Inlägg från: närkommertrean |Visa alla inlägg
  • närkommertrean

Dåligt resultat på kub???

1:478 är inte så dåligt som det låter, endast 0,2% risk att ert barn har DS och 99,8% chans att hen inte har någon kromosomavvikelse! Själv fick jag 1:2 för DS och 1:267 för trisomi 13 och 18 och fick gå vidare med fostervattenprov. Det visade en bebis utan kromosomavvikelser och han har precis blivit 6 månader.

• närkommertrean
    123lllllll skrev 2020-05-05 12:21:20 följande:

Det är sant det du skriver jag ångrar i efterhand att jag inte bara frågade efter risken och inte sifforna , hade man sluppit oroa sig förhoppningsvis i onödan. Försöker också tänka att allt såg bra ut med bebisen de var en liten nackspalt de var mina blodprover som drog ner resultatet. Undra vad som väger tyngst blodprover eller mått

Jag fick som sagt 1:2 och min son på 10 månader har, precis som fostervattenprovet visade, inga kromosomavvikelser. Hans nackspalt mättes till 3,6 mm vilket drog ner siffrorna. Tror dock att mitt blodprov drog ner lite också för jag vet många som har haft bredare nackspalt men bättre siffror än mig. Sen spelar ju åldern in också, jag var 31 då så inte lastgammal i barnafödarmått mätt. När jag var 28 gjorde jag kub med mitt andra barn, också en pojke, och då var nackspalten normal och jag fick 1:20000 så tror ändå nackspalten har störst betydelse. Bred nackspalt ökar även risken för missbildningar, t ex på hjärtat. Trots 1:2 och bred nackspalt har min son ingen missbildning heller. Han hade bara bred nackspalt helt enkelt. En kompis barn hade bred nackspalt och det visade sig att bebisen hade ett litet hjärtfel och klumpfot.
Svar på tråden Dåligt resultat på kub???