Inlägg från: Lövsångerska1991 |Visa alla inlägg
  • Lövsångerska1991

Dåligt resultat på kub???

Hej!

Ser att det var ett tag sedan det skrevs i tråden, men var och gjorde KUB ultraljud igår och fick svar på blodprover. Ultraljudet gick jättebra, allt såg normalt och fint ut. Vi fick sedan 1 av 728 på down syndrom och blev erbjudna nipt då vi bor i Skåne, vilket vi ska göra. Men har inte tid för blodprov förrän om en vecka och sedan tar det ytterligare tre att få svar. Känner mig faktiskt orolig. Försöker tänka positivt, att det är en låg risk trots allt, och det sa även barnmorskan. Vi kommer behålla oavsett, jag kommer dessutom vara så långt gången. Men vill så gärna ha ett friskt barn. Är det någon som har något tips på hur jag ska tänka kring det här och hantera det i väntan på provsvar? 

• Lövsångerska1991
    Jbn skrev 2022-01-28 02:58:53 följande:
    Hej, vill bara säga att jag förstår din oro och att det är jobbigare med ?sämre? siffror oavsett storleksordningen på dem och förstår att väntan är jobbig men 1/728 innebär trotsallt att det är 99.862637% chans för ett friskt barn. Det är ju 727 barn av 728 som är helt friska. Men förstår som sagt din oro, hoppas det hjälper att fokusera på det från det perspektivet. Om ni ändå valt att behålla oavsett så får man glädja sig åt att man får träffa sin bebis och lära känna denna person oavsett ev kromosomavvikelser i värsta fall. 
    Tack för ditt fina positiva svar :) många reagerar så konstigt, lite så: men herregud hur känns det, vad ska du göra, vad kan det bero på? De verkar se det som medelhög risk typ, men det är det ju inte. Sen känns det så snopet när själva ultraljudet var så perfekt. Jag förstår inte hur man kan få så olika resultat, alltså ända upp till1 av  20000. Hur räknar du ut procenten? Har glömt högstadiematten :p har blivit så omtumlad av det här att jag bara sovit två eller tre timmar inatt. 
    Men  egentligen, risken för missfall vid den här tiden är högre än down syndrom, och det är nu som den räknad som så låg att många väljer ett berätta gör omgivningen.
    men stor kram till dig <3
  • Lövsångerska1991

Hej!
    Vill bara skicka en kram till alla som väntar på besked. <3 För mig gick det bra, Nipt visade på normalt fosterprov och fick även reda på att vi väntar en pojke. Det finns en sida som kallas patientportalen där man ibland får svar innan posten kommer. Vi fick svar där en halv vecka innan posten nådde fram.
    Oftast går det faktiskt bra! Får man t.ex 1:62 är det ju så mycket troligare att allt är bra än att det inte är det. Risken är väl mindre än 2% då om jag räknar rätt? Om vi bestämmer oss för att skaffa fler barn så kommer vi bekosta Nipt direkt, för kub ger så mycket onödig ångest. 

Svar på tråden Dåligt resultat på kub???