• Naya

Dåligt resultat på kub???

Jag var idag och gjorde kub och fick 1:478 på trisomi 21 alltså downs syndrom. I Skåne där jag bor blir man erbjuden NIPT om man får sämre än 1:1000. Jag är nu FRUKTANSVÄRT orolig och behöver höra era historier! Hur har det gått för er andra som fått så dåliga resultat?? Kan inte sluta oroa mig, känns som hela min värld gick under :(

Till saken hör att jag bara är 25 år gammal. Jag bär på en del övervikt, vet inte om det kan vara med och påverka resultatet negativt...

• Svar på tråden Dåligt resultat på kub???
  • 123lllllll
    Rickis80 skrev 2020-05-28 07:24:29 följande:

Vi ska träffa läkaren imorgon och få info så jag hoppas till veckan.

Vad var det som drog ner dina siffror på kub var det blodprovet endast eller det kombinerat med ul?
  • Lövsångerska1991

Hej!

Ser att det var ett tag sedan det skrevs i tråden, men var och gjorde KUB ultraljud igår och fick svar på blodprover. Ultraljudet gick jättebra, allt såg normalt och fint ut. Vi fick sedan 1 av 728 på down syndrom och blev erbjudna nipt då vi bor i Skåne, vilket vi ska göra. Men har inte tid för blodprov förrän om en vecka och sedan tar det ytterligare tre att få svar. Känner mig faktiskt orolig. Försöker tänka positivt, att det är en låg risk trots allt, och det sa även barnmorskan. Vi kommer behålla oavsett, jag kommer dessutom vara så långt gången. Men vill så gärna ha ett friskt barn. Är det någon som har något tips på hur jag ska tänka kring det här och hantera det i väntan på provsvar? 

• Jbn
    Lövsångerska1991 skrev 2022-01-28 01:55:10 följande:

Hej!

Ser att det var ett tag sedan det skrevs i tråden, men var och gjorde KUB ultraljud igår och fick svar på blodprover. Ultraljudet gick jättebra, allt såg normalt och fint ut. Vi fick sedan 1 av 728 på down syndrom och blev erbjudna nipt då vi bor i Skåne, vilket vi ska göra. Men har inte tid för blodprov förrän om en vecka och sedan tar det ytterligare tre att få svar. Känner mig faktiskt orolig. Försöker tänka positivt, att det är en låg risk trots allt, och det sa även barnmorskan. Vi kommer behålla oavsett, jag kommer dessutom vara så långt gången. Men vill så gärna ha ett friskt barn. Är det någon som har något tips på hur jag ska tänka kring det här och hantera det i väntan på provsvar? 

Hej, vill bara säga att jag förstår din oro och att det är jobbigare med ?sämre? siffror oavsett storleksordningen på dem och förstår att väntan är jobbig men 1/728 innebär trotsallt att det är 99.862637% chans för ett friskt barn. Det är ju 727 barn av 728 som är helt friska. Men förstår som sagt din oro, hoppas det hjälper att fokusera på det från det perspektivet. Om ni ändå valt att behålla oavsett så får man glädja sig åt att man får träffa sin bebis och lära känna denna person oavsett ev kromosomavvikelser i värsta fall. 
  • Lövsångerska1991
    Jbn skrev 2022-01-28 02:58:53 följande:
    Hej, vill bara säga att jag förstår din oro och att det är jobbigare med ?sämre? siffror oavsett storleksordningen på dem och förstår att väntan är jobbig men 1/728 innebär trotsallt att det är 99.862637% chans för ett friskt barn. Det är ju 727 barn av 728 som är helt friska. Men förstår som sagt din oro, hoppas det hjälper att fokusera på det från det perspektivet. Om ni ändå valt att behålla oavsett så får man glädja sig åt att man får träffa sin bebis och lära känna denna person oavsett ev kromosomavvikelser i värsta fall. 
    Tack för ditt fina positiva svar :) många reagerar så konstigt, lite så: men herregud hur känns det, vad ska du göra, vad kan det bero på? De verkar se det som medelhög risk typ, men det är det ju inte. Sen känns det så snopet när själva ultraljudet var så perfekt. Jag förstår inte hur man kan få så olika resultat, alltså ända upp till1 av  20000. Hur räknar du ut procenten? Har glömt högstadiematten :p har blivit så omtumlad av det här att jag bara sovit två eller tre timmar inatt. 
    Men  egentligen, risken för missfall vid den här tiden är högre än down syndrom, och det är nu som den räknad som så låg att många väljer ett berätta gör omgivningen.
    men stor kram till dig <3
  • Jbn
    Lövsångerska1991 skrev 2022-01-28 06:22:12 följande:
    Tack för ditt fina positiva svar :) många reagerar så konstigt, lite så: men herregud hur känns det, vad ska du göra, vad kan det bero på? De verkar se det som medelhög risk typ, men det är det ju inte. Sen känns det så snopet när själva ultraljudet var så perfekt. Jag förstår inte hur man kan få så olika resultat, alltså ända upp till1 av  20000. Hur räknar du ut procenten? Har glömt högstadiematten :p har blivit så omtumlad av det här att jag bara sovit två eller tre timmar inatt. 
    Men  egentligen, risken för missfall vid den här tiden är högre än down syndrom, och det är nu som den räknad som så låg att många väljer ett berätta gör omgivningen.
    men stor kram till dig <3

1/728 är = 0.00137363 
    För att få procent tar man bara x 100 = 0.137363% att det är trisomi21, då är det 100-0.137363 = 99.862637% chans att det är helt friskt.
    samma sätt som 1/10 = 0.1 -> 0.1x100= 10, dvs 10% och då 90% att det inte är något. 

Jag var jätteorolig inför kub så läste på massor, det man mäter på blodprovet är mängden två proteiner (fritt-?-hCG samt PAPP-A), och vid exempelvis IVF graviditeter finns en ökad mängd även bland friska barn så det ger sämre siffror.
    Inom vår region räknas allt under 1/300 som låg risk och därmed får man ingen vidare utredning om man inte söker privat. I vissa regioner är gränsen 1/200 (99.5% har alltså ingen avvikelse).

NIPT är mer tillförlitligt om man fått sämre resultat på kub,  vet dock inte vad gränsen för sämre är men gissar att det är den som man väljer att gå vidare för.

• Myveryownpersson

Vi fick 1:2 på KUB :(
    Fick en chock. Trodde inte det va möjligt. Trodde att jag hörde fel!!! Bokade direkt moderkaksprov och levde med en fruktansvärd oro i de oändliga dagar (ca.2veckor) det tog från KUB till att vi fick svaren från moderkaksprovet. Hade förlikat mig vid tanken att vi skulle behöva avbryta graviditeten.

Svaret var väldigt glädjande! Ingenting var fel på fostret. Han är idag 1,5 år och uppvisar inga som helst avvikelser <3

• Myveryownpersson

Vi fick 1:2 på KUB :(
    Fick en chock. Trodde inte det va möjligt. Trodde att jag hörde fel!!! Bokade direkt moderkaksprov och levde med en fruktansvärd oro i de oändliga dagar (ca.2veckor) det tog från KUB till att vi fick svaren från moderkaksprovet. Hade förlikat mig vid tanken att vi skulle behöva avbryta graviditeten.

Svaret var väldigt glädjande! Ingenting var fel på fostret. Han är idag 1,5 år och uppvisar inga som helst avvikelser <3

Tänker att jag vill dela med mig av denna historia för att sprida lite hopp! 

• aleksandrasliv

Vet inte om denna tråd är aktiv :( har fått dåligt svar på kub och ska lämna in prover på måndag. somnade igår kl 4 ocg vaknade redan vid 7 då ungarna vaknade. Kan inte sluta oroa mig :( 

• LLW
    aleksandrasliv skrev 2022-03-04 14:16:59 följande:

Vet inte om denna tråd är aktiv :( har fått dåligt svar på kub och ska lämna in prover på måndag. somnade igår kl 4 ocg vaknade redan vid 7 då ungarna vaknade. Kan inte sluta oroa mig :( 

Hej! 

jag väntar mitt andra barn och fick 1:36 på kub.. gjorde fostervattenprov i måndags och fick veta att de skulle ringa denna vecka om det visade avvikelser, annars skulle vi få ett brev nästa vecka. Väntan har varit VIDRIG. värsta jag varit med om tror jag. Men de ringde aldrig, så nu hoppas vi innerligt att det inte blivit någon fördröjning utan att vi faktiskt får ett positivt besked nästa vecka. 

vad fick du för siffror på kub? Jag var livrädd Inför provet men det gick okej. Obehagligt men inte lika ont som jag trott. 

• aleksandrasliv
    LLW skrev 2022-03-05 15:38:41 följande:

Hej! 

jag väntar mitt andra barn och fick 1:36 på kub.. gjorde fostervattenprov i måndags och fick veta att de skulle ringa denna vecka om det visade avvikelser, annars skulle vi få ett brev nästa vecka. Väntan har varit VIDRIG. värsta jag varit med om tror jag. Men de ringde aldrig, så nu hoppas vi innerligt att det inte blivit någon fördröjning utan att vi faktiskt får ett positivt besked nästa vecka. 

vad fick du för siffror på kub? Jag var livrädd Inför provet men det gick okej. Obehagligt men inte lika ont som jag trott. 

Så jobbigt att vänta på svar och man önskar att telefonen inte ringer på dolt nummer heller! Håller tummarna för er att ni får ett bra svar nästa vecka ! 

själv så väntar man på måndag då NIP test ska tas sen börjar den eviga väntan. Fick på trisomi 21 1:62 om jag mina rätt. Skulle hämta ut papper från receptionen innan proven så kan se siffrorna efterå. fick göra även NIP med sonen och fick 1:62 med och då var det min blodprov som orsakade svaret. Så ber så hårt att det är samm. 

• Lövsångerska1991

Hej!
    Vill bara skicka en kram till alla som väntar på besked. <3 För mig gick det bra, Nipt visade på normalt fosterprov och fick även reda på att vi väntar en pojke. Det finns en sida som kallas patientportalen där man ibland får svar innan posten kommer. Vi fick svar där en halv vecka innan posten nådde fram.
    Oftast går det faktiskt bra! Får man t.ex 1:62 är det ju så mycket troligare att allt är bra än att det inte är det. Risken är väl mindre än 2% då om jag räknar rätt? Om vi bestämmer oss för att skaffa fler barn så kommer vi bekosta Nipt direkt, för kub ger så mycket onödig ångest. 

Svar på tråden Dåligt resultat på kub???