Inlägg från: Solblomma30 |Visa alla inlägg
  • Solblomma30

Dåligt resultat på kub???

Jag har haft liknande resultat på KUB med två barn och båda är helt friska (och har normala kromosomer). Första gången var innan NIPT fanns och då blev vi inte erbjudna vidare undersökning utan fick nöja oss med resultatet som då räknades som låg risk (det kändes som hög risk för mig då vi hade fått mycket bättre siffror med vårt första barn). Andra gången fick vi gå vidare med NIPT som visade på ett kromosomnormalt barn. Andra gången var jag inte alls lika nervös då jag visste att chansen att allt var normalt var så himla stor. Det kommer med allra största sannolikhet gå jättebra så försök ta det lugnt i väntan på NIPT-svar :)

• Solblomma30

Jag glömde skriva att första gången var det bara blodprovet som gav dåliga siffror. Andra gången hade bebisen en lite bredare nackspalt (2,6 mm) och blodprovet var inte optimalt. Men det gick hur bra som helst ändå!

• Solblomma30
    123lllllll skrev 2020-05-05 05:24:25 följande:

Så skönt,grattis:)var själv på kub och fick 1:3799 har inte kunnat släpps det riktigt när man jämför att andra får väldigt höga siffror

Risken att ditt barn har ett kromosomfel är alltså 0,003%. Noll komma noll noll tre. Om du vänder på det och tänker såhär: Du söker ett jobb, och du har 0,003% chans att få det. Tror du då att du kommer få jobbet? Nej. För chansen är så minimal. Alltså så obefintligt liten. Så det är nog bättre att söka ett annat jobb ;) Släpp oron omedelbart tycker jag :) 0,003% risk är ingen risk alls.
  • Solblomma30
    123lllllll skrev 2020-05-05 05:24:25 följande:

Så skönt,grattis:)var själv på kub och fick 1:3799 har inte kunnat släpps det riktigt när man jämför att andra får väldigt höga siffror

Risken att ditt barn har ett kromosomfel är alltså 0,003%. Noll komma noll noll tre. Om du vänder på det och tänker såhär: Du söker ett jobb, och du har 0,003% chans att få det. Tror du då att du kommer få jobbet? Nej. För chansen är så minimal. Alltså så obefintligt liten. Så det är nog bättre att söka ett annat jobb ;) Släpp oron omedelbart tycker jag :) 0,003% risk är ingen risk alls.
    Solblomma30 skrev 2020-05-05 07:16:01 följande:

Rättar mig själv lite snabbt här, 0,03% är risken förstås! Och chansen att din bebis är frisk är 99,97%. Så himla bra odds verkligen :) Så var inte orolig.
  • Solblomma30
    123lllllll skrev 2020-05-05 09:24:19 följande:

Tack bästa du :) skall försöka släppa det:) blir det en flicka eller pojke för dig :)?

Min son föddes i höstas :) Fick 1:800 på kub och han är frisk och har inga kromosomavvikelser. Vet att det kan vara svårt att släppa oron när den kommer men risken är så extremt liten när siffrorna är bra. 1:2 är ju faktiskt 50% chans att bebisen har normala kromosomer. Och 50% är ändå ganska goda chanser. Och tar man då 1:3799 så är det SÅ goda chanser :)

Jag har fyra barn och fick något liknande dina siffror med mitt första barn. Minns faktiskt att jag tänkte som dig då och blev orolig helt i onödan. Jag hade två kompisar som var gravida samtidigt och de fick 1:20 000 och då tyckte jag att mina siffror var usla. Sen blev jag gravid med barn nummer två och fick 1:250 och då kändes 1:3800 som väääldigt bra. När jag blev gravid med tredje barnet bad jag barnmorskan att inte ge mig siffrorna. Hon sa bara låg risk och sen nöjde jag mig med det. Med fjärde barnet sa jag samma sak men eftersom NIPT finns nu så hade de sänkt gränsen för vad som räknas som låg risk, och vi hamnade på något som kallas för medelhög risk. Därför fick jag veta siffran.

Jag tycker att du ska vara helt lugn med dina siffror. De är bra även om någon annan har fått bättre siffror :) Du har extremt låg risk och de siffrorna du jämför är ännu mer extremt låg risk. Och det kan ju kvitta. För det är hög risk man inte vill ha! Kram!
  • Solblomma30
    123lllllll skrev 2020-05-05 12:21:20 följande:

Det är sant det du skriver jag ångrar i efterhand att jag inte bara frågade efter risken och inte sifforna , hade man sluppit oroa sig förhoppningsvis i onödan. Försöker också tänka att allt såg bra ut med bebisen de var en liten nackspalt de var mina blodprover som drog ner resultatet. Undra vad som väger tyngst blodprover eller mått

Jag vet inte hundraprocentigt om det är så, men jag tror att det är bättre att blodprovet drar ner siffrorna än att det är nackspalten. En bred nackspalt kan tyda på så många olika fel hos fostret, inte bara kromosomfel. Har man lågt PAPP-A kan det också bero på könet har jag förstått. Jag har två pojkar och två flickor och jag har fått dåliga siffror på kub med båda pojkarna, pga lågt PAPP-A. De har varken sjukdomar eller kromosomavvikelser :)
  • Solblomma30
    123lllllll skrev 2020-05-05 13:52:07 följande:

Vad intressant det där , om jag har förstått det rätt så är det mitt hcg beta som var ganska högt det PAPP-A var på 0.89

Ja det är intressant! Jag hade inte hört om det först utan tyckte det var märkligt att vi hade lågt papp-a med båda pojkarna så jag googlade lite och hittade att det var vanligt att man väntar pojke om man får det resultatet. Jag hade också högt beta-hcg.
Svar på tråden Dåligt resultat på kub???