
  • Anonym (Beton)

Julen firas till minne av frälsarens födsel vilket är en hemskt viktig del i hela religionen.

För de som inte tror men ändå envisas med att det måste heta jul osv... ja det är en viktigt högtid i vintermörkret där släkten kan träffas. Tex släktingen som bor i andra änden av landet eller till och med utomlands som du annars bara träffar varannan sommar när du/hen har semester.

Nyår sker ju mitt i hela julhelgen så det är mer en del av julfirandet i mina ögon och inte en separat högtid.

Påsken är i sig en väldigt viktig högtid.

Midsommar är en högtid där vi firar johannes döparen och samtidigt sommaren, ganska viktigt det med.

valborg däremot ser jag ingen vikt i.

Valborg kommer ut en förkristen tradition och har egentligen idag ingen mening eller betydelse för någon.

Halloween ser jag inte heller nått i, vi har redan alla helgon, varför ha en till högtid ihopablandad med det?

• vcent
    Anonym (Mera!) skrev 2019-12-31 05:48:25 följande:

Jag tycker vi ska fira mer, hoppas att halloween blir större så man kan träffas hela familjen utklädda, och kanske införa presenter också! Behövs mer i Oktober/November. Hoppas att vi kan få hit thanksgiving och superbowl från USA också - med presenter och släktträff! Norska nationaldagen firas också bra, tycker Svenska nationaldagen borde firas minst lika mycket, annars ser vi ut som mesar jämfört med Norge. Jag ska jobba på att införa dessa nya traditioner!! Tack för inspiration!

Varför ska man fira sveriges nationaldag? Fira förfallet av ett redan hemskt land??

Norge och finland har anledningar att fira, de är båda länder som under lång tid har varit ockuperade/styrda av andra länder... tex sverige, danmark och ryssland och även nazityskland. De har varit helt självständiga i typ 100 år. Sverige har varit självständigt sedan urminnes tider och har typ inget att fira... sen har vi många sydsvenskar som inte anser sig tillhöra sverige utan fortfarande danmark, i norrland är det samer som inte tillhör sverige osv...
  • Anonym (***))

Konstigt, jag visste inte att det var lag på att fira högtider. Var finns den lagen?

Själv firar vi inte påsk alla år t ex. 

Totalt onödigt inlägg, skit i högtiderna om du inte vill TS.

• Svensk och stolt

Jag vill lyfta frågan. Ur ett klimatperspektiv så behövs inte alla dessa högtider, och då har jag inte ens haft med samtliga i min omröstning.

Träffa vänner och familj är lovvärt, men behöver det verkligen finnas så många ursäkter?

• Anonym (greta är en tonåring)
    Svensk och stolt skrev 2019-12-31 15:22:39 följande:

Jag vill lyfta frågan. Ur ett klimatperspektiv så behövs inte alla dessa högtider, och då har jag inte ens haft med samtliga i min omröstning.

Träffa vänner och familj är lovvärt, men behöver det verkligen finnas så många ursäkter?

högtider har inget med klimatbluffen att göra. Vill du inte fira så slipper du.
  • JesusChrististheway

Jag håller med om att nyår är den mest överskattade högtiden. Julen känns mer som en lugn och harmonisk tid på året. Nyår är motsatsen en livlig högtid med mycket fyrverkerier. Med allt miljötänk så tror jag att det blir mindre och mindre fyrverkerier för varje år som går. Det mest konstiga med nyår är att somliga ska fira det med champagne och hummer och andra lyxigheter. Det känns lite överdrivet eftersom champagne är dyrt. Jag brukar mest köpa något extra att äta och dricka och fira högtiden med familjen framför tv:n. Någon annan som har någon åsikt om alla lyxigheter som det pratas om i samband med nyårsfirandet?

• Anonym (Lillemor)
    JesusChrististheway skrev 2019-12-31 17:47:10 följande:

Jag håller med om att nyår är den mest överskattade högtiden. Julen känns mer som en lugn och harmonisk tid på året. Nyår är motsatsen en livlig högtid med mycket fyrverkerier. Med allt miljötänk så tror jag att det blir mindre och mindre fyrverkerier för varje år som går. Det mest konstiga med nyår är att somliga ska fira det med champagne och hummer och andra lyxigheter. Det känns lite överdrivet eftersom champagne är dyrt. Jag brukar mest köpa något extra att äta och dricka och fira högtiden med familjen framför tv:n. Någon annan som har någon åsikt om alla lyxigheter som det pratas om i samband med nyårsfirandet?

Det är trevligt att fira in det nya året med lite lyx. Champagne behöver inte vara dyrt Korbel är billigt t ex. Man kan ju också köpa prosecco eller cider.
  • Anonym (Anonym signatur)

Födelsedagen

• Anonym (Anonym)
    Anonym (Lillemor) skrev 2019-12-31 20:14:46 följande:
    Det är trevligt att fira in det nya året med lite lyx. Champagne behöver inte vara dyrt Korbel är billigt t ex. Man kan ju också köpa prosecco eller cider.
    Ja och så kan man ha frack på sig också eller hur?
  • Anonym (Anonym signatur)
    Anonym (Anonym signatur) skrev 2019-12-31 20:17:56 följande:

Födelsedagen

Eller rättare sagt, födelsedagarna. Hade varit jätteskönt att slippa fylla år.
Svar på tråden Vilken tycker ni ska bort, vilken högtid är mest värdelös?