Inlägg från: 123lllllll |Visa alla inlägg
  • 123lllllll

Så skönt,grattis:)var själv på kub och fick 1:3799 har inte kunnat släpps det riktigt när man jämför att andra får väldigt höga siffror

• 123lllllll
    Solblomma30 skrev 2020-05-05 07:21:21 följande:

Risken att ditt barn har ett kromosomfel är alltså 0,003%. Noll komma noll noll tre. Om du vänder på det och tänker såhär: Du söker ett jobb, och du har 0,003% chans att få det. Tror du då att du kommer få jobbet? Nej. För chansen är så minimal. Alltså så obefintligt liten. Så det är nog bättre att söka ett annat jobb ;) Släpp oron omedelbart tycker jag :) 0,003% risk är ingen risk alls.Rättar mig själv lite snabbt här, 0,03% är risken förstås! Och chansen att din bebis är frisk är 99,97%. Så himla bra odds verkligen :) Så var inte orolig.

Tack bästa du :) skall försöka släppa det:) blir det en flicka eller pojke för dig :)?
  • 123lllllll
    Solblomma30 skrev 2020-05-05 11:36:45 följande:

Min son föddes i höstas :) Fick 1:800 på kub och han är frisk och har inga kromosomavvikelser. Vet att det kan vara svårt att släppa oron när den kommer men risken är så extremt liten när siffrorna är bra. 1:2 är ju faktiskt 50% chans att bebisen har normala kromosomer. Och 50% är ändå ganska goda chanser. Och tar man då 1:3799 så är det SÅ goda chanser :)

Jag har fyra barn och fick något liknande dina siffror med mitt första barn. Minns faktiskt att jag tänkte som dig då och blev orolig helt i onödan. Jag hade två kompisar som var gravida samtidigt och de fick 1:20 000 och då tyckte jag att mina siffror var usla. Sen blev jag gravid med barn nummer två och fick 1:250 och då kändes 1:3800 som väääldigt bra. När jag blev gravid med tredje barnet bad jag barnmorskan att inte ge mig siffrorna. Hon sa bara låg risk och sen nöjde jag mig med det. Med fjärde barnet sa jag samma sak men eftersom NIPT finns nu så hade de sänkt gränsen för vad som räknas som låg risk, och vi hamnade på något som kallas för medelhög risk. Därför fick jag veta siffran.

Jag tycker att du ska vara helt lugn med dina siffror. De är bra även om någon annan har fått bättre siffror :) Du har extremt låg risk och de siffrorna du jämför är ännu mer extremt låg risk. Och det kan ju kvitta. För det är hög risk man inte vill ha! Kram!

Det är sant det du skriver jag ångrar i efterhand att jag inte bara frågade efter risken och inte sifforna , hade man sluppit oroa sig förhoppningsvis i onödan. Försöker också tänka att allt såg bra ut med bebisen de var en liten nackspalt de var mina blodprover som drog ner resultatet. Undra vad som väger tyngst blodprover eller mått
  • 123lllllll
    Solblomma30 skrev 2020-05-05 13:38:22 följande:

Jag vet inte hundraprocentigt om det är så, men jag tror att det är bättre att blodprovet drar ner siffrorna än att det är nackspalten. En bred nackspalt kan tyda på så många olika fel hos fostret, inte bara kromosomfel. Har man lågt PAPP-A kan det också bero på könet har jag förstått. Jag har två pojkar och två flickor och jag har fått dåliga siffror på kub med båda pojkarna, pga lågt PAPP-A. De har varken sjukdomar eller kromosomavvikelser :)

Vad intressant det där , om jag har förstått det rätt så är det mitt hcg beta som var ganska högt det PAPP-A var på 0.89
  • 123lllllll
    Solblomma30 skrev 2020-05-05 13:38:22 följande:

Jag vet inte hundraprocentigt om det är så, men jag tror att det är bättre att blodprovet drar ner siffrorna än att det är nackspalten. En bred nackspalt kan tyda på så många olika fel hos fostret, inte bara kromosomfel. Har man lågt PAPP-A kan det också bero på könet har jag förstått. Jag har två pojkar och två flickor och jag har fått dåliga siffror på kub med båda pojkarna, pga lågt PAPP-A. De har varken sjukdomar eller kromosomavvikelser :)

Vad intressant det där , om jag har förstått det rätt så är det mitt hcg beta som var ganska högt det PAPP-A var på 0.89
  • 123lllllll
    aleksandrasliv skrev 2020-05-05 15:32:01 följande:

Har gjort nipt förra veckan då jag fick dåligt på kub 1:61 på kromosom 21 men allt annat var jätte fint.

Är jätte nervös och orolig över svar som man får...

Tittar minst 100 gånger om dagen efter resultatet på karolinska :(

Jag tror inte att du behöver oroa dig jag har googlat som en galning och har i flera trådar sett folk som.fått 1:5 där allt sen visat sig vara bra med barnet. Har ärligt endast hittat 2 st som fått dåligt besked sammanlagt i alla trådar jag läst. Vad var det som drog ner ditt resultat?
  • 123lllllll
    aleksandrasliv skrev 2020-05-05 16:42:45 följande:

Har googlat en del med och har haft svårt att sova de senaste dagarna :( tänker hela tiden tänk ?om det är något ? har du tagit kub/ NIP och om ja vad visade din resultat?

Fick inte svar på vad som drog ner svaret :( när jag frågade barnmorska så sa hon att hon inte viste. Men på pappret stod det att jag testade för tidigt :////

Men då kanske dina svar är missvisande om du testat för tidigt. Jag fick 1:3799 på kub. Hur lång tid tar det innan du får svar på nipt
  • 123lllllll
    aleksandrasliv skrev 2020-05-05 17:22:24 följande:

Jag hoppas att det blev något konstigt med bara tidigt testad eller blodprov. Barnmorskan nämnde dock inget om det men det står i pappret :/? Gjorde NIP i måndags och Vänge tid för att få svar är 10 dagar via karolinska:( känd som evigheter!

Hur gammal är du ? Jag håller tummarna att allt ser bra ut återkom gärna med hur det har gått:)
  • 123lllllll
    aleksandrasliv skrev 2020-05-05 17:33:25 följande:

Jag är 27 år gammal, ja absolut ! Har du tagit NIP test eller väntar du på svar med?

Nej jag har inte tagit det här var jag bor skall man ha en risk mellan 1:200-1:1000 för att få ta nipt testet
Svar på tråden Dåligt resultat på kub???