Oh, jag vet precis oron! Vi hade 1:350 (om jag minns rätt). Fick då berättat för mig av BM och initierade källor att man just har ändrat gränsen för NIPT i Skåne från 1:200 eller 1:300 till 1:1000 då de vill samla in material för forskning (eller hur det nu var, de vill öka sitt material iaf). Dvs för ett par år sedan hade du fått beskedet att det inte finns någon anledning att gå vidare.
Jag var väldigt kluven när det hände, kändes som att när de erbjöd mig nipt så ökade de min oro, samtidigt som det var skönt att få veta att vi skulle få svar. Vi fick verkligen massor av hjälp och stöd från vården, som var underbara.
Tänk på hur liten risken EGENTLIGEN är, precis som någon annan skriver ovan. Den är extremt extremt liten. Och precis som ovanstående skriver finns det andra risker i varje normalgraviditet som är högre än denna.
Jag läste dessutom massor och hittade info om att när siffrorna ffa kommer av blodprovet, inte av avvikelser på ul, så är det dessutom extremt ovanligt att det visar sig vara nåt. De flesta som sedan visar sig vara avvikande har betydligt lägre siffror (typ 1:2) och att man även ser kombinerat avvikelser på ul.
Jag önskar så att jag kan ta bort din oro, men som sagt risken är otroligt liten. Jag tror du kommer få ett bra svar på nipt.
(Vi fick tillslut goda svar o jag är i v 34 nu).